V sedemdesiatych rokoch vznikol etnický subžáner takzvaných exploitation (vykorisťovacích) filmov: blaxploitation. Šlo o filmy natáčané výhradne pre černošských (alebo ak chcete, afroamerických) divákov, v ktorých hrali prevažne černosi a ako hudobný podtón slúžili soul a funk. Černošskí hrdinovia a hrdinky bojovali proti zlým belochom alebo otrokárstvu či miešaniu rás. Ja osobne som videl iba pár blaxploitation snímkov a za najlepší z nich považujem film (aj seriál) Black Dynamite.
Ak sa niekomu tento film nepáčil, buď nemá zmysel pre humor, alebo nechápe, že všetko je to postavené na myslení: „Černosi sú super, belosi a ostatné rasy sú podradní a zlí čuráci, ktorí si zaslúžia nakopať do rozkroku (alebo niečoho iného)“. Hlavnú postavu menom Black Dynamite perfektne stvárnil Michael Jai White (pre fanúšikov komiksu: filmový Spawn, mafián Gambol z Dark Knight a Bronze Tiger zo seriálu Arrow), ktorý má okrem herectva nadanie aj pre bojové umenia.
Kto je Black Dynamite? Je to – budem citovať jedného z jeho čiernych bratov (ktorý nie je jeho fyzický brat) – „superneger“. Zúčastnil sa vojny vo Vietname a pracoval pre CIA. Ale to je minulosť. Malých Vietnamcov a nepriateľov Ameriky nahradili drogoví díleri a gangstri. Stačilo, aby niekto zabil Jimmyho Dynamitea, a už bol oheň na streche. Kto to urobil? Prečo? A čo s tým má spoločné alkohol značky Anaconda? To sa dozviete, keď si pozriete film Black Dynamite. My si povieme niečo o jeho komiksovom pokračovaní.
Tento príbeh sa odohráva v sedemdesiatych rokoch. Richard Nixon v Bielom Dome skončil a nahradil ho Gerald Ford. V černošskej komunite, ktorá je pod ochranným krídlom Black Dynamitea, bola zahájená každoročná párty. Podávajú sa rebierka a koláče. Predávajú sa vonné tyčinky a parochne. Pitie tečie prúdom a sluchovody napĺňa hudba. Ale tam kde je párty, sa vždy nájde aj ten, kto párty rád skazí. Volajú ho Too Swole. Je to obor jazdiaci v obrovskom aute a jeho snom je jediné: poraziť Black Dynamitea.
No ten sen je rozdrvený, podobne ako bol rozdrvený jeho hrtan Dynamiteovými nunčakmi. Black Dynamite opäť zvíťazil. Ale je to víťazstvo? Áno, Dynamite nakopal zadok istému prezidentovi, spálil do tla jeden ostrov a dokonca má aj svoj vlastný kreslený seriál. To všetko je pre Afroameričanov inšpirujúce. No už by bolo načase, aby Black Dynamite robil aj niečo iné, než len bojoval s ľuďmi, ktorí chcú byť väčší „supernegri“ než on. Je čas na zmenu. Black Dynamite musí pre dobro komunity opustiť komunitu.
Scenárista tohto komiksu Brian Ash má s afroamerickou kultúrou a Black Dynamiteom mnohé spoločné. Je producentom animovaných seriálov Chozen (belošský gay a rapper s maniermi černocha), The Boondocks (svojská a perfektná adaptácia stripovej série plnej černošského humoru) a Black Dynamite: The Animated Series (seriál je ešte väčšie ad absurdum ako film). Okrem toho v roku 2011 napísal komiks Black Dynamite: Slave Island.
Prvý diel minisérie Black Dynamite sa podaril na jednotku. Má všetko, čo má mať, a jeho jediným mínusom je fakt, že tento komiks je hlavne pre fanúšikov filmu alebo seriálu Black Dynamite. Napríklad, keď som čítal Black Dynamiteove repliky ja, tak som v hlave počul barytón Michaela Jay Whitea. Pre nefanúšikov je toto iba príbeh o chlapovi, ktorý je mix Lukea Cagea a Shafta. Nič viac. Čo je škoda.
Kresba Rona Wimberlyho je tak akurát. Neurazí, ale ani nenadchne. Niekedy to vyzerá, ako keby ste sa dívali na animovaný seriál, inokedy sa podobá komiksu z deväťdesiatych rokov, keď prevládala kresba Roba Liefelda. Navyše, Wimberly má zjavné problémy s perspektívou a telesnými proporciami. Snáď časom zlepší svoj štýl.
Black Dynamite nie je komiks pre každého. Je pre fanúšikov. Ak ste ešte nevideli film Black Dynamite, pozrite si ho. Možno vás príbeh „supernegra“ zaujme.
Black Dynamite
Píše: Brian Ash
Kreslí: Ron Wimberly
Vydáva: IDW
Rok vydania: 2014