Mesto permutácií

Greg Egan

Pri zmienke o Gregovi Eganovi určite spozornejú hlavne priaznivci zvlášť tvrdej SF. Jeho diela rezonujú neuveriteľne hodnovernými myšlienkovými experimentmi, realistickým vedeckým pozadím a úžasnou predstavivosťou. Svoju vedu a hlavne vedecké zdôvodnenia však často ženie až na hranicu únosnosti, s čím majú potom problémy vedecky menej zdatní čitatelia. Vo svojom románe Mesto permutácií neostáva svojej povesti nič dlžný.

Egan vystaval svoj román na myšlienke, že v blízkej budúcnosti budú naši potomkovia schopní naskenovať ľudskú myseľ aj s vedomím a preniesť ho do virtuálneho prostredia výpočtovej techniky. Takto vzniknutí virtuální ľudia, kópie ľudí z mäsa a kostí, budú mať vlastné vedomie, identitu a zachovanú pamäť. Ich virtuálny život je vytváraný tak, že sú simulované jednotlivé neuróny ich mozgu, matematicky sa prepočítavajú biologické stavy buniek alebo orgánov, ktoré by nastali, keby telo žilo. Všetky tieto výpočty vyžadujú obrovské výpočtové výkony, ktoré však nie sú zadarmo. Kópie preto bežia s rôznym spomalením. Technicky najnižšie možné je však sedemnásobné a preto sa kópiám javí svet fyzických ľudí, akoby sa naň pozerali z rýchlika. Čo je však ešte horšie, ich existencia závisí výlučne na stabilite VR a počítačových sietí, takže sú veľmi zraniteľné.

Kniha sleduje osudy niekoľkých postáv. Thomas je výstredný miliardár, ktorého svedomie nesie jazvu strašného zločinu. Pod ťarchou týchto výčitiek zlikviduje svoje fyzické telo, ale hlas svedomia ho neopúšťa ani vo VR…

Maria je mladá ambiciózna programátorka s vášňou pre umelý život, ktorá sa zúfalo snaží zachrániť život svojej ťažko chorej matky. Keď už nie fyzický, tak aspoň ten virtuálny. Oskenovanie mysle je však veľmi drahé…

Peer a Kate sú milenci, ktorý sa prvý krát stretnú až vo VR a tak má ich láska nádych smutnej nostalgie a neúplnosti. Vzťah v bezčasovom svete simulácii sa stáva čoraz absurdnejším a nepodstatnejším…

No a nakoniec tu je Paul Durham, šialený vizionár a nevyliečiteľný rojko, ktorý všetky predchádzajúce osudy spojí. Vytvorí nedotknuteľné virtuálne útočisko pre niekoľko najbohatších kópií, no kto by si myslel, že mu ide o peniaze, mýlil by sa. Jeho prelomové teórie, poznatky a nový pohľad na podstatu vedomia postupne prekonávajú priestor, čas, evolúciu, podstatu hmoty a život vo vesmíre vôbec. Zahrávať sa však s atribútmi Boha a večnosťou sa nemusí vždy vyplácať…

Egan vo svojom románe načrtáva svoju verziu budúcnosti VR, úrovne výpočtovej techniky a spoločnosti ako takej. Kto čítal román Ohrožení nadace od Gregory Benforda, môže porovnať tamojšiu verziu virtuálneho života. Ak sa aj odlišujú v detailoch, vo svojej podstate ostávajú rovnaké, pretože niektoré extrapolácie a zákonitosti vývoja výpočtovej techniky jednoducho nepustia. Tento rozsahovo nie veľký román treba ale čítať veľmi pozorne a vnímavo, pretože miestami čitateľovi hrozí, že sa naozaj beznádejne zamotá v rôznych simuláciách simulácii iných simulácii. Egan však dokáže vo svojich vedeckých vysvetleniach včas zabrzdiť a prekvapivo veľa priestoru venuje aj vykresleniu charakteru jednotlivých postáv, ich vnútorného života, pohnútok a minulosti. Svoje originálne nápady a myšlienkové experimenty okoreňuje nepriestrelnou logikou a argumentmi. Pri čítaní Mesta permutácií, ak strávite aj vedecké pasáže, vám bude miestami klesať sánka nad tým, kam až bol Egan schopný zájsť. Aj keď cena už nie je najnižšia, neváhajte sa o tom presvedčiť. Mesto permutácií je úžasné a naozaj stojí za návštevu…

Pekná obálka od Davida B. Mattinglyho, korešponduje s duchom knihy a na pultoch hneď zaujme čitateľovo oko. Preklad a redakčná práca boli odvedené kvalitne, takže tých pár preklepov a nesprávnych tvarov či pádov sa v texte dokonale stratí. Horšie je to už s brožovanou väzbou. Tá sa tentoraz asi zvlášť nevydarila. Knihu musíte čitať nielen že veľmi pozorne, ale aj opatrne a v žiadnom prípade ju veľmi neprehýbať a neprelamovať. Hrozí, že sa vám rozpadne na niekoľko častí, tak ako mne a to som pritom známy svojim šetrným prístupom ku knihám.

Greg Egan: Město permutací, orig. Permutation City, Návrat 2002, brož. prekl. Petr Kotrle, obál. David B. Mattingly, 379,– Sk, 413 s.


5. decembra 2002
Anton Stiffel