Za Modrým měsícem

Green Simon R.

Simon R. Green nikdy nepatril k majstrom spisovateľom a neašpiroval na prestížne ceny, či už vo fantasy alebo v rámci mainstreamu. Jeho práce sa nemôžu pýšiť originalitou – no napriek tomu si ich obľúbili tisíce čitateľov. Jedno totiž nemôžeme pánovi G. uprieť, píše dobre a v knihách používa to správne korenie – do príbehov pridáva temné prostredie, drsných hrdinov so zmyslom pre humor, detektívne zápletky a občas aj pomerne originálne nápady. Taká je celá séria príbehov o Jestřábovi a Rybářke a taký je aj (zatiaľ) posledný román z ich sveta – Za Modrým měsícem. Horiaci muž stráži v Prevrátenej katedrále bránu do pekla a je na sympatickej dvojici, aby sa s démonmi vysporiadala raz a navždy…

Zo série o J&R u nás vyšlo osem kníh – z toho šesť príbehov z Havenu a dva z Lesného kráľovstva. Pôvodne síce Východ Modrého měsíce do série nepatril a tvoril samostatnú knihu, dielkom Za Modrým měsícem však Simon R. Green dve oddelené línie svojej tvorby definitívne spojil. V najnovšej knihe je tak Rupert a Júlia z Východu Modrého měsíce ako aj Jestřáb a Rybářka z kníh o Havene. A sú to tie isté osoby – jednooký bojovník so sekerou je aj princom Lesného kráľovstva a drsná Isobel Rybářka získala čaro svojej tvrdej osobnosti už v Hillsdowne, kde sa narodila dosť despotickému tatkovi, ktorý nemal rád dcéry…

Na sérii Jestřáb a Rybářka ma najviac teší (a občas prekvapuje), že autor ani na okamih nepoľavil z nasadenej kvality. Ani v jednej knihe nenájdete hluché kapitoly či odstavce. Vo vodách spotrebnej fantasy pláva Simon R. Green stále na hladine, neponoril sa ani raz a dnu sa jeho dielka úspešne vyhýbajú. Aj Za Modrým měsícem je kniha akčná, miestami temná a chvíľami vtipná, rýchlo sa čítajúca a veľmi ťažko odložiteľná. Napriek piatim stovkám strán je to znova jednohubka – čo je v prípade ôsmej knihy zo série skutočne hodné potlesku. Taký Raymond Feist so svojou Haďou ságou si môže ísť po lopatku a zakopať sa niekde v Mori nudy. Už len samotná Prevrátená katedrála (chrám, ktorý sa odvrátil od Boha) je hodná potlesku – väčšina fantasy autorov by za takýto nápad vraždila…

No, a ako čerešničku na torte dostanete k poctivému príbehu skvelú obálku Milana Fibigera (bez problémov sa vyrovná Royovi), výborný preklad a precízne odvedené korektúry – ani vydavateľstvo Polaris nemieni ustúpiť z úrovne kvality. Za Modrým měsícem je veľmi dobrá oddychovka, ku ktorej sa môžete kedykoľvek vrátiť – postavy ako Horiaci muž, Nárek Jericha či hovoriaci pes Pašák stoja za to…

Hodnotenie – 8/10 (poctivá fantasy s kopou dobrých nápadov a skvelými postavami)

Za modrým měsícem, Green Simon R., fantasy séria Jestřáb & Rybářka (Polaris, orig. Beyond The Blue Moon, preklad Josef Hořejší, obálka Milan Fibiger, brož., 477 strán, 219 Kč, ISBN 80–7332–004–5)


25. júla 2002
Rastislav Weber