Nôž v tme

Rozhlasová hra pokračuje

Len pár poznámok na margo druhého dielu rozhlasovej hry Pán prsteňov – pre tých, ktorí to prešvihli. Po prvé – druhé dejstvo je o pätnásť minút kratšie ako prvé, normálne som sa zľakol. Predpokladal som, že zachytí celý dej od vstupu do Hôrky (áno, Bree sa nezmenilo na slovenské Svažiny, ale prebralo názov z českej Hůrky), teda, od hostinca U Skákavého poníka po brody cez Bruinen (česky Bouřnú), po útok Jazdcov na Froda. No nestalo sa tak, príbeh končí odchodom z Veterného vrchu (Větrov, Weather Hills), kde hobiti s Aragornom odnášajú (sic!) bezvládneho Froda…

Druhý diel priniesol do deja dve nové postavy – a vynechal z príbehu podstatne viac, než som čakal. Nové hlasy sú však veľmi príjemné – Chodec v podaní Borisa Farkaša, no najmä Július Satinský ako krčmár (bez mena). Trochu som sa obával hlasu \„Uja Klobásu\“, no – podobne ako jeho sparingpartner Lasica – aj pán Satinský sa zhostil svojho šteku s prehľadom. Zábudlivý krčmár jednoducho potešil…

Nepotešilo ma však vynechanie Billa, Sarumanovho spojenca (poznáte ho asi ako Vilíka Potměchutě) – bez neho sa totiž len ťažko spojí dejová línia, ak by Twist a Slovenský rozhlas pokračovali aj v druhom a treťom diele Tolkienovej trilógie. V rozhlasovom spracovaní totiž autori vynechali záškodnícky element, ktorý mal neskôr vyústiť do \„Vymetení Kraje\“. Nuž, na zadné vrátka zrejme nemysleli :(

V deji ďalej chýba Frodova pieseň \„Kráva měsíc přeskočí\“ – podnetom na hobitovo zmiznutie sa tak nestal dotyčný song a \„pád pod stôl\“, Frodo jednoducho zmizol skôr, ako začal spievať – zrejme bol strémovaný :) Škoda, na tú pesničku som sa celkom tešil.

Scenárista odsekol aj post post scriptum Gandalfovho listu, intermezzo s poníkmi (vlastne, hobiti v rozhlasovej hre vôbec nemajú poníky!) a pochod cez močiare. Z Hôrky jednoducho viedol strih priamo na Veterný vrch, kde družinu napadli Čierni jazdci. Boj, poranenie, obavy o Frodov život, trocha filozofie a hups! Koniec. Nekonal sa tak ani Pád Gil-galadov a ťažko povedať, či sa družina ešte stretne so skamenenými zlobrami, pamiatke na staré Bilbovo dobrodružstvo…

Každopádne, po druhom diele mám z rozhlasovej hry zmiešané pocity. Tentoraz to celé trvalo iba tridsať minút (mp3 ma sotva 30 MB :) a nestalo sa vlastne nič zvláštne – odohrali sa dve scény a padla. Tým, čo Pána prsteňov čítali, to zrejme nevadí, no obyčajný poslucháč musí byť poriadne vydesený. Tolkienova monumentalita a poézia bola okresaná a… nepáči sa mi to :( Ak by sa spravili scény po hodine, bolo by to lepšie. Ďalší diel bude zrejme zaujímavejší (Elrondova rada), no štvrté pokračovanie – Krutý Karadhras – asi nebude o nič lepšie ako toto. Už aby tu bol prechod Moriou a Lórienom – viac akcie, viac poézie, viac napätia.

Čakáme ďalej, nie?


17. novembra 2001
Rastislav Weber