Cena Fantázie 2009 ide do finále

(+ Cena Béla a Cena Bibliotéky)

Cena Fantázie

Do siedmeho ročníka literárnej súťaže Cena Fantázie bolo prijatých 69 príspevkov od 64 autorov. Jedna poviedka bola porotou vyradená pre nesplnenie kritérií – poviedka sa už zúčastnila inej, neanonymnej súťaže, ktorej výsledky boli medzičasom zverejnené. Každoročne sa meniaca porota Ceny Fantázie tentoraz pracovala v zložení: Dado Nagy, Dušan Taragel, Katarína Mrázková, Michal Spáda a Ivan Pullman. Po prečítaní anonymných textov posunula porota do finále nasledujúcich 5 poviedok (zoradené abecedne podľa priezvisk autorov):

Finálové poviedky budú uverejnené na portáli Kultura.sme.sk v sekcii Cena Fantázie a hlasovať za svojho favorita môže každý čitateľ.

Konečné výsledky Ceny Fantázie 2009 budú slávnostne vyhlásené v sobotu, 7.11.2009, na medzinárodnom knižnom veľtrhu Bibliotéka 2009 v Bratislave, kde bude autorom prvých troch poviedok odovzdaná finančná odmena. Tá bude v tomto roku navýšená vďaka sieti kníhkupectiev Brloh, ktorá pre súťaž venuje za každú predanú knihu v období jedného roka 1 cent a výslednú sumu na konci októbra 2009 zdvojnásobí. Víťaz samozrejme okrem finančnej odmeny získa sochu – Cenu Fantázie, vytvorenú sochárom Andrejom Csillagom.

Súčasťou vyhlásenia Ceny Fantázie bude aj krst zborníka poviedok zo súťaže pripravený editorom Ivanom Pullmanom. Okrem finálových prác sa do zborníka dostane ďalších 5 poviedok a zborník bude obsahovať literárnu esej. Súťaž Cena Fantázie je vyhlasovaná vydavateľstvom Fantázia, vydávajúcim rovnomenný časopis a partnerom aktuálneho ročníka je internetový portál Kultura.sme.sk, akciová spoločnosť Incheba a sieť kníhkupectiev Brloh.

Akciová spoločnosť Incheba zároveň udelí autorovi jednej z poviedok samostatnú Cenu Bibliotéky spojenú rovnako s finančnou odmenou.

V tomto roku bola súčasťou Ceny Fantázie aj cena „Béla“, súťaž hororových poviedok, ktorej vyhlasovateľom je OZ Mastodont. Zúčastnili sa jej automaticky všetky poviedky s prvkami hororu, ktoré boli odoslané do súťaže o Cenu Fantázie. Porotcami ceny Béla v roku 2009 boli: Viliam Budke, kníhkupec a predseda OZ Mastodont, Michal Spáda, autor a redaktor, Marek Nagy, teoretik hororu.

Do úzkeho finále ceny Béla sa dostali práce:

  • Lucia Droppová: Hladný tovar
  • Michal Jedinák: Rattus
  • Michal Jedinák: V tomto dome straším ja
  • Jozef Karika: Samota

Porota ďalej udelí čestné uznanie textom:

  • Kristína Antálková: Dlhé novembrové noci
  • Jozef Karika: Lesný strach
  • Eva Lalkovičová: Anna – dievča s nechutným koláčom

Vyhlásenie víťazov ceny Béla sa uskutoční ako súčasť programu vyhlasovania víťazov Ceny Fantázie. Víťazovi súťaže a účastníkom užšieho finále ponúkne vydavateľstvo Artis Omnis možnosť publikovať texty či už samostatne, alebo v antológiách vydávaných v spolupráci s OZ Mastodont.

Doterajší víťazi Ceny Fantázie:

  • 2008: Lívia Hlavačková (Bratislava)
  • 2007: Lucia Droppová (Žilina)
  • 2006: Monika Michalovová (Prešov)
  • 2005: Scarlett Rauschgoldová (Praha, ČR)
  • 2004: Alexandra Pavelková (Zvolen)
  • 2003: Juraj Červenák (Banská Štiavnica)

Doterajší víťazi Ceny Bibliotéky:

  • 2008: Diana Majerová (Bratislava)
  • 2007: Monika Sjekelová (Chodov, ČR)

História ceny Béla:
Súťaž pôvodne vyhlasoval hororový online magazín Hlboký hrob. Víťazom prvých dvoch ročníkov bol Dušan Fabian (s poviedkami „Migréna“ resp. „Tri čierne utorky“). Súťaž po skončení existencie Hlbokého hrobu na viacero rokov zanikla, kým ju v spolupráci s Fantáziou ako súčasť Ceny Fantázie nevzkriesilo nástupnícke občianske združenie Mastodont.


21. septembra 2009
Fandom SK - PR