Harry Potter a polovičný zásah

J. K. Rowlingová: Harry Potter a polovičný princ

Polovice sú v príbehoch veľmi populárne. V každej druhej rozprávke (teda v polovici rozprávok) získa hlavný hrdina polovicu kráľovstva. Je tu polovica páru črievičiek, zaklia-tie trvajúce presne tucet hodín do dňa a pár hrdinov zazerá na svoj osud miešanca. Po zaokrúhlení by sme dokonca mohli povedať, že v polovici prípadov je polovica dobrým znamením a vice versa. A ako to súvisí s najnovšou knihou miliardárky, ktorej všetci závidíme? Nuž, asi tak, že Harry Potter a polovičný princ trpí rovnakým neduhom ako predošlé diely série.

Prvá polovica knihy je zúfalo nehybná až nudná, aby to napokon zvyšná časť bohato vyvážila. Ak by na knihu hľadel zarytý kritik, prvých tristo strán by roztrhal v zuboch. Zdá sa totiž, akoby pani spisovateľke došlo strelivo. Žiadne nové nápady, len defilé ošúchaných scén. Čarodejníkmi vystrašení Dursleyovci, pobyt u Weasleyovcov, Šikmá ulička, príchod na Rokfort. Nebyť (nudného) predstavenia nového ministra mágie a Snapeovej čudnej prísahy, nič by sa nedialo. Pravda, ak si odmyslíme tradičné tínedžerské „škatule, hýbte sa“ – ten, kto chodil s tou, sa v kúte olizuje (citácia) s hentou, tá dala kopačky tomuto a ten zas tej, tá sa trápi pre toho a… A pritom všetci vieme, že Ron miluje Hermionu. Ak by ale kritik nevydržal tých tristo strán a knihu by odhodil, prišiel by o pár veľmi zaujímavých scén a pôsobivé finále. Našťastie nám, verným fanúšikom čarodejníckych učňov, nič také nehrozí. My sa vcelku pobavíme aj na škatuliach (a Hermioniných vtákoch) a o to viac si pochutnáme na skutočne veľkolepom závere. Beh do cieľa neskazí ani nevyhnutný odchod jednej z postáv – bol logický, aj keď nečakaný, a výborne rozhodil kocky do ďalšej partie. A práve vďaka týmto novým kockám o princovi z nečistej krvi a o Voldemortovom tajomstve sa nebojím ani o zápletku Harryho skúšky dospelosti. Priam by som povedal, že polovica z miliárd pani Rowlingovej je zarobená skutočne zaslúžene – pri knihe som si výborne oddýchol a napriek temnejúcej atmosfére sa teším aj na osudový súboj. S Veď-Viete-Kým. A po tejto knihe aj Veď-Viete-Prečo.


1. decembra 2005
Rastislav Weber