Ohnivé pero - jeseň 2020: Moje poslední smrt

ohnive pero

Už si ani nepamatuji, kdy jsem zemřel poprvé. Od té chvíle jsem si myslel, že tahle chvíle nikdy nepřijde. Jenže jsem se mýlil. A to, jak moc jsem se spletl, mělo být tím největším omylem v mém příběhu.

Nepamatuji si, kdy to bylo. Ale naprosto přesně si pamatuji, jak se to stalo. A co víc. Pamatuji si každou svou smrt. Někdy to bylo rychlé a bezbolestné, někdy to naopak trvalo dlouho a bolelo to hodně. A takové smrti bych nepřál ani svému nejhoršímu nepříteli.

Poprvé to bylo hodně dávno. Bylo to v dobách, kdy se mamuti proháněli po pláních a nebyli jen v muzeích a v knihách. Ano, skutečně jsem tam byl. Lovil jsem je se členy svého kmene. V tomto světě existovalo jen jediné pravidlo. Zabij, nebo budeš zabit. Nebo zemřeš hlady.

Toho dne se celý náš kmen dostal do potravního řetězce. Jen já jinak, než jsem původně plánoval. Už jsme ho dostali. Mamut byl mrtvý a všichni měli radost, že zase na pár týdnů nebudeme hladovět. Jenže nejspíš pach čerstvě padlého zvířete přilákal nejobávanějšího tvora té doby – šavlozubého tygra.

Toho dne radost z kořisti zhořkla smutkem zabitých kamarádů. Já byl jedním z těch, kteří zemřeli. Nevím, jak je možné, že si to pamatuju, ale stačí zavřít oči a vidím, jak jsem se otočil a tygr na mě skočil. Jen díky rychlým reflexům jsem se stihl sklonit, abych nebyl skolen jeho prvním skokem. Ale člověk proti tygrovi nemá šanci. Věřte mi. Mluvím z vlastní zkušenosti.

Tohle byla jedna z těch bolestivějších smrtí. Když vám tygr trhá maso od kostí, není to úplně příjemná kratochvíle. Ale naneštěstí, tahle smrt nebyla ta nejhorší.

Teď už ani nevím proč jsem se na tu výpravu vydal. Ale rozkřiklo se, že král dá půl království a princeznu za ženu tomu, kdo dokáže zabít draka, který se usídlil na nejvyšší hoře království. Tenkrát mi to přišlo jako dobrý nápad. Dokud jsem neviděl toho draka, kterého jsem musel skolit.

Byl velký jako autobus. A já naproti tomu jsem byl malý jako veverka. Takže než jsem si stihl v hlavě představit princeznu, drak mě sežral a bylo po půlce království i princezně. Teď, když se na to zpětně dívám, musím říct, že zemřít pro princeznu, kterou jsem nikdy neviděl, není zrovna chytré. Naopak je to ta největší hloupost na světě.

Jednou jsem si bezstarostně plaval a ani jsem se nenadál, přišla rána do hlavy a byl konec. Ale aspoň to byla rychlá smrt.

Na druhou stranu nejbolestivější bylo upálení. Byl jsem v učení u nějakého Galilea. Jeho učení jsem věřil. Věřil jsem, že jeho tvrzení jsou pravdivá. Bohužel těmto myšlenkám nebyli nakloněni ti, jenž byli u moci. A já dostal trest smrti. Přivázali mě ke kůlu a naskládali pode mnou spoustu dříví. S pochodní v rukou chtěli, abych přijal jejich pravdu. Zradit své přesvědčení? Svého učitele? Na to jsem byl příliš hrdý. A navíc, kdybych to udělal, dostal bych od svého učitele za trest umývat školní záchody. Ale tahle hrdost bolela a pálila ještě dlouho.

O smrtích na bitevních polích a ve válečných konfliktech není třeba se moc rozepisovat. Někdy mě trefil šíp, jindy kulka. V jiné bitvě mě zase probodali meči. V poslední válce, ve které jsem přišel o život, to bylo kvůli granátu.

Ale žádná smrt nebyla tak hrozná, jako tohle. To, co je teď a tady. Jen se dívám z okna, čekám na další den, který bude stejný jako ten předchozí. A ten bude úplně stejný jako ten další.

Tohle je smrt. A co víc. Ta nejhorší.

  • Toto je príspevok do súťaže mikropoviedok Ohnivé pero.
  • Je publikovaný v pôvodnom stave, neprešiel redakčnou ani jazykovou úpravou.
  • Súťažné poviedky sú publikované pravidelne, každý pondelok jedna až tri.
  • Pevne stanovená uzávierka súťaže nie je, príspevky do každého kola prijímame priebežne, kým sa kolo nenaplní.
  • Čiastkové uzávierky sú dvakrát do roka (jarné a jesenné kolo súťaže) a sú oznámené s dostatočným predstihom. Poviedky, ktoré prídu po uzávierke, sú po dohode s autorom presunuté do ďalšieho kola.
  • Na hodnotenie poviedky má vplyv jej čítanosť, počet a obsah komentárov a najmä záverečné verejné hlasovanie, ktoré sa uskutoční po predstavení poslednej poviedky daného kola súťaže.
  • Vyhlásenie a odmenenie víťazov sa uskutoční po ukončení hlasovania a vyhodnotenia daného kola, teda 2-krát ročne.
  • Viac v pravidlách súťaže.
  • Najnovšie aktuality o súťaži Ohnivé pero sa dozviete aj na facebookovskej stránke súťaže.

28. septembra 2020
Martin Dřevikovský