Orson Scott Card

Bio a bibliografia

Nikto ešte nezískal Huga a Nebulu v dvoch rokoch za sebou, až pokiaľ sa to nepodarilo Orsonovi Scott Cardovi – za román Ender's Game (Enderova hra, Laser 1994) a za jeho pokračovanie Speaker for the Dead (Mluvčí za mrtvé, Laser 1995) v rokoch 1986 a 1987. Viac o tomto geniálnom autorovi, ktorého kniha Red Prophet (Rudý prorok, Laser 2000) zo série Stvoriteľ Alvin (The Tales of Alvin Maker) je na čele môjho rebríčka fantastických kníh, by vám chcel povedať tento článok…

Potrét Orsona Scott Carda Orson Scott Card sa narodil v Richlande, v štáte Washington a vyrastal v Kalifornii, Arizone a Utahu. Zaujímavosťou, ktorá sa odrazila aj v jeho diele, je jeho pobyt v Brazílii, kde dva roky pôsobil ako neplatený misionár mormónskej cirkvi. Momentálne žije v Greensboro, v Severnej Karolíne. Spolu s manželkou Kristine sú rodičmi piatich detí, pričom práve v tomto roku ich postihla tragédia – ich syn Charles Benjamin Card zomrel. Život malého Charlesa, ktorý sa narodil s vrodenou vadou bol utrpením pre dieťa aj pre rodičov, a to sa odrazilo aj v tvorbe Orsona Scott Carda. Jeho schopnosť vcítiť sa a zaujatie detským hrdinom možno pramenili práve tu…

Bibliografia Orsona Scott Carda je nesmierne rozsiahla, venujem sa preto len akémusi výberu z nej. Viac sa môžete dočítať na oficiálnej stránke spisovateľa, ktorá je rovnako geniálna ako on sám. Nájdete tam skutočne všetko (adresa na konci článku). Ale späť k tvorbe Orsona Scott Carda…

Do jeho tvorby nezapadá len science fiction a fantasy, a dokonca ani len samotná beletria. Pán Card napísal aj desiatky esejí a článkov, v ktorých sa venoval rôznym témam – počínajúc vierou, resp. náboženstvom a končiac počítačmi. Napísal dokonca dve knihy venované umeniu písať: Character a Viewpoint (Writer's Digest Books, 1988 – Postavy a pohľad rozprávača) a How to Write Science Fiction & Fantasy (Writer's Digest Books, 1990 – Ako písať SFaF), za ktorú získal cenu Hugo v roku 1991.

Spomedzi jeho fantastickej tvorby sa najúspešnejšími stali tri cykly, známe aj z českého prekladu: Ender's Game (Enderova hra), The Tales of Alvin Maker (Príbehy Alvina Stvoriteľa) a sága Homecoming (česky Návrat domů, mimoriadne zbastardený preklad Classic AND 1996, vyšiel len prvý diel – Vzpomínky na Zemi).

Príbeh Endera, geniálneho chlapca, ktorý ako jediný dokazil poraziť mimozemskú flotilu, Carda preslávil. Akčný príbeh získal silnejšie filozofické zafarbenie, typické pre celú tvorbu Orsona Scott Carda, keď pribudli ďalšie diely. V nich sa Ender, trýznený výčitkami svedomia, stáva akýmsi mesiášom, Hovorcom za mŕtvych, a staré rasy ožívajú, aby sa tradične tými najhoršími ukázali byť ľudia. Card čitateľom predstavil svoju vlastnú koncepciu chápania vesmíru… a ani náhodou nespravil prešľap.

Enderov cyklus chronologicky (spätne):
  • Shadow of the Hegemon (Tor, 2000, ešte nevyšlo, pripravuje sa americké vydanie – Tieň Hegemóna),
  • Ender's Shadow (Tor, August 1999, česky ešte nevyšlo, pripravuje sa – Enderov tieň),
  • Children of the Mind (Tor, 1996, česky Deti ducha, Laser 1999),
  • Xenocide (Tor, 1991, česky Xenocida, Classic AND 1995, pripravuje sa normálne české vydanie vo vydavateľstve Laser – pravdepodobne na Vianoce 2000),
  • Speaker for the Dead (Tor, 1986, česky Mluvčí za mrtvé, Laser 1995) – román získal ceny: Nebula 86, Hugo 87, Locus 87, SF Chronicle Readers Poll 87,
  • Ender's Game (Tor, 1985, román postavený na poviedke z roku 1977 „Ender's Game“, česky Enderova hra, Laser 1993); román bol preložený do francúzštiny, nemčiny, španielčiny, japončiny, flámštiny, čestiny, jazyka: dánskeho, fínskeho, hebrejského, maďarského, talianského, poľského, portugalského, rumunského, ruského a švédskeho. Enderova hra získala: Nebulu 1985, Hugo 1986, Hamilton-Brackett Award 86, SF Chronicle Readers Poll Award 86.
Sága Homecoming (Návrat domov) si získala v Amerike veľkú obľubu, české vydanie však bolo značne zmrzačené prekladom nehodným majstra. Vyšiel len prvý diel (Vzpomínky na Zemi, 1996) a tým záujem vydavateľstva Classic AND pohasol. Škoda – grandiózna sága o planéte, ktorá bola kedysi dávno osídlená ľudskými kolonizátormi, a z ktorej sa ľudia musia vrátiť späť – vyzerala sľubne. Snáď sa ešte niektoré vydavateľstvo k ságe vráti – tvorí ju 5 kníh (The Memory of Earth, The Call of Earth, The Ships of Earth, Earthfall a Earthborn).

Hatrack riverNemenej slávnym cyklom sú príbehy Stvoriteľa Alvina. Geniálne rozohraná fantasy z alternatívnej Ameriky na prelome 18-teho a 19-teho storočia je originálnym príspevkom Majstra na na tému kvalitnej fantasy. Aj tí najsilnejší odporcovia fantasy, ktorí ju označujú za literatúru nehodnú seriózneho záujmu, musia zblednúť pri čítaní knihy Red Prophet (česky Rudý prorok, vo vynikajúcom preklade Petra Kotrleho, Laser 2000). Túto knihu som si nezaradil na čelo rebríčka len tak. V skratke ide o príbehy z alternatívneho sveta, kde Európania dobýjajú Severnú Ameriku, ktorá však zďaleka nie je tou krajinou, ako ju poznáme – je plná mágie, Cardom skvele podanej sily Zeme. Zeme, ktorá chráni svoje deti – Indiánov. Bieli muži (a ženy) síce tiež majú svoje tajomné schopnosti, no tie sú v očiach Indiánov rúhaním a v očiach ich vlastnej kristovej cirkvi taktiež. Pohľad na život očami nadaného dieťaťa – Alvina, ktorý je siedmym synom siedmeho syna a zároveň trinástym dieťaťom – jeho pohľad je plný lásky a utrpenia, tak ako život sám. Ručím vám za to, že tieto knihy nedočítate so suchou vreckovkou.

Cyklus Alvin Stvoriteľ chronologicky (spätne):
  • The Crystal City (šiesty diel série, ešte nevydaný, ktorý Orson Scott Card momentálne dokončuje),
  • Heartfire (Tor, 1998 – Plameň v srdci),
  • Alvin Journeyman (Tor, 1995 – Alvin Pútnik), román získal cenu Locus za najlepšiu fantasy 1996,
  • Prentice Alvin (Tor, 1989 – Učeň Alvin),
  • Red Prophet (Tor, 1988, česky Rudý prorok, Laser 2000); nominácia na cenu Hugo 1989, Nebula 1988, román získal cenu Locus (najlepší fantasy román) 1989,
  • Seventh Son (Tor, 1987, česky Siedmy syn, Laser 1999); nominácia na cenu Hugo 1988, World Fantasy 1988, román získal cenu Mythopoeic Society 1988 a cenu Locus (najlepší fantasy román) 1988.
Nuž, na viac už hádam nie je ani priestor. Podrobnosti nájdete na oficiálnej stránke Orsona Scott Carda: The Hattrack River (www.hatrack.com), nazvanej podľa poviedky, ktorá predchádzala vzniku série o Alvinovi, resp. ak by bol záujem, tak vám z nej ešte čosi preložím (dúfam, že stále so súhlasom Hatrack River Enterprises Inc.).

Dočítania priatelia, verte, že Card stojí za to!

Podpis Orsona Scott Carda

6. novembra 2000
Rastislav Weber