WOLVERINE... A TÍ OSTATNÍ

X-MEN, r. Bryan Singer, USA, 2000

Rosomák (Gulo gulo, angl. wolverine) je lasicovitý mäsožravec, žijúci v tajgových a tundrových oblastiach. Hoci je pomerne malý (90 cm, okolo 14 kg), je nebezpečne silný a dravý, dokonca napadne a zabije i také veľké zviera ako je jeleň. Pre svoju úskočnosť a zlomyseľnosť je veľmi obávaným a nenávideným zvieraťom. (Svet živočíšnej ríše, str. 401)

Áno, vážení súťažiaci, a už tu máme kategóriu „Kultúra za 500“. Hádate meno comicsového hrdinu, ktorý (súdiac podľa hlasovania amerických fanúšikov) v otázke popularity hravo strčí do vrecka aj veteránov v červených pláštikoch a ušatých čapiciach. Pomôcka: Ako jediná osoba v Galaxii dokázal na stránkach crossoverového comicsu nakopať do zadku samotného Veľkého Šéfa, chlapa, čo má všetko na háku (a prídavnej reťazi), magora menom Lobo. A to najmä vďaka svojím neuveriteľným regeneračným schopnostiam, extrémne citlivým zmyslom a kostre potiahnutej nezničiteľným kovom adamantom. Jeho najmocnejšou zbraňou sú cynické hlášky (tými zráža na lopatky hlavne svojich fanúšikov), ale občas sa mu zídu aj ostré vysúvacie čepele, pri ktorých by od závisti zbledli aj Freddy Krueger, Spawn a Nožnicovoruký Edward. Stále nič? Tak čítajte ďalej!
Keď presiaklo na verejnosť, že vstup extrémne populárneho comicsu X-MEN na plátna kín bude dirigovať Bryan Singer, tvorca štýlového thrilleru Obvyklí podozriví (Oscar pre Kevina Spaceyho) a zimomriavkovej drámy podľa Stephena Kinga Nadaný žiak, fanúšikovia spozorneli. Potom Singer vyhlásil, že X-MEN v jeho podaní budú klásť väčší dôraz na psychológiu než na akciu, a v Štátoch náhle nastal nedostatok zvieracích kazajok pre davy x-menistov zmietaných záchvatmi nepríčetnosti. Stačilo sa pozrieť, aké zverstvá napáchal režisér slušných thrillerov Joel Schumacher na Batmanovi, aby bolo jasné, čo spraví inťoš s comicsom. Dnes už vieme, že všetci Singera hlboko, ale naozaj veľmi hlboko podcenili. X-MEN je totiž bomba, ktorá čertovsky vysoko nasadila latku pre všetky budúce comicsové adaptácie.
Je priam neuveriteľné, ako ten film vzhľadom na problémy s jeho vznikom perfektne funguje. Najúžasnejšie je, že Singer sa skutočne nesnaží ohúriť diváka explóziami efektov, guľometným strihom a hlučným soundtrackom, ale ide mu predovšetkým o vyrozprávanie príbehu a vykreslenie vzťahov medzi postavami. A darí sa mu to, až z toho behá mráz po chrbte. X-MEN je prekvapivo inteligentná sci-fi, ktorá dôrazne, pritom však bez zbytočného vnucovania nastoluje večne aktuálny problém ľudskej netolerancie (nie náhodou sa pôsobivý úvod odohráva v koncentračnom tábore). Všetky ústredné postavy sú stručne a pritom presne charakterizované – na dôveryhodnosti im pridáva hlavne rozostrenie hraníc medzi dobrým a zlým, vďaka čomu ani hlavný záporák nie je žiadny šialenec túžiaci po vláde nad svetom, ale uveriteľný človek (resp. mutant) s celkom pochopiteľnými pohnútkami. Ale aby ste si nemysleli, že X-MEN je nejaká hĺbavá dialógová nuda. Práve naopak, ide o vizuálne veľmi pôsobivý a štýlový film a aj Lucas by sa na ňom mohol učiť, ako majú kvalitné efekty a drahá výprava pokorne slúžiť príbehu. Rovnako v akčných scénach by ste márne hľadali samoúčelnosť, pričom však nestrácajú na razantnosti – najmä súboj Wolverina s Mystique nesie jasný rukopis hongkongského bojového choreografa Coreyho Yuena. A záverečné zúčtovanie na Soche slobody je nielen efektné a napínavé, ale je i psychologickým vyvrcholením celého filmu. Radosť pozerať.
Ale vy už čakáte na rozlúštenie súťažnej otázky z úvodu. Ani skvelý scenár, sústredená réžia a vymakaná vizuálna stránka by filmu nezaručili kvalitu, keby ich harmonicky nedopĺňali dobré herecké výkony. A tie nie sú len dobré, sú výborné. Ian McKellen a Patrick Stewart ako vodcovia dvoch znepriatelených skupín mutantov dodávajú filmu čosi ako shakespearovskú dôstojnosť, Anna Paquinová v úlohe Rogue dokazuje, že nie náhodou ako 11-ročná dostala Oscara za Piano, Famke Janssenová pekne naznačuje rodiacu sa rozpoltenosť medzi Cyclopsom a novým členom tímu. Dobre, dobre, nebuďte netrpezliví, už to bude. Bryan Singer veľmi dobre vedel, že celý x-menovský mýtus je postavený predovšetkým na postave cynického bitkára menom (a už tu máme správnu odpoveď!) Wolverine. Výber herca do tejto úlohy bol preto kľúčový. A treba povedať, že tvorcovia nemohli mať šťastnejšiu ruku. Hugh Jackman je po Russellovi Croweovi ďalší výborný dovoz z Austrálie a už počujem Sašu Pavelkovú s Maťu Pilcerovú, ako ho zaraďujú do kategórie chlapov, čo sú „very fuckable“ a oplatí sa ich chovať aj doma. Jeho naštvané grimasy, spôsob, akým odpovie na otázku Rogue, či ho bolí vysúvanie čepelí z kĺbov rúk („Zakaždým!“), alebo záverečný úškrn pri pohľade na Cyclopsovu motorku, tieto drobnosti účinkujú so silou nukleárneho výbuchu a vzbudzujú dojem, že Jackmanovi úlohu Wolverina dali do vienka už sudičky pri kolíske. Nepochybne práve jeho drsnému šarmu a ironickému glosovaniu občas príliš vznešených ideálov ostatných X-manov vďačí film za svoj mimoriadny úspech. Bol by v tom čert, aby sa z Jackmana nestala veľká hviezda a prototyp akčného hrdinu pre nové tisícročie.
Asi už ale máte dosť tých superlatívov, a tak na záver dodám len toľko, že X-MEN je jednoznačne najlepšia sci-fi roku 2000 a pravdepodobne aj najvydarenejšia comicsová adaptácia vôbec. Preto ma otvorený koniec, sľubujúci druhé pokračovanie, ukrutne potešil.
Hodnotenie: 10/10 (20/10 pre Hugha Jackmana)

X-MEN, r. Bryan Singer, USA, 2000


12. novembra 2001
Michal Jedinák