O slovách, ktoré nezvädli

O slovách, ktoré nezvädli

Nebolo to iba o perníku, no predsa sa dá konštatovať: najčírejšia perníková fantasy próza tolkienovského typu vznikla v druhej polovici devätnásteho storočia na území štátu… 

7. 7. 22
Fandom.sk

Recenzia – Daniel Šmihula: Obrancovia Liptova

Recenzia – Daniel Šmihula: Obrancovia Liptova

Obrancovia Liptova sú knižným debutom Daniela Šmihulu v oblasti beletristickej prózy. Takmer osemstostranový román patrí do žánra fantasy a autor doň zakomponoval aj prvky alternatívnej histórie. 

3. 3. 22
Fandom.sk

Rozlúčka s Jozefom Svítekom

Rozlúčka s Jozefom Svítekom

Z hľadiska fantastiky meno Jozef Svítek bolo, je a ostane známe predovšetkým v užšom okruhu členov slovenského fandomu. Starší pán s jasným pohľadom nad chlapčensky vyhrnutým nosom a odstávajúcimi ušami a s poznámkami o málo známych osobnostiach či udalostiach fantastiky. 

18. 9. 15
Fandom.sk

Protopero: Miloš Ferko - Pokus o tretí rozmer

Protopero: Miloš Ferko - Pokus o tretí rozmer

Počas prázdninových mesiacov vás pozývame vrátiť sa s nami do čias, keď ešte Ohnivé pero nebolo súťažou, ale projektom Michala Jedináka, v ktorom bolo v priebehu rokov 2006 – 2007 uverejnených celkove 80 celkom novučičkých mikropoviedok od 34 autorov. 

5. 8. 13
Fandom.sk

Výsledky súťaže Poviedka Istroconu 2012

Výsledky súťaže Poviedka Istroconu 2012

Počas uplynulého víkendu boli v bratislavskom Istropolise počas megaconu Istrocon/Parcon/Co­mics Salón prezentované výsledky súťaže Poviedka Istroconu 2012 v jednotli­vých kategóriách i v celkovom hodnotení. Porota v zložení Miloš Ferko, Martin Králik, Dáška Mehešová, Bohumil „Hromovlad“ Stožický a Zuska Stožická rozhodla takto: 

24. 9. 12
Fandom.sk

Recenzia - Ilona Andrews: Magie útočí

Kate Danielsová je expertkou na rozbíjanie a zabíjanie čohokoľvek. Páčenie sa jej však nikdy príliš nedarí s pakľúčom či bez. Odkaz zapadá do koša s papierovými vreckovkami na záchode a vôbec, páčenie sa a muži, čo to len od nej chcú, pretože veď ona rozhodne. V tretej časti série musí riešiť starostlivo zatajovanú smrť jedného z kožomencov a nielen srdcovosrdečné problémy mladistvého priateľa Dereka, …

18. 4. 12
Fandom.sk

Recenzia - Ilona Andrews: Magie spaluje

Niekedy v možnoajbudúcnosti sa kyvadlo rovnováhy opäť začne vychyľovať na stranu mágie. V čase prechodu búrlivé vlny v nárazoch podobných tajfúnom (niet lepšieho ventilu pre tlak reality než fantastika) sa striedajú okamihy fungovania technológie s mágiou v rôznej intenzite. Trosky civilizácie sa preskupujú bizarným, takmer malebným spôsobom.

13. 4. 12
Fandom.sk

Poludníky intríg

Citlivejší, premýšľavý Keles má preskúmať okolie Cesty Korenia, plné neskrotenej mágie, kým jeho brat, impulzívny majster bitiek Jorim, sa na lodi Hromvlk vydáva do východných morí. Obaja vnuci hlavného kniežacieho kartografa mapujú, skúmajú nevídané sily. V Nalenyre, sídle Deviatich kniežatstiev, medzitým hustnú intrigy. Získanie nových zdrojov by možno po čase zmätkov umožnilo zjednotenie kniežatstiev a vytvo…

6. 3. 12
Fandom.sk

Osudy proroctiev

Niečo by hádam mal recenzent poznamenať. Aby sa vedelo, že má navrch. Vie. S prehľadom. S odpustením. Teda. V príbehu napísanom v medzivojnovom období sa posiela ememeska na strane dvadsať predmetného textu, fuj, človeka z takéhoto anachronizmu rozbolí hlava. Navyše, v záverečnej časti príbehu hrá dôležitú úlohu motív čakania chovancov na listy na pošte. Nemiestna modernizácia, fuj. Ešteže na svojom mieste str…

29. 2. 12
Fandom.sk

Legenda o inťošovi

Keď mal Václav Marek 23 rokov, odišiel do severného Nórska medzi Laponcov. V Československu, aj inde, zúrila roku 1931 hospodárska kríza, mladík bez ľavej ruky nemal šancu uplatniť sa. O končatinu prišiel, keď si privyrábal ako tovariš v mlyne. Odtrhol mu ju remeň. Technickým detailom nerozumiem, ani nemienim sa v tom rýpať dlhšie.

15. 2. 12
Fandom.sk

Óda na chybu

Faeria nie je sen a ani myšlienkový konštrukt slúžiaci na rozvinutie ideí. Napokon, Tolkien Nilsa možno ani nečítal. Nie sú dôkazy. Načo aj? Mal mnoho všeobecne známych inšpirácií, prameňov, vzorov. Mýty, kroniky, rozprávky, autori dlhánskych domotaných románov. Aby sa cestou pomedzi nestratil, potrebuje mapu.

10. 2. 12
Fandom.sk

Výsledky Poviedky Istroconu 2011

Istrocon sa opäť raz s Comics Salónom zišiel a okrem mnohých iných conových radostí vydali tajomstvo výsledkovej listiny literárnej súťaže Poviedka Istroconu 2011. Porota v zložení: Miloš Ferko, Martin Králik, Dagmar Mehešová, Bohumil Stožický a Zuska Stožická zasadla, aby rozhodla o víťazoch spomedzi 51 textov od 39 autorov.

19. 9. 11
Fandom.sk

Poviedky zo školských a študentských lavíc

14. apríla 2011 boli v priestoroch gymnázia Jána Baltazára Magina vo Vrbovom udelené ocenenia dvanásteho ročníka celoslovenskej literárnej súťaže sci-fi poviedok, spojenej s prezentáciou zborníka najlepších prác.

3. 5. 11
Fandom.sk

Príjemné správy zo sveta textov

Internetový zborník poviedok Zárodky hviezd zostavený členmi združenia scifi.sk obsahuje úvodné slovo publicistu, prekladateľa a spoluzakladateľa časopisu Fantázia Martina Králika a…

26. 4. 11
Fandom.sk

Krv, oheň a knihy

Trilógia historickej fantasy o černokňažníkovi Roganovi, udatnom bojovníkovi s démonmi i Avarmi v desivých útrobách ôsmeho storočia nášho letopočtu je kompletná už i v slovenčine. 23. 2. 2011 v priestoroch kníhkupectva Panta Rhei na Poštovej ulici v Bratislave zväzok pod názvom Černokňažník – Krvavý oheň decentne (s ohľadom na prítomné prizerajúce sa knihy) no predsa zapá…

2. 3. 11
Fandom.sk

Výber Ceny Fantázie 2010

V ôsmom ročníku súťaže Cena Fantázie súťažilo 73 poviedok od 64 autorov. Celkovým víťazom sa po siedmich rokoch naopokon konečne stal muž, Tomáš Straňák, s textom Čierna odroda. Druhé miesto obsadila Soňa Lantajová (Dračica

3. 2. 11
Fandom.sk

Zubyceriaci milenci striehnu v tme, 2. časť

Vy autorky romancí ale o horory nemáte záujem. Presnejšie, Stokera považujete za prekonaného. Rozhodli ste sa, že postavu upíra sproblematizujete. Vy ste predsa ďalej, na rozdiel od pokútneho novinára a divadelného kritika, vy ste absolvovali školu tvorivého písania a Stoker neabsolvoval pôrod ani materskú dovolenku – čo by už ten mohol vedieť, chudák.

17. 1. 11
Fandom.sk

Zubyceriaci milenci striehnu v tme, 1. časť

Obsah všetci zúčastnení poznajú. Je ona, žena, a on, nie je muž, lebo ženám (prinajmenšom tým, čo píšu a čítajú upírske romance) furt dačo chýba, chcú viac, nuž teda musí byť už nie gróf ani superman, ale upír.

10. 1. 11
Fandom.sk

Kalendár


V ponorke, vzducholoďou, na delovej guli

V priestoroch domu detí Bibiana v Bratislave je v súčasnosti prístupná výstava venovaná dielu “filmového mága” Karla Zemana. Áno, toho Zemana, nie majora tridsiatich prípadov (lebo ten sa volal Jan), ale stvoriteľa fantastických svetov vo filmoch Vynález skázy, Na kometě,

21. 12. 10
Fandom.sk

Keď si vymýšľajú dámy 2

Prejdem teraz k významnejším a pravidelnejšie publikujúcim autorkám v podstate súčasnej slovenskej fantastiky. V skratke ponúkam prehľad diela i jeho základné znaky (druhá časť článku z minulého týždňa).

6. 10. 10
Fandom.sk

Sny nielen o klonovaní

Chlapec zo sirotinca. Despotický otčim. Útek. Útočisko v cirkuse plnom podivných bytostí. Postupný objav netušených schopností a… tak ďalej. Máte pravdu, nič nové pod slnkom. Nie príliš rozsiahla novielka dnes nešokuje témou, neprekvapí dejovými zvratmi, no príbeh hľadania lásky a porozumenia a miesta vo svete nenechá čitateľov chladnými.

5. 10. 10
Fandom.sk

Keď si vymýšľajú dámy

Ženy v žánrovej literatúre si zaslúžia osobitný článok vonkoncom nie iba z galantnosti, ale tiež preto, že vnášajú do tvorby (či sa to nám a im páči alebo nie) iné videnie a vnímanie sveta. O uchopenie jeho špecifickosti sa vo faktografickom, nebeletristickom texte pokúšať nebudem, hŕstku odpozorovaných, nevyhnutne jednostranne, stereotypne videných odlišností si ušetrím do poviedok, kde sa ochotne nechám nachyt…

29. 9. 10
Fandom.sk

Harry Potter v Slovenskom rozhlase

Včerajšia relácia Kontakty, ktorú vysiela Slovenský rozhlas, sa venovala Harrymu Potterovi. Erudovanými hosťami diskutujúcimi na túto tému boli publicisti a literárni teoretici Ondrej Herec a Miloš Ferko. Ak ste túto reláciu prešvihli, stiahnite si záznam Kontaktov s Harrym Potterom. Príjemné počúvanie.

15. 7. 10
Fandom.sk

Inak a viac

Desať príbehov ponúka výlety do svetov fantázie známeho Francúza v prvom tvorivom období, do roku 1871 (vydanie románu Dvadsaťtisíc míľ pod morom). Lákavá príležitosť dopísať si sen – veď kto z autorov a priaznivcov fantastiky (a samozrejme nielen fantastiky) necestoval s Vernom za hranice predstáv? Sny sú sny; realita ukazuje ich krehkosť a schopnosť rýchleho podliehania skaze či znetvoreniu. Preto treba postupov…

13. 7. 10
Fandom.sk

Protopero: Lístok na cestu niekam

Protopero: Lístok na cestu niekam

„Cviknite si lístok, prosím,” štíhla červenovláska ma vytrhla zo zamyslenia. Netrpezlivo podupkávala, nohy v erárnych mamutovkách. „Alebo vystúpte. Idea sa vám minula…”

28. 6. 10
Fandom.sk

Hostina (nielen) pre staromilcov alebo: Copak spisovatel lže?

Osemnásť poviedok, úryvok z románu, jeden kratší román vcelku. Čítanka k Slovníku české literární fantastiky a science fiction zostavená autorom tohto slovníka. Pochúťka pre milovníkov staršej fantastiky. Časovo zahŕňa úsek od druhej polovice devätnásteho storočí po rok 1948. Úryvky sú sprevádzané krátkymi portrétmi autorov. Poďme ale k samotným textom.

16. 6. 10
Fandom.sk

Príležitosť pre hľadačov príbehu

Poslanie Strážcov Alatyru je pokusom o rozprávanie z predvekov. Autor v prvej knihe stručne načrtáva stvorenie sveta slovanskými božstvami. V druhej pod názvom Hrdinská doba Severu ponúka náčrt pradejov Slovanov, ktorí pred dobou ľadovou v priaznivejšej klíme žili na ostrovoch v blízkosti pólu. Sledujeme ich pochod, boje so starousadlíkmi, následne osídlenie, vytvorenie dŕžav. Tretia kniha má podtitul Hlavná a ná…

10. 6. 10
Fandom.sk

Večná túžba po dobrodružstvách

Nevedka samého osebe hádam predstavovať netreba. Pestrofarebne poobliekaný človiečik je, podobne ako ostatní kratuľkovia, veľký asi ako priemerná uhorka. Žije v rozprávkovom svete veľmi ďaleko.

1. 6. 10
Fandom.sk

Utópia, akcia, filozofia

Pije sa hubový čaj, pestujú a jedia zhuby, chovajú prasce, ale chudobnejšie stanice sa kŕmia machom a potkanmi. Vládnu drsné vzťahy. Jednotlivé frakcie bojujú medzi sebou a zároveň proti tlaku okolia. Pašuje sa a strieľa.

18. 5. 10
Fandom.sk

O zhubnej príťažlivosti jednoduchého humoru

Vedci v Austrálii nadviažu kontakt s mimozemšťanmi. Prostredníctvom pesničky Chucka Berryho. Stretnutie nedokážem zhodnotiť akého druhu, prosto stretnutie, sa koná v juhozápadnom kúte Sahary, v Mali.

23. 3. 10
Fandom.sk