Král Galů

Jacques Dorfmann

Filmová schizofrénia má veľa podôb. Najhoršia je tá, ktorá postihuje béčkové (a horšie) filmy – menia totiž názvy od krajiny ku krajine, v snahe nalákať blbcov vo videopožičovniach. Keď sa jeden názov neosvedčí, v inom štáte vyskúšame niečo iné. Vo Francúzsku sa budeme volať Vercingétorix (diváci možno poznajú dejiny), v USA Druids (znie to viac fantasy) a napokon v Čechách a na Slovensku sa ukryjeme pod menom Král Galů. Na obálku si dáme Christophera Lamberta s fúzami a mečom a budeme dúfať, že sa fanúšikovia Highlandera chytia…

Chytil som sa. Na Lamberta, názov a meče na obálke. Mal som si však uvedomiť, že Lambert v poriadnom filme nehral roky a že o tomto projekte nikto nepočul. Nuž, spravil som chybu a dostal príučku. V podobe plechových mečov, trikrát prežutej syntetickej hudby, scenára desaťročného dieťaťa a hereckých výkonov, ktoré by zahanbila aj priemerná telenovela. Keby som bol režisérom tohto filmu, po jeho skúšobnom zhliadnutí spácham samovraždu…

Král Galů je natočený podľa legendy o Vercingétorixovi, vodcovi Galov, ktorý sa postavil do cesty samotnému Cézarovi. V podstate je to ideálny materiál na historický veľkofilm – keby sa k námetu pristúpilo trošku profesionálnejšie. Myslieť si, že divák prehltne plechový treskot mečov je naivné – aj zbrane v Xene znejú (občas) kovovejšie. A automatický bubeník ako podklad pre útok légií?!!

Taktiež americký názov Druids je zavádzajúci, rovnako ako informácie na obálke videokazety. Druidi sa síce objavia v titulnej scéne filmu (dedkovia v posteľných plachtách), no to je všetko. Ich úloha vo filme je nulová – ak nepočítame proroctvá, ktoré sú zmesou jalových drístov typu „musíme sa ubrániť kolesu osudu“. Film má nádych fantasy (Geraltovská rýchlosť galskej bojovníčky), no je to len historický dokument, ktorý prebehne po povrchu života galského kráľa. Od momentu, kedy mu ubijú tatka po finálny stret s Cézarom, presne podľa histórie (keď si uvedomíte, že Cézar padol až rukou Bruta, je vám jasné, ako Král Galů skončí).

Postavy sú ploché, dialógy prázdne, akčné scény nudné, humor vo filme nie je (ani trápny), neostáva vám tak ani jeden dôvod, prečo by ste mali toto dielko zhliadnuť. Sorry, Christopher, Ťah jazdcom ani Highlander to nie je…

Hodnotenie – 2/10 (za odvážny koniec – aj keď podľa histórie – a za dračie trúby Galov)


1. februára 2002
Rastislav Weber