Zombíci, emzáci, pištoľníci

NEMŔTVI

Keby malo ľudstvo veriť sci-fi filmom, muselo by dostať kolosálny komplex menejcennosti z poznania, že vesmír zrejme nemá o Zemi ktovieako vysokú mienku. V podstate našu planétu používa len ako bufet pre nenažraté cudzogalaktické civilizácie (\„Dajte si šťavnatý homoburger!\“), safari pre vesmírnych lovcov lebiek (ešte že máme svojich \„švarcenegrov\“), experimentálne laboratórium (\„Muž s cigaretou\“ o tom vie svoje), či ako záchytné smetisko pre stroskotané kozmické lode. A keď už sa vesmír naozaj strašne nudí, Zem je výborný terč pre športovú streľbu asteroidmi, kométami a meteoritmi. Chvalabohu to \„kozmické vedomie\“ nemá veľmi dobrú mušku. Napríklad kométa, ktorú po nás šmarilo v úvode filmu NEMŔTVI, išla vedľa ako tá jedľa. Jediné, čo Zem schytala, bol meteorický roj z chvosta tej vlasatice, a aj ten zasiahol akurát mestečko Berkeley, zapadákov kdesi na austrálskom vidieku. Zlomyseľnosti vesmíru však slúži ku cti aspoň to, že meteority premenili väčšinu miestnych obyvateľov na zombíkov.

NEMŔTVI sú akčný sci-fi horor, ale majú aj myšlienkovú rovinu. Napríklad si z ich sledovania môžete vziať nasledovné poučenie: pokiaľ na ulici šuter z neba prestrelí babku a ona napriek krvavej diere v trupe vstane a jediným šmahom odtrhne najbližšiemu chodcovi hlavu, UTEKAJTE! Inak sa v priebehu niekoľkých hodín ocitnete v meste plnom potácajúcich sa mŕtvol, ktoré zaujíma iba jediné – degustácia vášho mäsa. A ako na potvoru, to mesto je obohnané vysokánskou kovovou stenou, ktorá sa tu vzala bohvie odkiaľ. Nie je šanca uniknúť. Akoby toho nebolo dosť, tradičná skupina rôznorodých hrdinov, ktorí šťastnou náhodou unikli zombíckej nákaze, musí zdrhať nielen pred pažravými nemŕtvymi, ale i pred záhadnými okapucňovanými mimozemšťanmi, ktorých úmysly sú viac než nejasné. Bývalá miestna miss, po zuby ozbrojený vidiečan, príšerne kľajúci hysterický policajt so svojou astmatickou pomocníčkou či tehotná dievčina a jej frajer-trubiroh – to sú vyvolení, ktorí sa na ceste za spásou budú musieť prebrodiť jazerami krvi, vnútorností a vystrieľaných nábojníc…

NEMŔTVI prichádzajú do našich videopožičovní pod etiketou \„kultový nezávislý austrálsky horor\“. Pod slovíčkom \„nezávislý film\“ si človek môže predstaviť všeličo, v našich podmienkach maximálne tak partiu amatérov, ktorá s lacnou digitálnou kamerou pobehuje po lese a bije sa po hlavách papekmi. U protinožcov sa pod týmto označením môže skrývať navýsosť profícky nakrútená záležitosť s výbornou kamerou a strihom, kvalitnými digitálnymi trikmi (za oblohou svištiace meteority by sa nemusel hanbiť ani Armageddon, kozmická loď akoby si sem odskočila z Dňa nezávislosti) a gore-efektami, ktoré by si do svojej umelou krvou zapatlanej filmografie mohli kľudne pripísať i najuznávanejší machri remesla ako Tom Savini či Kevin Yagher. To však nie je jediné príjemné prekvapenie. Bratia Spierigovci síce v podstate vytvorili \„zlátaninu\“ bez akejkoľvek logiky a snáď až príliš rozšafne napchali do svojho debutu všetky žánre, pri ktorých v živote nadšene ujúkali pred videom (emzácka sci-fi sa tu mieša s westernom, zombíckym hororom i rodriguezovsko-wooovskou strieľačkou), výsledná zmes má ale rozhodne vysoký stupeň zábavnosti. Je to hlavne tým, že NEMŔTVI verne kráčajú v stopách svojich pacifických predchodcov, Jacksonových splatter-komédií Bad Taste a Braindead, alebo japonského samuraj-hororu Versus. Hoci nedosahujú ich kompaktnosť a vygradovanosť, podobne úspešne balancujú medzi patetizmom a absolútnym seba-zhodením a nútia diváka zmietať sa na striedačku v dávivých i rehotavých kŕčoch. Postava dedinského predavača zbraní Mariona (Mungo McKay), eastwoodovsky sa ksichtiaceho chlapíka, ktorý \„vie, o čo tu ide\“ a navyše dokáže spod svojich montériek kedykoľvek vyloviť ľubovoľné množstvo plne nabitých automatických zbraní, má všetky predpoklady stať sa kultovou. Jeho neskutočný súboj so zombie-rybami sa zapíše keď už nie do dejín kinematografie, tak do análov a orálov béčkového hororu určite. Rovnako urobiť spomalené hongkongské salto, zabodnúť sa ostrohami do steny nad dverami a potom, hompáľajúc sa dolu hlavou nad prahom, postrieľať všetkých zombíkov v oboch miestnostiach, to zjavne dokážu iba tvrdí austrálski chlapi.

Bratia Spierigovci vyvrhli do sveta neodolateľné ultra-béčko, ktoré strháva najmä do očí bijúcim filmovým fanatizmom tvorcov a ich takmer neuveriteľnou schopnosťou nakrútiť za pár klokaních bobkov niečo, čo by v Hollywoode koštovalo aspoň 50 miliónov dolárov. Takto prichádzajú na svet kultoví filmári. Kam až vedie cesta od takýchto nízkorozpočtových hororov, o tom vedia svoje Sam i Peter. Držím Spierigovcom palce.


18. júna 2003
Ďuro Červenák