Recenzia – Mary Roe: Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom

Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom - obálka

Zvieracia ríša je asi neobmedzeným zdrojom postavičiek pre rozprávkové a fantastické príbehy, obsadenie niektorých druhov zvierat do hlavných úloh dokáže byť preto stále nekonvenčné. Hoci je Batman ako zásadná postava popkultúry previazaný symbolicky s netopiermi a toto spojenie už nikoho neprekvapuje, samotné netopiere ako živočíšny druh sa v príbehoch pre deti až tak často nevyskytujú. Do epicentra diania sa však dostali v knihe Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom od slovenskej autorky Mary Roe. Hoci názov knihy znie trochu ako podklad k príprave na pohovor na letisku, v skutočnosti ide o osviežujúci dobrodružný až špionážny príbeh, síce primárne určený pre staršie deti, možno na druhom stupni základnej školy, ale na niektorých slovných a významových hrách sa pobavia aj dospelí.

Zamlčaným predpokladom knihy je, že sú jej čitatelia oboznámení s niektorými sociálnymi médiami, respektíve že sú užívatelia digitálnych technológií a obľubujú skôr akčné príbehy. Hlavná postava netopier Badly je na prahu dospelosti postavený pred nutnosť začať pracovať ako kamenár.

„Netopiere neuvažujú nad tým, čím chcú byť. Jednoducho robia to, čo robia ich rodičia. Dobrovoľný výber povolania je skôr o tom, či si vyberú matkino alebo otcovo zamestnanie.“

Pre čerstvo odrastené deti to nie je práve povzbudzujúci začiatok dospelého života. Badly sa však čoskoro ocitne v situácii, keď dôjde k zámene osôb. Náhodou sa ocitne ako pozorovateľ pri aktivite zločincov a netopieria tajná služba si ho pomýli so spolupracovníkom hľadaného kriminálnika. Neuveriteľnou zhodou okolností dá Badly tip, ktorý vyjde, zároveň ale naoko potvrdí, že nevinný netopier patrí k zlej strane. Spolu s agentkou tajnej služby sa dá na útek s cieľom očistiť svoje aj jej dobré meno.

Autorka napísala nenáročný, celkom zábavný dobrodružný príbeh plný dostatočne príjemných zvieracích postavičiek. Sympatická snaha netopiera Badlyho očistiť vrátiť svojmu menu česť, jeho pomoc agentke Elize aj úsilie pomôcť komunite rodákov v zabránení letových nehôd z neho robí postavičku, ktorá si určite nájde svoje publikum. V príbehu sú vtipne zapracované aj viaceré upravené reálie, napr. obchod eBat, kuriérska služba PNT (Pigeon Network Transport), tajná služba MIBat, kanál YoutuRat. Štylistika je, samozrejme, jednoduchá, vety sú stručné, dej lineárny, bez odbočiek, svoj priestor majú len hlavné postavy, vedľajšie, napr. zločinci, dostávajú len nevyhnutné minimum priestoru. Knihu okrem toho sprevádzajú ilustrácie, autorkou ktorých je Adriana Tessa. Rodičom, ktorí sa rozhodnú knihu kúpiť svojim deťom, odporúčam prečítať si ju tiež.

Knihu Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link

E-knihu Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom si môžete hneď stiahnuť v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link


Ako sa netopier Badly stal letovým dispečerom
Žáner: rozprávka
Autor: Mary Roe
Vydavateľstvo: Elist
Rok vydania: 2017
Väzba: brožovaná
Počet strán: 112
Ilustrácie: Adriana Tessa
ISBN: 978808197054


Viac autorových článkov nájdete Medzi knihami.


29. marca 2018
Ján Blažovský