Základná škola súčasnej slovenskej fantastiky: Zborníky poviedok Krutohlav

Základná škola súčasnej slovenskej fantastiky: Zborníky poviedok Krutohlav

Slovenský syndikát autorov fantastiky (SSAF) v rokoch 1991 – 2002 organizoval súťaž Cena Gustáva Reussa. Súťažili v nej pôvodné, slovensky písané poviedky žánrov science-fiction, fantasy a hororu. Od roku 1992 boli víťazné práce uverejňované v zborníku Krutohlav. 

20. 10. 17
Fandom.sk

Hviezdoveda alebo životopis Krutohlava...

Dr. Gustáv Maurícius Reuss v rokoch 1855 až 1856 napísal román Hviezdoveda alebo životopis Krutohlava, čo na Zemi, okolo Mesiaca a Slnka skúsil a čo o obežniciach, vlasaticiach, pôvode a konci sveta vedel. Dnes prinášame prvú časť Reussovej Hviezdovedy v upravenej forme pre potešenie i poučenie súčasných čitateľov a fanúšikov fantastiky.

15. 12. 10
Fandom.sk

Malý Krutohlav pre malých

Publikácia vyšla pod patronátom Gymnázia Vrbové a Mesta Vrbové. Súťaž, zmienená v názve, prebieha v dvoch kategóriách – v prvej z nich si sily merajú žiaci druhého stupňa základných škôl, v druhej gymnazisti. Súťaž má celoslovenskú pôsobnosť; v oboch kategóriách dohromady sa v tomto ročníku zúčastnilo niečo vyše sto tvorcov.

16. 1. 06
Fandom.sk

Malý Krutohlav pre malých

Publikácia vyšla pod patronátom Gymnázia Vrbové a Mesta Vrbové. Súťaž, zmienená v názve, prebieha v dvoch kategóriách – v prvej z nich si sily merajú žiaci druhého stupňa základných škôl, v druhej gymnazisti. Súťaž má celoslovenskú pôsobnosť; v oboch kategóriách dohromady sa v tomto ročníku zúčastnilo niečo vyše sto tvorcov.

15. 7. 05
Fandom.sk

Krutohlav 2002

Krutohlav 2002

Trochu neskôr ako zvyčajne, ale predsa – nový Krutohlav, antológia finálových poviedok Ceny Gustáva Reussa, je na svete. Tentoraz zachytáva dvanásty ročník súťaže, čo jemne naznačuje aj počtom poviedok – v útlej knižočke je ich presne tucet. Desať najlepších a dve navyše, zaradené ako bonus. A ako to už pri takýchto zborníkoch býva, čitateľ dostane mikrodávku zo všetkého, čo v minulom roku \„letelo\

17. 8. 03
Fandom.sk

Cena Gustáva Reussa 2002

Cena Gustáva Reussa 2002

Slovenský syndikát autorov fantastiky vyhlasuje výsledky 12. ročníka literárnej súťaže o Cenu Gustáva Reussa 2002.

27. 1. 03
Fandom.sk

Švéd z Banskej Štiavnice krstil Conana v češtine

Švéd z Banskej Štiavnice krstil Conana v češtine

V temných dobách, keď o slovenskej fantasy nechyroval ni šedivý Krutohlav, túlajúci sa v balóne Slnečnou sústavou, keď krvou barbarov nepoškvrnenú zem len občas zatienil Operený had, krúžiaci vysoko na oblohe, keď na krížnych cestách nebolo počuť džavot hobitov ani okované topánky trpaslíkov a po riadnom kúzelníkovi ani prašivý pes neštekol, sadol si v kráľovskom meste Banská Štiavnica za písací stroj ši…

25. 11. 02
Fandom.sk

Ešte raz o Krutohlavovi

Ešte raz o Krutohlavovi

Teraz, keď reakcie na Istrocon pomaly doznievajú by sme mali jednu vec dotiahnuť. Začnem zmienkou o knihe, ktorá možno už nevyjde – Krutohlav 2002. Nečudoval by som sa, keby roky ohovárania a urážok dosiahli svoj cieľ a unavili členov Slovenského syndikátu autorov fantastiky. Neprekvapilo by ma, keby sa ľudia, ktorým slovenský fandom vďačí za vydanie vyše pätnásť kníh, za dvanásť rokov súťaže CGR, za položenie…

2. 10. 02
Fandom.sk

Cena Gustáva Reussa

Cena Gustáva Reussa

Prečítal som si vo Fantázii recenziu na Krutohlava a zarazilo ma, že bola najmä o iných veciach a ani veľmi nie o literatúre. Tak som si povedal, že napíšem niečo o CGR aj ja. Veď sa k nej už vyjadroval každý…

6. 8. 02
Fandom.sk

Ako sa meno moje do Krutohlava dostalo

Vo svojom prvom stredníku vám poradím, čo stačí na to, aby si vás predseda Slovenského syndikátu autorov fantastiky všimol v úvode zborníka z Ceny Gustáva Reussa Krutohlav

15. 5. 02
Fandom.sk

Krutohlav 2001

Krutohlav 2001

V najnovšom Interkome (4/2002) ma zaujala vetička Zdeňka Rampasa, niečo v zmysle „slovenská fantastika prežíva momentálne myšlienkový boom, aký zažila česká sf v rokoch osemdesiatych“. Spočiatku ma to prekvapilo, keď som sa však zamyslel na tým, čo výchádza v Čechách (fantasy romány) a čo na Slovensku (napr. Lovci & Zberači, Zubaté slnko, Mozaika…), musím dať predsedovi československého Fandomu za …

14. 5. 02
Fandom.sk

Reussova Revúca 2002

Reussova Revúca 2002

Cena Gustáva Reussa je jednou z mála literárnych súťaží (všeobecne, nielen v oblasti fantastiky), kde sa porotcovia nemôžu schovávať za suché bodové hodnotenie, za anonymnú stenu, ktorá delí svet krutých sudcov a neschopných autorov ;-) V Cene Gustáva Reussa totiž porotcovia riskujú až dvakrát – raz, keď píšu svoje posudky k poviedkam v zborníku Krutohlav a druhýkrát – oveľa bezprostrednejšie – keď s…

13. 5. 02
Fandom.sk

Kalendár


Poézia fantastiky - fantastická poézia

Jozefa Girovského žiadnemu z priaznivcov slovenskej fantastiky predstavovať netreba. Je dvojnásobným víťazom Ceny Gustáva Reussa a jej dlhoročným, veľmi úspešným účastníkom, publikoval vo Fantázii, Logruse, Ikarii, Nemezise a iných slovenských či českých periodikách. Debutoval na stránkach zborníka Krutohlav 91–92, kde sa dostala jeho poviedka Poklad. Dnes, po desiatich rokoch tvo…

16. 1. 02
Fandom.sk

Krutohlav 2000

Slovenská fantastika žije. Je to síce len plamienok vo vetre – no zatiaľ stále horí. Je tu časopis Fantázia a občas sa vynorí aj nejaká tá kniha. Fantasy, sci-fi, experiment… Je ich málo, ale sú tu. A jedna sa objavila celkom nedávno, premiéru mala na Kraacone 2001. Zborník Krutohlav, antológia zostavená z najlepších poviedok Ceny Gustáva Reussa (CGR). Krutohlav – jedna z mála istôt slovenskej fantastiky. Kruto…

9. 5. 01
Fandom.sk

Poklad

Táto poviedka získala 7. miesto v literárnej súťaži cena Gustáva Reussa 1999. V porote sedeli aj ľudia mimo fantastiky: spisovateľ Peter Jaroš a literárny vedec Viliam Marčok. Podľa autorských komentárov, publikovaných v zborníku finálových poviedok (Krutohlav 1999) sa táto poviedka nikomu z nich nepáčila. Napriek tomu získala siedme miesto v konkurencii ďalších 73 poviedok (!!?). Fantázia túto poviedku odmietl…

24. 7. 00
Fandom.sk

Reussova Revúca 2000

Stretnutie v Revúcej, pri príležitosti odovzdávania Ceny Gustáva Reussa začalo ako zvyčajne. Únavná cesta (postojačky v preplnenom autobuse), ubytovanie, večera z jednom z mála Revúckych podnikov a organizačný chaos. Prvý kontakt so zborníkom Krutohlav 1999 a tradičné blúdenie mestečkom v snahe nájsť vyhovujúci podnik pre oživenie ducha fandomu. Nakoniec zakotvenie v hotelovom podzemí, ktoré sa stalo akýmsi men

21. 5. 00
Fandom.sk