Mladý Kedrigern - Zrození mistra

Morressy John

Meno Kedrigern nám nie je neznáme – sympatického čarodejníka pozná takmer každý fanúšik v Čechách a na Slovensku. Dá sa vlastne povedať, že sme najväčší znalci tohto literárneho hrdinu, časť z kníh o ňom totiž ešte v anglofónnych krajinách nevyšla – iba v Čechách. Hmm, a po tejto knihe chápem prečo. Kedrigern, Princezna a Spot boli očarujúci, milí a vtipní – kedysi. Po deviatich knihách už to nie je to pravé orechové, namiesto láskavosti, ktorá v starších dieloch série nahrádzala akciu, nastúpila nuda. John Morressy jednoducho nevie, kedy prestať…

Kniha, ktorej sa týka tento článok, je treťou o mladom Kedrigernovi, tretím príbehom o tom, ako sa stal majstrom odklínadiel – takým, ako sme ho poznali v starších dieloch. V tejto knihe ešte Kedrigern nemá Princeznu ani domáceho trolla – je to jednoducho mladé ucho (rýmuje sa to!). Má síce sto rokov, no jeho averzia voči cestovaniu nie je natoľko vyvinutá, ba ani majstrom ešte nie je – nejaká tá chybička sa vždy pritrafí. A vlastne o tomto je tento diel – Zrození mistra. Kedrigern jednoducho príde na seansu čardejníkov, tí mu povedia, že už nie je učedníkom ani tovarišom, že už môže byť šéfom – len by mal zložiť nejakú tú majstrovskú skúšku. A tak ho pošlú… nie, na draka nie, Kedrigern dostane quest „nájdi čarodejníka a pomôž mu.“ Toť vsjo. Kedrigern ide, čarodejníka nájde a pomôže mu, zabľabotá zopár filozofických hlášok a šup! Je koniec. Ani jeden vtip, ani kúsok akcie – nič nové. John Morressy v tejto knihe nepriniesol do literárneho sveta ani za máčny máčik zábavy – a tak nie je dôvod, prečo by ste mali čítať túto knihu.

Radšej sa pekne vráťte ku starším častiam série – Hlas pro princeznu či Pozornost pro Kedrigerna boli úplne „iné kafe“. Ak som oným mohol dať aj 9/10, Zrodenie majstra dostane tak… štyri bodíky. A je mi to ľúto :(

Mladý Kedrigern – Zrození mistra, Morressy John, takmer humorná fantasy (Polaris, orig. Young Kedrigern: The Making Of A Wizard, obálka Zdeňka Boušková, preklad Petr Caha, brož., 206 strán, 139 Kč, ISBN – 80–85911–94–9)


13. decembra 2001
Rastislav Weber