Zdrogovaný Batman vs. náboženský fanatizmus.
Z gothamských ulíc sa závratnou rýchlosťou a bez zjavného vysvetlenia vytráca kriminalita. Zostávajúci zločinci utekajú na policajnú stanicu, boja sa o život. Ulice sú pokojné, civilom nehrozí žiadne nebezpečenstvo. Nie je to však povestné ticho pred búrkou? Aké mrazivé tajomstvo ukrýva podzemie prehnitého veľkomesta?
Len nedávno CREW vydala deväťdesiatkovú klasiku Batman: Jed v rámci novej edície Batman – Legendy Temného rytíře a už na scéne máme guánom pomazanú ďalšiu bombu z jaskyne pána netopiera.
Tentokrát ideme ešte hlbšie. Konkrétne do osemdesiatych rokov. Vtedy Jim Starlin napísal Batman: Kult. V CREW vychádza v už odskúšanej sérii Legendy DC (v ktorej vyšli napr. knihy Nejtemnější noc, Superman: V každé roční době alebo Batman Mikea Mignoly). Čo je samozrejme niečo úplne iné ako Batman – Legendy Temného rytíře. Možno v tom budete mať zmätok, ale ono je v podstate úplne jedno, v akej edícii čo (a prečo) vychádza. Dôležité je, že to vychádza. A že máme dočinenia s uzavretými príbehmi.
Hoc Kult vyšiel v reprezentatívnej podobe (tvrdá väzba s prebalom), tentokrát sa musíme zaobísť bez bonusov. I bez nich však pri temer dvoch stovkách strán pôsobí rovnako robustne ako Batman, ktorý sa týči sa na chrličovi na dvadsiatom poschodí a pozoruje nás, biednych hriešnikov, dole v uliciach.
Starlin je v prvom rade scenárista, ale občas si vypomáha i ako ilustrátor. Výtvarne sa podieľal na kultoch komiksového média, ako sú Conan, Green Lantern aj Hellboy. V úlohe scenáristu sme sa s ním pre zmenu mohli stretnúť vďaka Batmanovi: Deseti nocím KGBeasta, ktoré u nás vydala CREW v roku 2009 a ktoré v USA vyšli ešte v polovici osemdesiatych rokov. Spolu s Arkhamom, Kameňákom či zásadnými príspevkami do kánonu od Franka Millera o Batmanových začiatkoch (Rok jedna) a koncoch (Návrat Temného rytíře) patrí Batman: Deset nocí KGBeasta k dielam majúcim podiel na tom, že vo svete Temného rytiera sa v osemdesiatych a v deväťdesiatych (ďalej napr. baneovský Knighfall s nezabudnuteľným zlomením väzov) začalo stmievať. Do popredia vystúpila psychologická prepracovanosť postáv, ponuré zápletky plné uveriteľných zloduchov (na čele s mafiou) a miestami až hororová atmosféra. V jednej scéne Kult dokonca pripomína legendu o Bátoryčke.
Bruce Wayne sa tu opäť raz ocitne na dne svojich síl. Treba ale dodať, že v tých časoch čosi také vonkoncom nebolo bežnou samozrejmosťou, ako dnes. Skôr naopak: mali sme dočinenia s neporaziteľným superhrdinom. Aby dokázal udržať krok s dobou a meniacim sa vkusom (čoraz náročnejších a sčítanejších) čitateľov, muselo dôjsť k ®evolúcii. To sa urobilo v podstate nesmierne jednoducho, lež bolo k tomu nutné nájsť kus odvahy. Proste superhrdinu poľudštili do takej miery, až to bolo nepríjemné, ale o to realistickejšie. To si fanúšikovia vážili a namotali sa na to. A sú namotaní v podstate dodnes.
Čím viac batmanoviek ste prečítali, tým vám niektoré okamihy z Kultu budú povedomejšie. Buď sa niečím z Batmanovej minulosti inšpiroval Starlin (nesmierne gigantický batmobil a kompozíciu pozostávajúcu z miniokienok televízneho spravodajstva sme videli v spomínanom Millerovom Návrate Temného rytíře), alebo sa niečím z jeho dielničky v budúcnosti inšpirovali iní tvorcovia (Batmana pod vplyvom drog dôverne poznáme z Jedu, anarchistické odrezanie Gothamu od zvyšku sveta použil Nolan vo svojom hite s Christianom Baleom v titulnej úlohe atď.).
Okrem iného to boli časy, keď si scenáristi začali uvedomovať, že nie každá batmanovka musí nutne obsahovať Jokera a Penguina. Naopak, dospeli k záveru, že niekedy je lepšie, ak Temného rytiera postavia proti „obyčajnému“, ale o to uveriteľnejšiemu zlu. Jim asi ťažko mohol nájsť schopnejšieho umelca, ktorý by jeho nápady pretavil do komiksovej podoby, než Bernieho Wrightsona. Bernie sa ako ilustrátor, „farbiar“ a inker podpísal pod mocné záležitosti Bažináč, Votrelci či Green Arrow. Zaujímavá je aj jeho účasť na novele Stephena Kinga Cyklus vlkodlaka, ktorú ilustroval. Mimochodom, pôvodne malo ísť o kalendár. King sa však – ako správny grafoman – rozpísal a samozrejme nedodržal limitovaný počet znakov, a tak to bolo nutné vydať ako samostatnú knihu.
Vďaka Bernieho drsnej práci Batman: Kult miestami dosahuje hororový vrchol. Ruka v ruke s temným vzhľadom kráča nepríjemná téma. Prostredie kultu, sekty, charizmatickej osobnosti, ktorá do svojich zvrhlých sídiel láka nevinných a slabých a zneužíva ich vo svoj prospech, to je v rámci ľudstva vari večná téma. Vždy sa nájde niekto taký a môžete vziať jed na to, že sa nájdu aj zástupy fanatikov, ktorí budú bez premýšľania načúvať jeho prázdnym frázam a vyloženým klamstvám, pretože majú zlé životy, nevedia si ich sami vylepšiť, a tak sa začnú spoliehať na to, že to za nich urobí ktosi iný.
Tvorcovia sa venujú aj ďalšiemu obľúbenému a žiaľ nesmrteľnému motívu. Je ním zákerné manipulovanie mienkou neinformovanej verejnosti skrz extrémne názory v momentoch, keď bežné bezpečnostné zložky štátu nevykonávajú svoju činnosť tak, ako by mali. Ešteže je to len v komikse.
Hodnotenie: 80 %
Komiks Batman: Kult si môžete kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link
Batman: Kult (orig.: Batman: The Cult)
Autor: Jim Starlin
Vydavateľstvo: CREW
Rok vydania: 2024
Ilustrácie: Bernie Wrightson
Jazyk: český
Preklad: Kateřina Tichá
Počet strán: 196
Väzba: šitá v tvrdých doskách s prebalom
ISBN: 978–80–7679–602–7
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.