Boje, krv a slzy

Might & Magic Heroes VI

Heroes 6
Heroes-of-Might-And-Magic-VI-Cutscene-002.jpg
Might-and-Magic-Heroes-VI-1-4e43dd299387e.jpg
necro battle.jpg
Necro bone dragon.jpg
Reputationtcm2114641.jpg

3, 2, 1, 5, 4, 2, 3, 1, 4, 5, 3, 5, 2, 4, 1, 5, 3, 1, 2 a jednoznačne posledná 4! Ak vám tieto čísla pripomínajú matematickú rovnicu, pravdepodobne ste nikdy nevideli diskusiu skalných hráčov hernej série Heroes of Might & Magic. Alebo Might & Magic Heroes? Pretože prišla šiesta časť legendárnej série, tento raz vytvorená maďarským štúdiom Black Hole Entertainment (Armies of Exigo, Warhammer: Mark of Chaos…). Už prehodené slovíčka v novom názve hráčsku komunitu pripravujú na to, že tento diel prekope herné mechanizmy od základov.

Might & Magic Heroes je napriek zmenenému názvu stále tá strategická hra, v ktorej s armádou vedenou hrdinom cestujete svetom a zvádzate bitky. Tie prebiehajú na ťahy, na mape podobnej šachovnici. Základ ostal nezmenený, zvyšok prešiel rozsiahlou úpravou.

Prvá zmena, ktorá hráčovi udrie do očí, je nový grafický dizajn. Ten sa premenil z rozprávkového päťkového (Warcraftom zaváňajúceho) na triezvy fantastický, plný dynamických tieňov, ostrých detailov a veľkolepých efektov. Veľký krok vpred urobila fyzika jednotiek, ktoré sa teraz správajú, akoby skutočne dvíhali ťažké zbrane a čelili drvivým útokom. Samozrejme, taká grafika si žiada výkonnú mašinu, ale odmenou sú veľkolepé scenérie. Pri hraní má človek pocit, že hrá naozaj výpravnú fantasy, ale zároveň sa mu magické prostredie nevnucuje infantilnými nápadmi (ako to bolo v predchádzajúcej časti).

Ovládanie hry sa už tradične takmer nezmenilo. Veteráni série doň vpadnú okamžite, nováčikovia po pár sekundách pochopia, o čom hra je. Tých menej chápavých to naučí kampaň, ktorá tento raz nie je len narýchlo zbúchaným bonusom. Príbeh má logiku, (tých, ktorí ho nebudú bezducho preklikávať) vtiahne do deja a poodhalí dvierka do prepracovaného sveta Ashan, kde sa hra odohráva.

Politická hra vo Svätej ríši pripraví vojvodu Slávu o život. Vojvodovou smrťou sa rozdelia cesty jeho piatich detí, ktoré vás jedno po druhom povedú piatimi frakciami. Slávov ľavoboček a najstarší syn Sandor nájde svoje miesto v barbarských hordách (frakcia Tvrdza), najstarší legitímny syn Anton po smrti otca preberá vojvodstvo vo Svätej ríši (frakcia Azyl), energická dcéra Irina nájde útočisko na ostrove Hašima (Svätyňa) a najšokujúcejšie dopadnú dvojčatá Kiril a Anastázia. Prvý sa pridá na stanu démonov (Peklo), najmladšia (po vlastnej smrti a vzkriesení svojou nekromantskou tetkou) k nekromantom (Nekropola). Je samozrejmé, že hrou za každú frakciu sa menia hrady, mapy a predovšetkým štýl hry. Vlastnosti jednotiek sú pestré, človek sa musí naučiť, v čom ktorá vyniká, a bojisko bude jeho.

Nekromanti, Peklo, Ľudia, Barbari a Hašima. Prvé štyri frakcie sa vyskytujú tradične v každej z predchádzajúcich častí, Hašima je nováčik, inšpirovaný ázijskou mytológiou. Na druhú stranu zmizla čarodejnícka frakcia s temnými a lesnými elfmi, ale Black Hole Entertainment už pracujú na datadisku, ktorý má do hry priniesť nové kampane a staré frakcie.

Aj jednotky v klasických frakciách sa dočkali zmien, ktoré po stovkách bitiek hodnotím veľmi kladne. Už tu nenájdete najslabšiu jednotku, ktorú je po väčšinu hry zbytočne verbovať. Zmizli impovia, farmári a kostlivých bojovníkov nahradili kostliví oštepári, ktorí za istých okolností vedia v boji zamiešať karty viac ako náročnejšie jednotky.

Táto zmena spôsobila, že takmer každý boj stojí nejaké jednotky – aké straty budete mať, záleží len od vašej stratégie. V jednej bitke som pri použití taktiky „všetci do útoku“ prišiel na moje prekvapenie o polovicu armády. Súper mal síce málo jednotiek, ale kým mi nezničil podstatnú časť armády, netušil som, aké špeciálne schopnosti tie jednotky majú. Keď som bitku reštartoval a použil inú taktiku, prišiel som len o jedinú jednotku. Treba premýšľať, poznať silné a slabé stránky svojej armády (ktorých naozaj pribudlo), inak pár menších bojov vaše vojsko okreše a pri finálnom boji dostanete peknú nakladačku.

Celá hra nabrala na akčnosti. Mapy sú menšie ako v legendárnom Heroes 3 (kde boli naozaj obrie), avšak sú plnšie. Skupiny neutrálnych armád, ktoré strážia nejaké tie suroviny alebo strategické priechody, sú prakticky na každom kroku. Chápem zmenu, ku ktorej tvorcovia pristúpili – menej behania po mape, ale počet súbojov zachovaný. Ďalšou závažnou zmenou, ktorá mení mechanizmus hry, je možnosť verbovať všetku armádu na jednom mieste. V predošlých častiach Heroes každé mesto mohlo za týždeň vycvičiť určitý počet jednotiek, ktorý bol prístupný v tom ktorom meste. Teraz je možné všetku armádu naverbovať v ktoromkoľvek z miest. Znamená to, že v Heroes 6 už netreba tvoriť množstvá sekundárnych hrdinov, ktorých úloha vo vašom ťažení je jediná – tvoriť mohutnú ľudskú reťaz. Mestá a pevnosti cudzej frakcie možno kedykoľvek po dobytí za poplatok konvertovať k svojej frakcii a tento fakt leží v žalúdku mnohým znalcom klasiky. V meste možno časom postaviť Town Portal, čo bola v predchádzajúcich častiach vzácnosť, a štýl hry sa opäť mení. Osobne som tejto zmene rád, eliminuje množstvo pobehovania po mape.

Stratégia hry sa teda mení – je treba nekompromisne a tvrdo hlušiť každú neutrálnu armádu, na ktorú narazíte. Získate tým skúsenosti pre hrdinu a suroviny pre rozvoj miest. Ďalej je potrebné získať každú pevnosť, aby ste mali prísun surovín z baní (ktoré pevnosť ovláda) a zväčšili počet verbovaných jednotiek. Popritom v bojoch strácať čo najmenej jednotiek. Už žiadne ukrývanie sa alebo partizánske obsadzovanie súperových baní – to vám vyhrať nepomôže. Black Hole Entertainment poriadne pritlačili na pílu akčnosti, čo zas nemusí vyhovovať všetkým hráčom.

Počet surovín bol zúžený na štyri, čo je ďalšie zjednodušenie, ale počas hry si ho ani nevšimnete. Stále zbierate všetky suroviny, na ktoré narazíte. Ak vám nejaká chýba, navštívite trhovisko a je fuk, či je surovín sedem alebo len štyri. Zaujímavá je farba kryštálov. V predchádzajúcich častiach bola červená, tento raz je bez akéhokoľvek vysvetlenia modrá (akiste po vzore známych RTS hier, napr. Starcraft).

Ale čo Heroes VI zmenilo najviac, je vývoj hrdinov. Štúdio 3DO skúsilo zmeniť herné mechanizmy okolo hrdinov už pri Heroes IV a hráči tieto zmeny tvrdo odsúdili. Black Hole Entertainment sa vydalo inou cestou – a dobre urobilo, inak by ich komunita zadupala pod čiernu zem. Hrdina sa podľa správania vydáva cestou sĺz, cestou krvi (alebo ostáva uprostred oboch extrémov). Akou cestou sa váš hrdina úberá, zaznamenáva hra podľa toho, aký je štýl vášho boja (útočný či obranný), ktoré schopnosti preferujete (ničivé alebo liečiteľské), či nechávate slabé skupiny neutrálnych jednotiek ujsť, alebo ich prenasledujete a podľa toho, či porazeného náčelníka necháte v pokoji zomrieť, alebo si z neho urobíte ďalšieho poslušného ghúla.

Cesta, ktorou hrdina kráča, prináša so sebou špeciálne schopnosti (ktoré naozaj stoja za to) a mení sa vzhľad hrdinu. Toto všetko zaznamenáva systém Conflux, ktorý umožňuje rozvíjať nie len jedného hrdinu, ale hneď celú dynastiu, a spája vás s hráčmi po celom svete. Veru časy sa menia, socializácia a la Facebook a Skype slávi úspechy. Aby hráč mohol využívať tento luxus, musí byť (logicky) on-line a hráči bez internetového pripojenia o túto časť hry jednoducho prídu.

Hráči bez internetového pripojenia prídu ešte o niečo. Hra v čase vydania mala pár otravných chýb, ktoré opravili až neskôr vypustené patche (zdá sa, že vydávať nedokončené hry je v poslednom čase zvykom). Pri prvom spustení hra automaticky stiahne aktualizácie, ktoré chyby opravia. Hráč s internetom si ani nevšimne, že niečo nebolo v poriadku, no hráčovi bez pripojenia neostáva nič iné ako hrať zabugovanú hru (hra padá, niektoré jednotky majú príliš malý damage, kurzor neuroticky preblikáva a celkovo je Heroes takmer nehrateľné).

Čo napísať na záver? Predovšetkým varovanie pre hráčov bez internetového pripojenia alebo so slabším počítačom. Takí si Might & Magic Heroes VI neužijú. A zvyšku? Nuž, Heroes VI sa nesnaží kopírovať legendárne Heroes III, práve naopak – ide s dobou, a to nie len po grafickej, ale aj po hernej stránke. Dôraz na akciu, vyšperkované boje, zjednodušená pohybová časť a vyššie tempo hry určite nesadnú každému. Avšak vývojári dobre vedia, že dnešná doba ťahovým stratégiám vôbec nepraje a vyššia dynamika hry môže nových hráčov pritiahnuť.


Might & Magic Heroes VI

Platforma: Windows

Žáner: Stratégia

Multiplayer : áno

Odporúčaný vek: od 12 rokov

Stránky hry

Výrobca: Ubisoft

Dátum vydania: 13. 11. 2011

Hodnotenie: 80 %


16. januára 2012
Ľuboš Bebčák