Recenzia: Nowhere Men

Veda, drogy a rock and roll...

Nowhere Men - 1
Nowhere Men - 2
Nowhere Men - 3

Vydavateľovi Ericovi Stephensonovi môžeme byť vďační za to, že sa Image Comics stalo tretím najväčším vydavateľstvom na svete, ktoré nás týždeň čo týždeň zásobuje výbornými komiksovými minisériami a sériami na pokračovanie. A aby toho nebolo málo, minulý rok sa vrátil k písaniu. Stephenson totiž nie je žiadny zelenáč. Predtým než sa posadil na vydavateľské kreslo, poctivo makal na komiksoch, o ktorých ste počuli (Wolverine, Fantastic Four), aj nepočuli (Youngblood, Brigade). Stephensonov najnovší scenáristický počin je čitateľmi a recenzentmi vychvaľovaný, nuž sa pozrime, čo sú tí Nowhere Men zač.

Vitajte vo svete, v ktorom je vedecký pokrok taký kultúrne dôležitý a milovaný ako rock and roll. Pred mnohými rokmi založili štyria brilantní vedci Dade Ellis, Emerson Strange, Simon Grimshaw a Thomas Walker spoločnosť World Corp. Z tejto vedeckej a výskumnej spoločnosti sa stala jedna z najmocnejších a najvplyvnejších korporácií na planéte. Ale nič netrvá večne a ideológie veľkých mysliteľov sa začali rozchádzať. Dade Ellis sa prestal ukazovať na verejnosti, Simon Grimshaw založil svoju vlastnú korporáciu a Thomas Walker sa vydal nevedno kam. Takže súčasná spoločnosť World Corp je na tom, mierne povedané, zle.

Medzitým na vesmírnej stanici patriacej spoločnosti World Corp došlo k problémom. Posádka podľahla neznámemu vírusu, ktorý má na ľudskú DNA veľmi neobvyklé a ojedinelé účinky. Čo je horšie, existencia samostatnej stanice a jej posádky je pred väčšinou sveta utajená. V podstate o nich vedia iba zamestnávatelia. A keď sa dozvedia, že ich zamestnanci sa menia na niečo nečakané, vyhlásia karanténu. Nikto pre vedcov vo vesmíre nepríde, nikto sa nevráti domov. Posádka správu o svojom opustení neprijme práve najlepšie a rozhodne sa urobiť jedinú logickú vec: dostať sa späť na Zem. Za každú cenu.

Pri vymýšľaní základného konceptu sa Stephenson nechal inšpirovať príbehom slávnych ľudí, ako boli napríklad členovia skupiny Beatles alebo Steve Jobs či jeho rival Bill Gates. Ako by to asi dopadlo, keby spolupracovali? Aké by to malo následky? Hlavné obsadenie plné enigmatických géniov, ktorí rozprávajú geniálne, dostáva každým číslom čoraz viac priestoru, lebo každý z nich má čo povedať. Ak by som mal Nowhere Men k niečomu prirovnať, bola by to tvorba Jonathana Hickmana (jeho príbehy z alternatívnych realít) a komiks Watchmen.

Stephenson skáče z miesta na miesto, z postavy na postavu. Dokáže vás upútať a pritom vám nevyzradí dopredu, čo sa vlastne robí. Namiesto toho si začnete pomaly uvedomovať, že všetko to do seba zapadá a zrejme každý z protagonistov je malým kúskom veľkej skladačky. Tak ako v Hickamových príbehoch. Čítate komiks a zrazu je prerušený výstrižkom z novín, v ktorom je rozhovor s jedným z vedcov, plagát z filmu, pár strán z knihy alebo reklama na produkt. Podobné vsuvky, ktoré posúvali príbeh vpred, som poslednýkrát videl práve v komikse Watchmen. A nezabúdajme na superschopnosti. S tými je to v Nowhere Men ako s bonboniérou Forresta Gumpa: nikdy neviete čo dostanete. Niektoré schopnosti sú cool, niektoré sú prekliatie a iné sú… niečo úplne iné.

Pokiaľ ide o vizuálne spracovanie, Stephenson si zvolil za kresliča Natea Bellegardea (Hector Plasm, Brit) a koloring dostala na starosť Jordie Bellaire (The Manhattan Projects). Toto duo odviedlo vynikajúcu prácu a svet, v ktorom je všetko nemožné možné, je krásny na pohľad.

Stephenson bol pred vydaním tohto komiksu veľmi skeptický. Nemyslel si, že by mohol uspieť. Mýlil sa. Mnohí považujú Nowhere Men za jeden z najlepších komiksov súčasnosti. A ja s nimi súhlasím.


Nowhere Men
Píše: Eric Stephenson
Kreslí: Nate Bellegarde
Vydáva: Image Comics
Rok vydania: 2012


22. októbra 2013
Marek „Keram“ Barányi