Recenzia: Kladivo na čaroděje 1 – 6

01 magie pro každého
02 mesto mrtvych
03 krute stroje
04 sonáta pro azazela
05 výtah do pekla
06 drsné sny

Séria Kladivo na čarodejov, prebudená k životu Jiřím Pavlovským a vydavateľstvom Epocha, je ďalším chápadlom úspešného konceptu zdieľaných svetov v našich končinách. Po conanovkách a Markovi Stoneovi, ktorí tu boli ako prví, sa o pozornosť pravidelne hlási Agent JFK a kladivočarodejná partia Felixa Jonáša, ktorá je po šiestich dieloch tiež slušne rozbehnutá.


Oproti serióznemu JFK sú felixovci ako Guardians of the Galaxy oproti Avengerom. Alebo ako Krotitelia duchov. Žijú v našom svete, ktorý je oveľa magickejší, ako si myslíme. Ich špecialitou je boj proti nadprirodzeným problémom, ktoré sa okolo nich vynárajú z ničoty ako politici pred eurovoľbami. Démoni, zombie, vlkodlaci, prastaré entity a právnici, to všetko ohrozuje univerzum a je na Felixovi a jeho tíme, aby vracali svet do normálnych koľají. Alebo aby aspoň utreli ektoplazmu.

Felix je úžasný vodca partie, ktorý má spravidla (jemu) nepochopiteľnú smolu. Ale je odolný voči mágii, a to sa hodí. Hlavne keď uzavrel zmluvu s diablom. Zakomplexovaná Klaudia je psychotronik, jej bojovou špecialitou je ubližovať sama sebe. Walterove priateľky majú teplotu hliny, v ktorej spávajú, ale nekromant ovláda aj iné nahnité veci. No a Vincenc, ktorý dokáže na chvíľu posilniť ktorýkoľvek svoj orgán na úkor ostatných, si ešte nikdy nezväčšil hlavu. Najviac problémov spôsobia tým, čo si ich najmú, ale vo štvorici dokážu entropiu využiť aj proti nepriateľom.

V rámci série drží duchovný otec Pavlovský svoje deti na hranici burlesky. Prizvaní autori (zatiaľ Fabian, Nečas a Mařík) na to idú inak, ich felixovci sú ľudskejší a čitateľ im viac drží palce. Klaudia opeknieva, Vincenc sa sem-tam zamyslí a Felixovi sa pritrafí dobrý skutok. Je na čitateľovi, ktorý prístup je mu bližší, osobne mi viac vyhovoval nepavlovský.

Na druhej strane, Pavlovský si môže dovoliť viac absurdného humoru, aký by u Fabiana alebo Maříka narušil stavbu príbehu. A vtip je práve to, čo túto sériu odlišuje od ostatných. Je bláznivá a natoľko situačná, že prudko zvyšuje znovučitateľnosť príbehov. Jednoducho, o spievajucom kaprovi, zabití „len tak trochu“ a Klaudii, ktorá absorbovala myseľ výsadkára, si musíte prečítať znova.

A to je dobre, lebo tento zdieľaný svet si zaslúži pozornosť.


Kladivo na čaroděje

1. Magie pro každého (kniha, e-book)
Autor: Jiří Pavlovský
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2012
Jazyk: český
Počet strán: 200
ISBN: 9788074251535

2. Město mrtvých
Autor: Jiří Pavlovský (kniha, e-book)
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2012
Jazyk: český
Počet strán: 120
ISBN: 9788074251566

3. Kruté stroje
Autor: Ondřej S. Nečas (kniha, e-book)
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2013
Jazyk: český
Počet strán: 184
ISBN: 9788074251689

4. Sonáta pro Azazela (kniha, e-book)
Autor: Dušan Fabian
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2013
Jazyk: český
Počet strán: 168
ISBN: 9788074251733

5. Výtah do pekla (kniha, e-book)
Autor: Jiří Pavlovský
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2013
Jazyk: český
Počet strán: 152
ISBN: 9788074251887

6. Drsné sny (kniha, e-book)
Autor: Jakub Mařík
Vydavateľ: Epocha
Rok vydania: 2014
Jazyk: český
Počet strán: 160
ISBN: 9788074251979


26. júna 2014
Rastislav Weber