Ohnivé pero Q1 2017: Pamlsky

ohnive pero

Nikolas bol zvyknutý, že si u neho ľudia nebudú kupovať zeleninu, či šaty. Pracoval v železiarstve a jeho náplňou práce bolo poskytovačť domácim kutilom veci na opravu, či majstrovanie.

Do obchodu vošiel postarší pán s mušketierskymi fúzikmi, ktoré mu už šediveli. Postavil sa pred Nikolasa a s kamennou tvárou zahlásil: „Sto klincov desiatok.“

„Prosím?“

„Nepočuli ste? Sto klincov desiatok.“

Nikolas sa zamyslel a ukázal na poličku: „Prepáčte, ale máme len balenia po dvestopäťdesiat kusov.“

Pán pokýval hlavou a chvíľku nad niečím uvažoval. Potom pokynul rukou, aby mu ich zabalili. Po nablokovaní a zaplatení sa muž nezabudol poďakovať a odišiel zo železiarstva.

Keď sa za ním zavreli dvere, otočil sa na svojho spolupracovníka.

„Počuj, Jens, čo je to za chlapíka?“

„Profesor na tunajšej univerzite,“ pokrčil ramenami Jens, „pokiaľ viem, prednáša mechaniku a mechanistiku.“

„Aha, tak dik.“

„Nie je za čo,“ odvetil Jens a nevšímal si Nikolasov zarazený výraz.

Zvyšok dňa už o ich podivnom zákazníkovi nepadlo ani slovo.

Na druhý deň sa ale situácia opakovala.

Profesor vošiel, úctivo pozdravil, utrel si fúziky a poprosil si ďalšie balenie klincov. Nikolas len prevrátil očami, ale vyhovel prianiu svojho zákazníka.

To isté sa stalo na tretí, štvrtý a piaty deň.

Pred záverečnou v piatok to už nevydržal a spýtal sa Jensa: „Ty, počúvaj, niečo som si o ňom zistil.“

„Čo také?“

„Ide o profesora Jurgensa a fakt sa vyzná do mechanistiky. Vraj skúšal vytvoriť mechanických maznáčikov pre alergikov.“

„Myslíš, že preto potrebuje toľko klincov?“ Jens sa rehotal na celé ústa.

„Čo ja viem?“ odvetil Nikolas, „Je to nanajvýš čudné. Ten človek si od nás odniesol za tento týždeň už tisícdvestopäťde­siat klincov. Takže buď má oklincovaný celý byt, alebo fakt na niečom pracuje.“

„Ale prd! Zrejme ich predáva ďalej a prilepšuje si k profesorskému platu. Máš zrejme veľa voľného času, keď nad tým môžeš uvažovať.“

Nikolas sa ďalej nepokúšal s Jensom debatovať na túto tému.

Najväčšie prekvapenie ho ale čakalo v pondelok.

Profesor vošiel dnu a položil na stôl piatkové klince.

„Chcel by som ich vrátiť.“

„Nejaký problém?“ čudoval sa Nikolas.

„Nevyhovujú mojim požiadavkam. Bloček mám.“

Nikolas si vzdychol a prijal balíček. Do pokladne klepkal storno kód, keď v tom sa rozrazili dvere a dnu vletelo veľké psisko. Aspoň to sa na prvý pohľad zdalo.

To, čo pripomínalo psa, bol totiž zlepenec súčiastok, ktorý nápadne tvora pripomínal. Čeľuste fungovali na mechanický kĺb, namiesto srdca mal motorček, ktorý hravého tvora poháňal k životu.

„Dunčo!“ okríkol profesor mechanického tvora, „K nohe!“

Psík poslušne pribehol, posadil sa na zadné a vrtel chvostom.

„Nechutia mu,“ sprisahanecky sa k Nikolasovi naklonil.

Ten sa zmohol len na nemé prikývnutie. Po tom, čo teraz uvidel vo svojej predajni, bol ochotný veriť všetkému.

„Podáte mi jeden zo šestiek?“ poprosil Nikolasa, „Viete, skúšal som všeličo, ale najviac ľúbi klince.“

Ohromený, vyhovel profesorovej žiadosti.

Starý pán hodil klinec do vzduchu a pes vyskočil, ešte v lete ho chytil do papule, podrvil a prehltol. Na záver sa oblízal jazykom.

„Výborne!“ potešil sa profesor, „konečne ti niečo šmakuje, Rexo!“ Otočil sa na Nikolasa. „Vezmem päť krabičiek. A za to, že ste taký zlatý, vám pokojne jedného podarujem!“

Nikolas zdvorilo odmietol a keď starý pán s mechanickým psom odchádzali, pomyslel si, že ľudia už kupovali v jeho železiarstve všeličo. Ale nikdy to neboli maškrty pre domácich miláčikov.

  • Toto je príspevok do súťaže mikropoviedok Ohnivé pero.
  • Je publikovaný v pôvodnom stave, neprešiel redakčnou ani jazykovou úpravou.
  • Súťažné poviedky sú publikované pravidelne, každý pondelok jedna až dve.
  • Uzávierka súťaže nie je, súťaž trvá priebežne, kým prichádzajú príspevky.
  • Čiastkové uzávierky sú dvakrát do roka (jarné a jesenné kolo súťaže) a sú oznámené s dostatočným predstihom. Poviedky, ktoré prídu po uzávierke, sú po dohode s autorom presunuté do ďalšieho kola.
  • Na hodnotenie poviedky má vplyv jej čítanosť, počet a obsah komentárov a najmä záverečné verejné hlasovanie, ktoré sa uskutoční po čiastkovej uzávierke.
  • Vyhodnotenie a odmenenie víťazov sa uskutoční priebežne, po ukončení hlasovania, dátum najbližšieho termínu redakcia oznámi s dostatočným predstihom.
  • Viac v pravidlách súťaže.
  • Najnovšie aktuality o súťaži Ohnivé pero sa dozviete aj na facebookovskej stránke súťaže.

20. februára 2017
Marek Brenišin