Beowulf

Graham Baker

Ako vytrieskať prachy z fanúšikov akčnej sci-fi, kurz pre začínajúcich filmárov, lekcia prvá:

Najprv potrebujete nejaký osvedčený námet. Ale nech je to niečo staré, aby ste nemuseli platiť za autorské práva – ideálna by mohla byť napríklad klasická legenda o Beowulfovi. Tú treba naservírovať teenagerom, takže ju prenesiete do postkatastrofickej budúcnosti – no áno, je to blbosť, ale vyzerá to ako úžasne originálny ťah a fanúšikov Mad Maxa máte istých. Do hlavnej úlohy obsaďte dakoho známeho, ale nie veľmi drahého, nejakú hviezdu za zenitom, trebárs Christophera Lamberta. K nemu prihoďte peknú ženskú (alebo pre istotu radšej dve), tie až také známe byť nemusia, len nech sú ochotné pretŕčať sa pred kamerou s holými „cickami“ (copyright Fero Mráz). Nezabudnite na počítačové efekty, bez tých už si dnes žiadny poriadny filmár ani nezašnuruje topánky. To všetko nejako zbúchajte dokopy a pridajte, ako je to teraz v móde, soundtrack natlačený údernou elektronikou. Dobré je aj oháňať sa faktom, že producentami sú tvorcovia Mortal Kombatu. Reklamu, šikovne zostrihanú tak, aby film vyzeral ako totálne nadupaná mlátenica, strategicky umiestnite na videokazety s Matrixom. Uvidíte, ako sa tí blbí scifisti vo videopožičovniach o tento titul pobijú.

Nie, nie je mi ľúto tých 25,–Sk, za ktoré som pri BEOWULFOVI prezíval jeden štvrtkový večer. Je mi ľúto Christophera Lamberta. Náš milovaný horal s nenapodobiteľne zachrípnutý hlasom už asi nadobro uviazol v druho- až treťotriednych sračkách, ktoré zo žumpy podpriemernosti nevyloví ani jeho charizma a občas aj celkom slušný herecký výkon. Nepomohol mu dokonca ani opätovný spich s režisérom Highlandera Russelom Mulcahym – ich minuloročný projekt Vraždy podľa Judáša, hoci príjemne temný a brutálny, zakapal na okatom kopírovaní Fincherovho Sedem. A BEOWULF je ešte horší. Úbohá, očividne veľmi lacná výprava (točilo sa v Rumunsku), mizerní herci, opakujúce sa zábery (to som už teda dávno nezažil!) a triky, ktoré akoby na fušku, po nociach, potajomky robil nočný strážnik z ILM. Námet celkovo nie je zlý a kvalitný autor by z neho možno vytĺkol obstojnú sci-fantasy. Lenže producenti (zrejme v rámci šetrenia finančnými prostriedkami) asi dali napísať scenár chovancovi ústavu pre mentálne postihnutých. Takýto zúfalý zlepenec tu už dávno nebol. Hluché miesta medzi akčnými scénami (aj keď John Woo by sa isto urazil, keby ma počul nazývať čaptavé bitky z BEOWULFA slovom akcia) sú vypchaté neslýchane drístoidnými dialógmi. Ja som pri nich trpel priam až fyzicky.

No, Lambert má stále niečo do seba a nosí štýlový kostým a zaujímavú výzbroj. To je za jeden bod. Ďalšie dva udeľujem za fakt pekné baby a vynikajúci soundtrack. Dokopy je to však stále príliš málo na to, aby som tento film chcel niekedy vidieť ešte raz. Keď už sa mám dívať na netradičné spracovanie legendy o Beowulfovi, radšej si znovu zájdem na McTiernanových Vikingov.

Hodnotenie: 3/10


13. júla 2000
Ďuro Červenák