Prequel, dva seriály – a koniec.
Po takom konci, s akým prišiel film Hannibal, bolo jednak náročné nájsť normálny spôsob, ako na to nadviazať, jednak by si Hopkins zrejme zapýtal ešte väčší honorár než naposledy. Navyše štúdio zrejme samo nevedelo, či chce v danom kurze pokračovať. K vzniku nedobrej situácie nepomohlo ani rozporuplné prijatie v kinách. A pravdepodobne by sa opäť musela preobsadzovať Starlingová, ak by s jej postavou zápletka vôbec rátala. Hlavne ale Thomas Harris nenapísal pokračovanie Hannibala, čo vtedy ešte pre producenta Dina De Laurentiisa znamenalo neriešiteľnú situáciu. Tu treba zdôrazniť „vtedy ešte“. Pretože čoskoro sa situácia obrátila, ale o tom viac až nižšie.
A tak prišlo na rad šalamúnske riešenie: nepôjdeme do budúcnosti, ale vrátime sa späť do minulosti. Nie, Hannibal sa nepripojí s Docovi a Martymu a nepodniknú spolu Návrat do budúcnosti 4. Vznikne nová adaptácia Červeného draka.
Ako to dopadlo, sme si povedali minule. Projekt sa stretol s menším pochopením (a tržbou), než sa čakalo. No nebolo to najhoršie a De Laurentiis videl svetlo (milióny) na konci tunela. Z toho dôvodu sa rozhodol, že Hannibalovi Lecterovi nedá pokoj. A že by mohlo byť šikovným riešením pozrieť sa ešte hlbšie do minulosti danej postavy. Čiže istým spôsobom prísť s prequelom prequelu.
Nápad s prequelom v tomto prípade geniálne riešil v podstate všetky problémy megalomanského producenta (majúceho na konte Barbara Conana, King Konga s Jeffom Bridgesom, Flasha Gordona, Mŕtvu zónu Stephena Kinga, Lynchov Modrý zamat či Kosatku). Keďže by sme sledovali osudy mladého Hannibala, cez palubu by mohol byť úspešne hodený (čoraz drahší) Hopkins, Starlingová vtedy samozrejme ešte ani nebola na svete a nemuseli by sa vymýšľať krkolomné spôsoby, ako Lectera vrátiť do sveta, v ktorom je najhľadanejším kanibalom na planéte.
Nápad s prequelom prequelu samozrejme zároveň v sebe ukrýval potenciálne riziko. Čo ak diváci nebudú ochotní prijať nového herca v ikonickej úlohe? A sú vôbec zvedaví na to, ako sa „zrodilo“ zlo menom Lecter? Na niektoré otázky je lepšie nepoznať odpovede. Je to mrazivejšie, keď neviete, prečo sa udiali niektoré hrôzostrašné veci. Kto sa veľa pýta, veľa sa dozvie. Skutočne boli zvedaví diváci na to, akých mal Lecter rodičov, že mal sestru, že zažil šialené udalosti počas druhej svetovej a kedy a za akých okolností ochutnal ľudské mäso?
Ono sú to samozrejme atraktívne otázky, avšak tu sa podcenilo tak akosi všetko. Predstaviteľ mladého Hannibala francúzsky herec Gaspard Ulliel (Jeunetove Príliš dlhé zásnuby) vonkoncom nie je bez charizmy a už tobôž nie bez hereckého nadania, ale proste rola bola priveľmi spojená s Hopkinsom. Gaspard nečakane zomrel vo veku 37 pri nehode na lyžiach rokov v roku 2022.
Snímka pôsobí lacným a neduživým, ba až televíznym dojmom napriek tomu, že niektoré kulisy sú na pohľad pekné (natáčalo sa aj u českých susedov). Rhys Ifans mal v tom čase povesť divákmi a tým pádom i producentmi vyhľadávaného filmového pojašenca (Nothing Hill, neskôr nepredvídateľný Xenophilius Lovegood z Harryho Pottera), takže bol na rolu ústredného nacistického záporáka ako stvorený. Samozrejme nesmel chýbať Marek Vašut.
Celková vizuálna odťažitosť publikum odradila. Nepresvedčil ich ani mladý, možno talentovaný, ale neznámy herec, na režisérsku stoličku bol dosadený človek, ktorého najväčším dovtedajším úspechom bola príjemná nenápadná historická dráma so Scarlett Johansson, vo vedľajších rolách chýbali výrazní herci a iba raz za čas preblesol ten desivý záblesk šialenstva, aký diváci logicky od lecterovčiny očakávali. Dostavili sa priemerné recenzie, celosvetová tržba sa zastavila na útrpných 82 miliónoch, čo bola pre film s rozpočtom 75 miliónov čistá katastrofa. To predstavovalo na najbližších šesť rokov pre Hannibala nemilosrdnú stopku. De Laurentiis v roku 2010 vo veku 91 rokov umiera.
Harris prequel nikdy napísať nechcel. Prinútilo ho k tomu De Laurentiisovo stanovisko. Producent prequel chcel, autorské práva ho k tomu oprávňovali. Harrisa v podstate nepotreboval. Dá sa povedať, že si s postavou Hannibala mohol robiť všetko, čo uznal za vhodné a azda i za nevhodné. Údajne bol pripravený úplne bez problémov osloviť najbližšieho scenáristu, ktorý by náhodou práve šiel okolo. Napokon sa ale „zľutoval“ a „dovolil“ Harrisovi vyjadriť sa k vzniknutej situácii. Harris po tomto druhu príbehu netúžil, v minulých knihách fanúšikom postavy sem-tam podhodil šťavnatú informáciu z Lecterovej minulosti, ale do detailov ju nepitval. Načo. Teraz ho ale radikálne postavili pred v podstate hotovú situáciu. A keďže Lecter bol jeho „dieťaťom“, ktoré piplal desaťročia, zrejme si nedokázal predstaviť možnosť, že by ho písal niekto iný. Čiže ak sa sem-tam stretnete s informáciou, že bol k napísaniu Zrodenia zla prinútený, vedzte, že je to istým spôsobom pravda. Človeka môžete zákerne prinútiť k veciam, o ktoré nestál, i bez toho, aby ste mu držali nabitú zbraň pri sluche.
Svieži vánok, aký pravdupovediac už nikto nečakal, sa na televíznych obrazovkách zjavil v roku 2013 a prekvapivo ním bol seriál Hannibal. Prvá séria vykazovala viacero nedostatkov (v podstate to bola radová kriminálka „iná“ len bombastickejším kastingom a pochopiteľne tým, že vedľajšou postavou sa stal slávny Lecter). Druhá a tretia však ostrou rýchlosťou narástli do takej miery, že na predčasné ukončenie seriálu diváci reagovali hnevom a smútkom. Tretia sezóna je síce ukončená relatívne dôstojne, ale v pohode sa dalo dejovo pokračovať. Tvorcovia v štvrtej sezóne nemienili adaptovať nič menšie, než Mlčanie jahniat, ale seriál sa roky bil s nízkou sledovanosťou neadekvátnou jeho vysokej kvalite, a tak to televízia po tretej sérii vzdala.
Seriál Hannibal je po príbehovej stránke veľmi komplikované zaradiť. Najskôr dlho skúma to, čo bolo medzi Willom Grahamom a Lecterom pred Červeným drakom. Keďže nič z toho sme v knihách nečítali, mohli si seriáloví tvorcovia dovoliť značným spôsobom „vymýšľať“ bez toho, aby tým narušili kontinuitu univerza. V druhej sérii prekvapivo do hry zaradili kontroverznú postavu milionára Vergera, ktorého v Scottovom filme stvárnil na nepoznanie zamaskovaný Gary Oldman. Tu ho stvárnil na nepoznanie zamaskovaný Michael Pitt. V tretej sérii bol preobsadený, ale bežný divák to nemal šancu rozpoznať práve vďaka prepracovanej maske.
Tretia séria bola nielenže adaptáciou románu Hannibal (Lecter je na úteku pred spravodlivosťou, ale Vergerovo sardínske komando ho s pomocou skorumpovaného policajta Pazziho vypátra vo Florencii a chce ho pohodiť ľudožravým prasatám), ale zároveň aj Červeného draka. Na prvý pohľad je to zamotané a prekombinované (samozrejme, drastické udalosti z Talianska sa odohrali až po Červenom drakovi), ale v praxi to báječne fungovalo.
Nateraz posledný klinec do rakvy univerza Thomasa Harrisa (ktorý mimochodom stále žije, v septembri oslávil 83 narodeniny) bol zatlčený v roku 2021 televíznym a filmovým scenáristom podpísaným pod vecami ako Ostrov Michaela Baya, chválená trojka Mission: Impossible, Transformers či Abramsove Star Treky. Takže keď si povedal, že skúsi nakopnúť ságu Hannibala Lectera seriálom so za všetko hovoriacim názvom Clarice, svet sa začal tešiť. Žiaľ, napokon skutočne zostalo len pri snahe.
To vtedy ale fanúšikovia nevedeli. Boli nedočkaví. Boli netrpezliví. Kládli otázky.
Vráti sa Lecter?
Ak áno, na akom priestore?
Ak sa naozaj vráti, zahrá si ho Hopkins, Mikkelsen, nedajbože Brian Cox, alebo niekto iný?
Napokon Kurtzman zlyhal. Malátne stvoril nudnú trinásťdielnu a banálne podpriemernú kriminálku s nezaujímavou herečkou v titulnej úlohe.
Pritom zápletka na prvé počutie neznela vôbec zle. Clarice Starlingová už ako plnohodnotná agentka FBI pod velením Paula Krendlera vyšetruje brutálne kriminálne zločiny a sem-tam si ponaháňa sériového vraha. Azda netreba dodávať, že po Hannibalovi Kanibalovi ju len tak nejaký chmuľo z miery veruže nevyvedie. Dej je umiestnený rok po udalosti z Mlčania jahniat a v deji výrazným spôsobom figuruje nielen senátorka Martinová, ale aj jej dcéra, posledná preživšia obeť Buffala Billa.
Nič z toho nie je nijakým charizmatickým spôsobom využité pre uspokojenie náročného diváka. Dokonca nechýba komická postavička v tíme vyšetrovateľov. Komická postavička vo svete temných trilerových hororov Thomasa Harrisa je asi taký dobrý nápad, ako Pennywise so zakrvavenými rozdávajúci v hračkárstve najmenším deťom balóniky.
Seriál nepôsobí dobre. Vlastne pôsobí odpudivo, matne, rutinne, unavene a lacno. Nielen vizuálom, i scenármi vyzerá ako tuctová, ľahko zameniteľná seriálová tvorba z deväťdesiatych rokov. O Lecterovi si môžeme nechať len snívať, je okrajovo spomenutý v pár vetách a aj to sa všetci naokolo tvária, že nám robia službu. Nakoniec je to ale skôr služba medvedia.
Mnohí kritizovali účasť postavy Paula Krendlera, ktorý pochopiteľne mal výraznú rolu vo filme Hannibal, kde ho odpudivo stvárnil Ray Liotta. Mnohí namietali, že charakter, akým Krendler disponuje v tomto zlom seriáli, je v ostrom rozpore s tým zo Scottovho filmu. Netreba však zabúdať, že toto je jedna z mála vecí, za akú Kurtzmana asi nemôžeme kritizovať. Áno, pôsobí to divne, nech sa na to pozeráme z akéhokoľvek uhla, ale Kurtzman v skutočnosti iba šikovne využil dieru v univerze. Medzi seriálom Clarice a filmom Hannibal sa totiž rozprestiera niekoľkoročná medzera. Nikto nevie, čo sa počas nej stalo. Medzi láskou a nenávisťou je niekedy tenká hranica. Krendler pokojne mohol v časoch seriálu byť Starlingovej mentorom, ktorý ju možno platonicky miluje, no keďže to nebolo nijakým spôsobom opätované druhou stranou, časom na mladú agentku zatrpkol, znenávidel ju a dospel do štádia z Hannibala, keď ju chce sexuálne zneužiť a odhodiť ako špinavú handru.
Aktuálny stav je taký, že okolo postavy Hannibala Lectera sa nepodniká nič. Návrat Madsa Mikkelsena je v podstate nateraz až vyložene nereálny, Hopkins má vekovo bližšie skôr k deväťdesiatke než osemdesiatke, Fosterová je už niekde úplne inde a Ridley Scott k téme povedal všetko, čo chcel. Nové spracovania Harrisových kníh nateraz zrejme nie sú v hre. A ďalšie knihy nenapíše, aspoň momentálne tomu nič nenapovedá.
Súvisiace linky
Recenzent Ivan Kučera je pod prezývkou Tron aktívny na stránkach CSFD.cz. Ivana Kučeru poznáme aj ako autora knihy Obchádza nás temnota, na ktorú tu máme recenziu, a najnovšie aj hororu Prasa, na ktorý tu máme tiež recenziu a môžete si ho kúpiť napríklad v Martinuse, pre podrobnosti kliknite na tento link.
Pod týmto linkom nájdete články od Ivana Kučeru na Fandom.sk.