Zbrane v SF II (2. časť seriálu z fanzinu OPPO SCIFIENS SFK Planéta opíc)

Niekedy v lete roku 1998 som napísal (do OPPOa č.1) prvú časť tohoto cyklu o zbraniach v SF a zameral som sa vtedy viac-menej na literárne diela, ktoré som čítal, alebo o ktorých som počul. Potom som odišiel na vojnu a bol som so zbraňami v priamom kontakte. Ako podporučík vo funkcii veliteľa čaty som musel ovládať prakticky všetky zbrane, s ktorými som mohol prísť do styku, takže som sa s nimi oboznámil viac, ako by mi bolo milé. A trochu som zmenil na ne názor.

V mojom podvedomí sa zbrane nenápadne rozdelili do dvoch kategórií. Jedna predstavovala tie zlé, s ktorými sa trápia vojaci na ZVS, s ktorými zabíjajú zločinci, mafiáni a tajní agenti. Druhú tvorili tie scifistické, ktoré si vymýšľajú spisovatelia a autori SF diel a ktoré boli akoby tak trochu vznešenejšie alebo čistejšie. Neviem. V prvej časti som písal o protiklade mojej pacifistickej orientácie a v určitej miere fascinácii zbraňami už od chlapčenských čias a nič na tom nezmenil ani môj pobyt medzi vojakmi. Zbrane ale ostanú vždy zbraňami a ich podstata sa nezmení. Medzi zbraňami v SF filmoch alebo seriáloch a zbraňami v popí-sanými v knižkách je ten dosť podstatný rozdiel, že kým zbrane v knižkách poskytujú čitateľovi určitý priestor pre vlastnú fantáziu (každý si ich predstaví trochu inak, záleží to napríklad od toho, či je niekto technický typ), zbrane na plátne či obrazovke sú nám naservírované už aj so svojím tva-rom, princípom funkciou, výkonom atď., v rámci možností filmárskej techniky, čo je pre ne trochu obmedzenie (takže priestor pre vlastné dotvorenie skoro nijaký). Možno trochu aj preto mám o niečo radšej tie zbrane v SF literárnych dielach (preto som aj o nich písal ako prvých). Zbrane v SF filmoch sa samozrejme takisto vyvíjali v závislosti od technického pokroku a aktuálnych vedeckých poznatkov. Na jednej strane to bolo také malé obmedzenie, na druhé im to dodávalo určitý punc vierohodnosti (či reálnosti v neskoršej, nie veľmi vzdialenej budúcnosti). Keď si teraz pozrieme napríklad Flasha Gordona, Divokú planétu a pod., musíme sa niekedy pousmiať nad tou príjemnou naivitou filmárskych predstáv vtedajšej doby o technike a zbraniach budúcnosti. V tejto druhej časti spomeniem len pár filmov, ktoré ma zaujali svojím stvárnením SF techniky prípadne zbraní. Nemá význam prehŕňať sa v celej filmografii a porovnávať alebo analyzovať jednotlivé filmy. Nie je tu na to čas ani priestor. Možno v niektorom nasledujúcich dielov cyklu o zbraniach. Začnem klasikou – Star Wars. George Lucas si tu navymýšľal celú plejádu zaujímavých zbraní, mnohé z nich sú celkom sympatické – napríklad taký lietajúci motocykel so zabudovanými laserovými delami, bojové chodiace roboty (dvojnohé – sliepky, štvornohé – leňochody), rotoroboty – gúľajúce sa ako koliesko, ktoré sa rozvinie. Nezabudnuteľná je aj veľká ničivá zbraň na satelite, svietiace meče a rôzne stíhačky a laserové delá. Séria Star Trek s vesmírnou loďou Enterprisse sa vyznačuje dosť triezvymi zbraňami – rôzne druhy laserov ale hlavne torpéda a míny. Osobné zbrane sympatických malých veľkostí a veľkých účinností (lasery a paralyzéry). Vo filme Demolationman sa mi veľmi zapáčila malá modrá gulička zmrazovacieho média, ktorá dokázala v sekunde zmraziť úplne všetko. Policajti tam používali nesympatické paraly-začné obušky, ktoré sa prikladali k hlavám a vytvárali ohňostroj iskier. Kultová séria o Votrelcoch sa vyznačovala nadmierou prepracovaného technického zázemia jednotlivých častí. Najviac sa to asi týka druhej (rôzne druhy plameňometov, guľometov, míno-metov atď.) a štvrtej (technika a lode). Nevšimol som si tam ale žiadnu laserovú zbraň. V kultových sériách pokračujeme. Predátor používa pôvabné a krásne mimozemsky vyspelé zbrane (kopia, ktorá si sama určuje optimálnu dráhu letu a všetko prerazí, inteligentná sieť, sečný lietajúci disk, vracajúci sa späť do ruky, nálož ničivej sily v autodeštrukčnom rukáve atď.) a vyspelú technológiu (maskovacia technológia, technológia videnia v sťažených podmienkach a pod.). V Terminátorovi je zbraňou sám terminátor, jeho kolega novšej generácie T2000 môže svoje amorfné telo premieňať na rôzne druhy sečných alebo bodných zbraní. Zásahy sa samozrejme automaticky opravujú. Kto videl Hviezdnu pechotu, musel byť šoknutý arzenálom, ktorý si filmári vymysleli a použili. Väčšiu časť samozrejme prebrali od Heinleina, ale aj tak stojí pár perál za zmienku. Biologické zbrane chrobákov (koneč-níkové delá, tykadlový ohňomet, šabľové čeľuste). Ináč to boli bežné pechotné zbrane ďalšieho storočia. Vo filme Piaty element si každý určite všimol super-multifunkčnú pušku, ktorá dokázala strieľať, chrliť oheň, zmrazovať, vrhať sieť atď. Zbraňou na odvrátenie zla bola vlastne aj samotná Mila Jovo-vičová ako Piaty element. Ďalej spomeniem zopár seriá-lov: Veľmi sympatický kultový seriál Lexx, je pomenovaný podľa lode, najničivejšej zbrane obidvoch vesmírov, prepojených fraktálnym jadrom. Posledný z Brunendží, ktorému v tele koluje protokrv, dokáže vystreľuje svoju nožnicovú ruku a keď mu niekto odreže hlavu, nič sa nedeje, opäť mu prirastie. Zbožňovaný Babylon 5 oplý-va toľkými zbraňami, že ich opis by tu zabral celú stranu. Tvorcovia seriálu si dali naozaj záležať a vymysleli napríklad nimbarijskú bojovú palicu, úžasné a tajomné zbrane Prvých, Vorlonov a Tieňov. Stíhačky boli konštruované tak, aby dodržovali zákony hybnosti a momentov zotrvačnosti pri pohybe v otvorenom vesmíre, za čo tvorcom patrí vyznamenanie. Vo Vesmíre bez hraníc vystupovali roboty so zbraňami zabudovanými priamo v končatinách. V Zemi 2 dva sa používala anihilačná bazooka a zmrazovač času. O ďalších zbraniach nabudúce.

Tono Stiffel

&nbsp Calibre
24. januára 2002
Fandom SK - PR