Prechod Moriou

Sméagol vs Čierna bača

Rozhlasový pochod Moriou som očakával vcelku netrpezlivo – bola to šanca na trošku drámy uprostred urozprávaného príbehu. Rozhlasové spracovanie Spoločenstva prsteňa totiž diel za dielom strácalo na dynamike a zaujímavosti, keď jedinou svetlou výnimkou bola pieseň Sone Norrisovej Elbereth Gilthoniel. Piate pokračovanie napokon drámu skutočne prinieslo, no… zanechalo aj zmiešané pocity. Do deja totiž vstúpil Glum, v podaní Ibrahima Maigu…

Glum sa v príbehu ocitol celkom nečakane – a hlučne. V knihe ho totiž zachytil iba Frodo a Aragorn, kým v rozhlasovej hre ho počuli aj moji susedia cez tri steny. Primitívne čľapotanie – hmm, takto si nenápadné zakrádanie slizkého Sméagola nepredstavujem. No, napokon prečo nie – sú aj nahluchlejší poslucháči. Ale ubralo to na atmosfére. Z tej však ujedalo aj hašterenie Smieška s Pipinom a hlas trpaslíka Gimliho – ktorý sa Hajduovi darí čoraz viac tenší a tenší (trpaslík, alebo Hajdu je zrejme eunuch :)

Glum sa okrem čľapotania prezradil ešte raz – Bilbo totiž využil príležitosť, že sa v podzemí nič nedialo – a vyrozprával poslucháčom svoju verziu o hádankach v podzemí – o nájdení Prsteňa. Vtedy dostal príležitosť Ibrahim Maiga a… neviem, ako na to zareagovať. Na jednej strane bolo jeho glum-glum milučké a verné, na strane druhej však zopár krát prerazil do Glumovho hlasu sám Čierna Bača – a vtedy to znelo odporne, rovnako ako odrhovačky slovenského Eddieho Murphyho :( Atmosféra dostala K.O. a neoživila ju ani Gimliho pieseň o prebudení sa Durina Veľkého. Tá bola síce príjemná – no už bolo neskoro…

Boj v Sále Mazarbul bol vcelku počúvateľný. Na možnosti rozhlasovej hry až-až – smolu mal len v tom, že som mal v ušiach stále to \„they are comming\“ Sira Iana McKellena z upútavky na filmové Spoločenstvo. Bez ohľadu na snahu (Huba stráca pátos!) nemali Slováci v rádiu šancu. Aj keď bol súboj balrog vs Gandalf dobre zvládnutý – firebally a blesky bolo počuť – vizuálna stránka viditeľne (počuteľne) chýbala.

Čo dodať, blíži sa finále – a čo je ešte lepšie, blíži sa aj filmová premiéra :) Ale – netešte sa!


8. decembra 2001
Rastislav Weber