V češtine vychádza knižka už po tretíkrát. Bližšie informácie nájdete v doslove. Tamtiež sa dozvieme, že Pohl s Kornbluthom pod spoločným pseudonymom napísali i prvú poviedku.
Svižný, vtipný, dynamický text nezostarol ani 52 rokov po napísaní. Akiste najmä preto, že nad rovinou politickej satiry v alegorickom tóne napokon víťazí príbeh, vnímateľný a vnímaný aj ľuďmi mimo kontextu v omnoho všeobecnejšej rovine – ako konfrontácia jedinca s mašinériou; s manipulujúcou mocou… účastníkom a strojcom ktorej sám protagonista bol – alebo jednoducho ako príbeh o hľadaní šťastia a lásky.
Obchodníci s vesmírem ako román o manipulácii nemohli nezaujať čitateľov socialistického Československa. hneď z niekoľkých hľadísk.
- Ako utópia možného odporu voči moci štátu
- Ako antiutópia Obraz hrôz vtieravej reklamy, ktorá zasahuje absolútne všade, bol popísaný mimoriadne pôsobivo. Len veľmi málo čitateľov mohlo pochybovať o tom, že vznikol bez reálneho predobrazu… mieru zveličenia ktorého si v štáte, kde vrcholom reklamného ošiaľu bol slogan: jedzte syry, dodajú vám veľa sily!, zívajúci nad dôkladne odsyrenými regálmi, mohli overiť len nemnohí…Obchodníci s vesmírem tak mohli slúžiť ako útecha /nuž, prečo sa štvať za kapitalizmom, keď…/, ale i korekcia. Pozorní čitatelia románu už v novembri 1989 museli vedieť, že nič nebude zadarmo a ani svet za „železnou“ nepláva len v ružových farbách.
- A…možno tiež ako utópia o svete, kde je toľko výrobkov, že sa bijú o vašu pozornosť a nie vy o ne… Pre čitateľov v osemdesiatych rokoch bola reklama ako taká v podstate súčasťou fantastického ozvláštnenia. Ponúkala nový, farebný svet… Škoda len, že skôr ako by ste si sen o ňom stihli vychutnať, tvrdia vám, že je to zlé… Prebudenie prišlo predtým, než ste stihli zaspať. Lenže…kto by veril spisovateľovi z úpadkovým kapitalizmom rozožratých USA? A ak veril, nuž v čom?
V každom prípade, tento román vás pred novembrom 1989 postavil pred množstvo zaujímavých otázok…
Z vyššie uvedených dôvodov nemá zmysel popisovať obsah. Väčšina znalcov a fajnšmekrov ho pozná, zvyšným by som chcel ponechať čaro objavovania, ktoré som si vychutnal sám pred 15 rokmi. A tak len načrtnem. Príbeh sa odvíja v spoločnosti, ovládanej reklamnými agentúrami. Reklama vo svete Pohla-Kornblutha vytvára v zákazníkoch návyk, nútiaci konzumovať výrobky. Trh je však už preplnený… a práve vtedy sa objaví možnosť získania nových odbytísk na Venuši… Zatiaľ síce ešte neosídlenej, lenže správny obchodník musí myslieť aspoň dva kroky vopred, a tak po prvej návšteve astronauta začína sa bezohľadný boj, ktorý zakúšame veľmi bezprostredne na koži šéftextára projektu Venuše Mitchella Courtenaya. Tomuto mužovi projekt poriadne zamotá život. Z luxusu v New Yorku sa odrazu ocitne na kostarických plantážach…a…píšuc obsah, listujúc knižkou, hľadiac na obálku, čítam: „je fascinující, jak teprve se znovuobjevením kapitalismu můžeme vychutnat některé nuance děje.“
Vskutku. Na druhej strane, mne osobne v 80-tych rokoch nesmierny pôžitok prinieslo objavovanie sveta reklamy.
Ale čo už – časy sa menia – a pôžitky s nimi. Nenechajte si pokaziť ten svoj.