Lórien a pieseň Galadriel

V rozhlase

Posledná pieseň utíchla a s ňou aj nekonečné vychvaľovanie Bilba – hobita, ktorý \„našiel\“ Prsteň a sprevádzal rozhlasovú púť Froda a Spoločenstva prsteňa. Šiesta časť rozprávania sa skončila a… keby boli takto spracované všetky diely rozhlasovej hry, ostávalo by nám iba zatlieskať. Skvelá Galadriel v podaní Sone Norisovej a Szidi Tobias, skutočne rozvážny Haldir (Milan Bahúl) a naliehanie Boromira (Jozef Vajda) na Froda (Dušan Cinkota) stáli za to. Ach, keby bol film dabovaný do slovenčiny – Soňa Norisová by bola tou pravou Galadriel…

Vravieť vám o deji je zbytočné – tak ako vždy. Posledný diel rozhlasovej hry zachytil príchod Spoločenstva do Lórienu, lesného kráľovstva elfov, počuli sme hlas Galadriel a predstavovali si jej zrkadlo. Družina splavila Anduinu po Rauroský vodopád a po tom, čo Boromir prepadol zlu, sa cesty priateľov rozišli. V ústrety ďalším dobrodružstvám – ktoré si už ale musíte prečítať v knihe, rozhlasová hra sa skončila…

A – musím povedať – koniec sa mi veľmi páčil. Už v úvode ma milo prekvapil elf Haldir, ktorý sa družine privravel presne tak, ako by som očakával od vznešeného strážcu Zlatého lesa. S nadhľadom, presvedčivo – elfsky :-) Po Haldirovi však prišla Galadriel – spočiatku s hlasom Sone Norisovej – a mne… spadla sánka :-) Kua, toto je hlas, ktorý som si vždy predstavoval! Skúška Spoločenstva tak dostala úplne inú príchuť – aj keď by niekto mohol mať výhrady voči tomu, že bolo povedané aj to, čím skúšala Galadriel Boromira – čo v knihe nebolo…

Pekne spracované bolo aj pokušenie elfskej kráľovnej, ktorej Frodo ponúkol Vládnuci prsteň. V čase, keď bola vo svojej \„skutočnej\“ – hrozivej a veľkolepej – podobe, vravela hlasom Szidi Tobias – hlbším a pochmúrnejším. Hlasom, ktorého sa každý hobbit musel zľaknúť. Samozrejme, Frodo nie, ale Sam… mal plné gate? :-) No a vrcholom bola opäť pieseň – o zime prichádzajúcej do Lórienu – Soňa Norisová opäť zabodovala.

Ai! laurië lantar lassi súrinen, Yéni únótimë ve rámar aldaron! Yéni ve lintë yuldar avánier mi oromardi lisse-miruvóreva Andúnë pella, Vardo tellumar nu luini yassen tintilar i eleni ómaryo airetári-lírinen.

Sí man i yulma nin enquantuva?

Rozhlasová hra sa teda skončila, prichádza film. Na Rotten Tomatoes má síce už \„len\“ 94% (jeden blbý amík dal hnilú paradajku), ale nám to nevadí. Však? Aj keď sa netešíme…

P.S.: Stiahnite si pesničku Galadriel (mp3, 900 kB)


15. decembra 2001
Rastislav Weber