Příchod tmy

Flewelling, Lynn

Pokračovanie knihy Štěstí ve stínech rozvíja príbeh hlavných postáv, Aleka a Seregila, v boji proti Zlu. V snahe o originalitu príbehu si počína pani Flewellingová nanajvýš zručne – príbeh trilógie nechala vyvrcholiť už v druhej časti. Tam však celá originalita končí, pretože podľa nepísaných pravidiel (viď esej pána Sapkowského) pár hrdinov padne, ale zvyšok poráža Zlo na hlavu (tentoraz doslova). Ale nemusíte sa báť, celá kniha je opäť skvelým príbehom, vyrozprávaným s ľahkosťou, i keď tentoraz bez humoru. A najlepší je opäť koniec…

Kniha „Příchod tmy“ je klasickou fantasy. Hrdinovia bojujú, sú zrážaní na kolená, vstávajú, bijú sa ako besní psi, opäť sú zrážaní a tak to pokračuje nejakých 602 strán, kým nie je nastolený poriadok, t.j. kým nie je zlo porazené. Zdá sa, akoby dej kulminoval, koniec však ostáva dostatočne otvorený, aby príbeh Aleka a Seregila mohol pokračovať. Kam, to tentoraz čitateľ nemôže tušiť, prepojenie tretieho dielu bude oveľa voľnejšie, ako to bolo v prípade deja prvých dvoch kníh. Nemusí to byť na škodu, pani Flewellingová sa mi osvedčila ako výborná rozprávačka príbehov, ktoré si určite prečítam aj niekoľko krát. Len tak pre zábavu, a o tom to celé predsa je, či nie?

Za zmienku ešte stojí sexuálna orientácia hlavných hrdinov, ktorá sa poriadne líši od zaužívaných pravidiel fantasy. Tu je pani Flewellingová kreatívna, výsledný dojem však pre niekoho môže byť príliš teplý…


1. apríla 2000
Rastislav Weber