Philip K. Dick Award 2000

Nominácie

The Philip K. Dick Award je každoročne udeľovaná najlepším kníhám žánru science – fiction, knihám publikovaným v USA po prvýkrát. Cena za rok 2000 bude udelená 13. apríla 2001 na Norwsecone 24; ako každý rok, aj teraz sa medzi nominovanými objavili nové mená, ktoré by hádam stáli za pozornosť aj u českých vydavateľov…

Stephen L. Burns: Call from a Distant Shore

Vybraní boli piati. Počuli hlasy, ktoré nik iný nepočul. Hlasy volali o pomoc. Boli to hlasy, ktoré ste museli poslúchnuť… No na nešťastie, neboli to hlasy zo Zeme. Nie z našej Zeme.

Nalo Hopkinson: Midnight Robber

Nalo Hopkinsonová prekvapila už svojou prvotinou: Brown Girl in the Ring, ktorá bola vybraná spomedzi takmer 1000 nominácií na Warner Aspect's First Novel Contest, po publikovaní získala cenu Locus za najlepšiu prvotinu a nakoniec bola nominovaná aj do finále ceny P. K. Dicka. Preto boli očakávania aj tentoraz veľké a… uvidíme, ako si povedie Polnočný zlodej, autorkin druhý román, klasická space opera v poetickom štýle Hyperionu Dana Simmonsa.

Michael Marshall Smith: Only Forward

Only Forward je sf detektívkou v štýle Duglasa Adamsa. Hrdina jeho románu sa volá Stark. Jednoducho Stark, ak ho už musíte nejako volať. A jeho príbeh je… originálny, úžasný, prekvapivý, geniálny, zábavný, nádherný, nezabudnuteľný. To som, prosím, citoval čitateľov z Amazon.com. Toto by som si teda chcel prečítať…

Maggy Thomas: Broken Time

Siggy Lindquist je vrátničkou v Inštitúte, ústave pre najhorších zločincov Galaxie. A ak sa dvaja z najhorších chovancov začnú zaujímať o Siggy, problémy na seba nedajú dlho čakať. Siggy sa dostane do centra konfliktu a potenciálnej vojny dvoch rás a zachrániť to môže iba niečo z jej minulosti, niečo, čo skrývala veľmi hlboko… Román je prirovnávaný k Mlčaniu jahniat v science fiction. Brrr :)

Scott Westerfeld: Evolution's Darling

Všetky romány Scotta Westerfielda – zdá sa – búrajú hranice predstavivosti (citujem Amazon.com :) Tento je opäť o strete človeka a stroja, humanity a strojovej logiky. Darling bol pôvodne navigačným počítačom kozmickej lode. A prešiel Turingovým testom. A zaľúbil sa do kapitánovej dcéry. A skončilo to ako v rozprávke – symbiózou človeka a stroja, kyborgom, alebo skôr strojom s ľudskou dušou. A teraz, v tomto románe, je Darling na svoje ceste za poznaním, za uvedomením si hraníc ľudskosti, empatie, sexuality… Podľa úryvkov z románu to vyzerá byť dobrá „haluz“, teda ideálny kandidát na cenu P. K. Dicka :)

Janine Ellen Young: The Bridge

Podľa názorov čitateľov Amazon.com je román skôr „reálnou“ fikciou ako pravou hard sf. Dôvod je jasný, ide o ďalší z románov hrajúcich sa s témou epidémií, či skôr pandémií. V tomto románe je to asi takto: Mimozemšťan Kasaran posiela do vesmíru svoje posolstvo v mikroskopickej veľkosti (kvôli nákladom), pričom toto dorazí na Zem. Interakciou obalu posostva a pozemského života je vírus, ktorý zničí takmer celé ľudstvo. Sranda. Po skončení epidémie je situácia klasická. Ostali dve rasy: zmutovaní ľudia, ktorí nosia v génoch Kasaranov odkaz a imúnni ľudia, ktorí sú (aspoň si to myslia) ďalej Homo Sapiens. A prečo sa román volá The Bridge je jasné…

Takže, aj keď svetom tiahnu gigantické ságy, ostali tu autori, ktorí sú schopní prinášať do stojatych vôd nové myšlienky a názory. A pre nich tu existuje cena génia géniov a paranoikov, The Philip K. Dick Award. A tak to má byť, teším sa na výsledky…


5. marca 2001
Rastislav Weber