Nové dobré kusy

Editor Gardner Dozois

646 strán toho najlepšieho zo space opery v krátkom žánri. 17 poviedok z osemdesiatych a deväťdesiatych rokov. Krátke náladové veci aj skutočné „opery“. Slávne mená (G. R. R. Martin, Vernor Vinge, Bruce Sterling, Stephen Baxter…), originálne nápady, vynikajúce myšlienky, akčný dej, vtip a zábava. Gardnerovi Dozoisovi sa opäť raz podarila majstrovská antológia…

Nové dobré kusy sú zamerané na modernú space operu. Editor vyberal poviedky tak, aby zachytávali vesmír, jeho obyvateľov, večné hemženie sa božích tvorov (aj keď majú viac alebo menej ako štyri končatiny). Ak si s touto knihou sadnete do kresla, fantáziu vám zovrie nekonečno. Stratíte sa v hlbinách vzdialených galaxií, no budete aj blízko – kdesi pri jadre ľudskej duše. Budete bojovať na život a na smrť s nepriateľmi, no budete aj milovať – tvorov a netvorov. Stretnete slepého Mínótaura, otca Damiena, obyvateľov Merkúra a uvidíte kvitnúť mandragoru. Stretnete techniku, ktorá sa vydáva za mágiu a vojakov, ktorí odmietajú bojovať. Ručím vám za to, že spadnete do studnice nápadov, z ktorej sa nebudete chcieť vynoriť…

Táto antológia je skutočne pre každého. Je zbierkou moderných poviedok, je rozprávaná ľahkým jazykom – bez ohľadu na hĺbku myšlienok či náročnosť predkladanej technológie. V knihe sa stretli akčné príbehy (napr. Opačné póly Davida Nordleyho, Klokanosaurus Rex Janet Kaganovej) aj filozofické náladovky (G. R. R. Martin: Cesta kříže a draka, Walter Jon Williams: Modlitby ve větru). Všetky poviedky však majú spoločné jedno: sú to nádherné príbehy plné fantázie hlbokého vesmíru. Každá stránka je otvoreným oknom do čierňavy plnej hviezd. Či už je tou hviezdou bezvýznamné géčko na okraji Mliečnej dráhy alebo vzdialený modrý obor, žmurkajúci na vesmírny križník, čo letí okolo.

Kapitolou samou o sebe sú krátke predslovy editora ku každej poviedke. Zhrnú to hlavné z tvorby autora, vyzdvihnú jeho klady a zdôraznia, prečo je práve jeho poviedka v tejto zbierke a prečo je to práve TÁ poviedka. Je to výborná vec, pretože aj keď mnoho z autorov poznáme (McAuley, Vinge, Martin, Sterling), ostatní sú pre nás čiernou skrinkou. A – poviem vám – teším sa na čas, keď k nám dorazia aj iné veci týchto autorov. Taký George Turner ma v Kvete madragory zaujal sústredením na detaily – na pozadí nie veľmi vydareného stretu dvoch úplne odlišných civilizácií. Bolo to… podmanivé. Slepý Mínótaurus Michaela Swanicka ma zase dostal atmosférou – megadávkou „sense of wonder“. A Modlitby ve větru Waltera Jona Williamsa sú zase brutálne veľkolepé (áno, je to divné spojenie slov, ale prečítajte si tú poviedku a dáte mi za pravdu) – filozofia buddhizmu spojená s vraždením, genetické technológie a Knižnica, ktorá si uvedomila sama seba… Gejzír nápadov a výborná pointa. A takto by sa dalo pokračovať ďalej a ďalej. V podstate ani jedna poviedka nie je výrazne slabšia, sú tu len výborné a geniálne texty. Gardner Dozois mal pri výbere šťastnú ruku…

Knihu vám jednoznačne doporučujem, najlepšie ako zákusok k „bežnému“ čítaniu, keď už nebudete mať chuť na ďalší diel nejakej fantasy ságy. Prekladať nekonečné boje v Šedých horách chuťovkami z Nových dobrých kusov – to je to pravé orechové. A aj keď je v názve slovíčko „nové“, antológia mi pripomenula starú írsku whiskey, dobre vyzretú, zlatú, s vôňou a chuťou slnka zavretého v ľadovom mede ;-)

Nové dobré kusy, editor Gardner Dozois, antológia vesmírnej sci-fi 80 a 90 -tych rokov (Laser, orig. The Good New Stuff, obálka Martin Zhouf, preklad: Magdalena Karelová, Robert Tschorn, Josef Dušek, Petr Kotrle, Marek Čtrnáct, Petr Toman, brož., 646 strán, 239 Kč, ISBN 80–7193–096–2)


26. apríla 2001
Rastislav Weber