Krutý Caradhras

Nuda v rozhlase

Tretí diel rozhlasovej hry Pán prsteňov nám priniesol pesničku. Príjemnú, s atmosférou, niečo, čo slová vytlačené na papieri nikdy nemali. Štvrtý diel však znova skĺzol do urozprávanej popisnosti, do násilnej vtipnosti a osekávania detailov na úkor budúcich pokračovaní. Tak, ako bol prázdny diel druhý, aj tento sa po príbehu profesora Tolkiena iba zviezol…

Štvrté pokračovanie v réžii Bilba Hobita tentoraz zachytilo udalosti od Veľkej rady v Elrondovom dome až po otvorenie (a uzavretie) Východnej brány Morie – ktorú dokáže ovládať iba priateľ. V rozhlasovej polhodinke sme si vypočuli prísahy členov Spoločenstva, zachytili sme pochod Cezmíniou a neúspešný pokus o prekročenie priesmykov Caradhrasu. Otvorila sa brána trpaslíčej ríše a hups! Znova sek, znova v najlepšom, podľa mojich očakávaní si štvrtý diel vytiahol Čierneho Petra – nudu :( Prapodivné rozdelenie rozhlasovej hry totiž spôsobilo, že sa tejto časti neušiel dej – scénar si dokonca musel poslúžiť barličkou, narušením sledu rozprávania podľa knihy. Dejovo prázdny pochod Cezamíniou totiž v rozhlase vyplnilo Gandalfovo rozprávanie o Sarumanovej zrade, ktoré malo byť inak obsahom Elrondovej rady. A tak sme dostali možnosť vypočuť si šteky Radagasta Hnadého a Sarumana (pôvodne) Bieleho. Nič objavné však nepriniesli…

Celkovo sa po štvrtom diele utvrdzuje môj celkový dojem z hry. Pre fanúšika Tolkiena je to príjemné osvieženie pamäte, niečo, čo nám skráti čakanie na film. Občas sa mihne dobrý nápad, pridaná hodnota – akou bola napr. spomínaná pesnička. Pre poslucháčov, ktorí nikdy Pána prsteňov nečítali, to však musí byť utrpenie. Príliš veľa postáv, príliš veľa opisov a príliš málo bežných dialógov. Rozhlasová hra sa snaží nahradiť chýbajúcu vizuálnu zložku (ktorá funguje v knihe a vo filme) a tak len rozpráva a rozpráva, chŕli množstvá poznámok a mien. Na oživenie boli zvýraznené komické prvky konania hobitov Pipina a Smieška – no to, čo pôsobilo v prvom diele vtipne a milo, začína liezť na nervy.

A keď si k tomu prirátam detský hlások trpaslíka Gimliho, nemastný-neslaný prejav Legolasa a nerozhodného Elronda… Ech, hra sa mi páči čoraz menej. Vôbec to nie je \„milášik na pošúvanie\“.


2. decembra 2001
Rastislav Weber