Wizardry VIII

Wizardry 8 pokračuje v sérii veľmi úspešných \„hardcore\“ RPG od Sir-Techu. Je zvláštna hlavne svojim svetom, v ktorom sa podivne kĺbia dohromady prvky fantasy (meče, luky, mágia, klasické rasy) a sci-fi (počítače, vesmírne lode, roboti). Na rozdiel od napríklad Might & Magic ale toto spojenie vôbec nepôsobí rušivo a len dotvára skvelú atmosféru hry. Príbeh hry nadväzuje tam, kde skončili Wizardry 7. Točí sa okolo troch artefaktov, Destiny Dominus, Astral Dominae a Chaos Moliri. Povesť vraví, že ak sa niekomu podarí získať všetky tri a podstúpi obrad \„Vystúpenia\“, získa obrovskú moc rovnú bytostiam, ktoré vládli vesmíru (tzv. Cosmic Lordi). Bohužiaľ sa ich snaží získať viacero skupín na čele s Dark Savantom (ako už jeho meno napovedá, je to hlavný zloduch hry), ktorému sa už podarilo zmocniť Astral Dominae. Vašou úlohou bude samozrejme zastaviť ho a stať sa Cosmic Lordom sám.

Celú hru vrátane bojov budete sledovať z vlastného pohľadu vo veľmi peknej grafike. Boje môžu byť ťahové alebo realtimové (niečo ako CTB z Fallout Tactics). Tvoria veľmi dôležitú súčasť hry a bohužiaľ sa mi niekedy zdalo, že je ich až trochu priveľa a sú priveľmi zdĺhavé. Aj napriek tomu si pri nich užijete kopec srandy a rôznych taktických fígľov, pri ktorých uplatníte schopnosti vašich postáv. Už pri tvorbe svojej skupinky (máte možnosť vytvoriť si až 6 dobrodruhov) si všimnete pomerne podrobný systém vývoja postavy. Na výber budete mať z množstva rás a povolaní, z ktorých každé je unikátne a poskytuje iné možnosti hrania. Každé povolanie má vlastné skilly, do ktorých treba vrážať body, plus klasické štatistiky (sila, obratnosť, atď.) ktoré sa tak isto zvyšujú pri prechode na vyššiu úroveň. Skilly sa ale zvyšujú aj samé ich používaním (a lá Daggerfall).

Mágia je v hre vyriešená celkom zaujímavo. Existuje niekoľko magických škôl (mágska, kňazská, alchymystická, psionická), ktorých kúzla sa ďalej delia do šiestich skupín. V každej skupine má mág samostatný počet many. Teda môže mať 20 many z ohnivej mágie, 17 z mentálnej a 6 zo vzdušnej. Pri prechode na vyššiu úroveň môže vraziť nejaké body buď do magickej školy, alebo do jednotlivých skupín. Ďalej si môže každý level vybrať jedno nové kúzlo z jednej skupiny. Podľa toho sa mu v danej skupine zvýši mana. Samozrejme sa kúzla dajú učiť aj z kníh, pri čom sa rovnako zvýši mana v danej skupine. Pri samotnom zosielaní kúzla si potom môžete vybrať jeho silu zo stupnice, pričom platí, že čím vyššia sila, tým väčšia cena a obtiažnosť kúzla. Vďaka tomu získava čarovanie úplne nový rozmer, keďže vás neustále núti premýšľať či riskovať, alebo ísť na istotu.

Obecné rady

  • Skoro na začiatku (v Arnike) dostanete možnosť najať si valkýru a zlodeja (Rogue). Takže to zohľadnite pri tvorbe svojej začiatočnej skupinky.
  • Pri tvorbe postavy si dobre vyberte rasu a k nej prislúchajúce povolanie. Pri každom si pozorne prečítajte popis, lebo rôzne rasy v kombinácii s rôznymi povolaniami majú rôzny počet bonusových bodov. Teda po slovensky, taký trpaslík – bojovník bude mať oveľa lepšie štatistiky ako trpaslík – mág.
  • Snažte sa nemeniť zbytočne povolania svojim postavám. K pôvodnému povolaniu sa nebudete môcť vrátiť a na rozdiel od napr. BG, ak zmeníte povolanie, budete musieť pri prechode na druhý level (a nasledujúce) získať toľko skúseností, ako keby ste pokračovali v pôvodnom povolaní! Z tohto hľadiska je to teda maximálne nevýhodné.
  • Vaši mágovia by sa nemali snažiť zvládnuť všetky školy mágie, radšej si vyberte len jednu (ideálne dve) a špecializujte sa v nich. Z ostatných škôl si vyberte len tie kúzla, bez ktorých sa žije veľmi ťažko (napr. Heal, Identify, Knock Knock)
  • Keď skúmate dungeony alebo vidíte, že sa blíži veľký boj, pritisnite sa k nejake stene, aby vám kryla chrbát. Zabránite tak zbytočnému zabíjaniu svojich mágov a strelcov.
  • Snažte sa vyspať po každom tuhšom boji, je ich tu strašne veľa a ďalší by ste už nemuseli rozchodiť. Na odľahlých miestach, schovaných za nejakým rohom alebo v malej a úzkej uličke sa väčšinou dá bezpečne vyspať.
  • Niektoré z kúziel sa dajú čarovať aj mimo boja, vďaka čomu si môžete úžasne zvýšiť štatistiky. Stačí vytrvalo čarovať, vyspať sa, prípadne pobiť nejaké príšery a opäť dookola. Levely a skily sa vám budú zvyšovať rýchlosťou svetla.
  • V Arnike existuje tajná cesta z väzenia do banky, kde sa potom dajú získať celkom slušné veci. Stačí vojsť do jednej z ciel (má na stene nápis) a všimnúť si trochu inú podlahu. Potom už len klik a ste dnu.
  • Väčšina fontániek a jazierok vám po kliku na ne vylieči trochu životov alebo many. Toto vie byť VEĽMI užitočné.
  • Väčšine postáv môžete povedať \„Fuck you\“, na čo sa skoro vždy dočkáte zaujímavej odpovede. U niektorých NPC fungujú aj dalšie heslá, takže ak máte chuť, experimentujte.

Boj

  • Pri bojoch je veľmi dôležité mať nejakú pomoc. Všetky zelené bodky na mape (NPC) vám pomôžu v boji a nevezmú žiaden experience. Vždy sa teda snažte chodiť spolu s patrolami strážcov, ktorí sú v bojoch obrovským prínosom. A ak ste už práve sami, vyčarujte si aspoň Elementála, ktorý prinajhoršom odláka nepriateľov od vašich hrdinov.
  • Vždy si dobre prehliadnite vlastnosti jednotlivých protivníkov, hlavne ich rezistencie a útočte podľa nich. Mythology nie je až taký zlý skill…
  • Ak sa rozhodnete koncentrovať na útočné kúzla (tzv. damagové), vyberajte skôr tie, ktoré zasiahnu viac nepriateľov naviac v určitom okruhu (Fireball). Okruh je väčšinou celkom veľký a ak tomu pridáte aj jedno naozaj silné kúzlo pre jednotlivcov, ste v pohode.
  • Rozhodne nepodcenujte kúzla ktoré nejakým spôsobom \„nakazia\“ (paralýza, bláznovstvo a pod.) vašich nepriateľov. Osobne ich dokonca považujem za ešte silnejšie ako obyčajné strieľacie. Ale úplne najlepšie sú kombinácie oboch (napr. Noxious Fumes, ktoré zraní a zároveň spôsobí nevoľnosť).
  • Pri boji s bossmi sa oplatí nejako ich oslepiť, zmagoriť alebo paralyzovať. Úplne skvelé je poblázniť ich, vďaka čomu si často vymlátia väčšinu vlastných spolubojovníkov. Dobrý príklad sú Breeder Rats, ktoré sa mi pomocou svojho Barda podarilo prinútiť vyzabíjať si okolných lukostrelcov a potom sa dokonca jeden z nich pustil do druhého. Dosť to uľahčí prácu.
  • Ak máte problém s bossom, ktorý vám na pár úderov zabije každého, skúste používať taktiku hit\‚n\‘run. Vždy majte v prvej línii jedného-dvoch ľudí, ktorí sa na konci kola stiahnu a v tom istom kole ich nahradí niekto iný. A tak stále dookola. Získate tým veľmi dôležité kolá, počas ktorých vám nik neumrie. A za celý ten čas so svojimi mágmi do nepriateľa vytrvalo hustite najslnejšie kúzla. Nakoniec určite padne a aj keď to možno nebude bez strát (ak máte v parte schopného liečiteľa, nemusia byť ani tie), vždy to bude lepšie, ako keby vás zdecimoval úplne.
  • Snažte sa poriadne vymakať schopnosť Critical strike (napr. pri Samuraiovi, Ninjovi alebo Rangerovi), vďaka ktorej často dáte Instant Kill, teda zabijete jednou ranou. To sa mi už podarilo aj pri bossoch a silných príšerách, takže to stojí za to.
  • Ak máte v skupinke valkýru, určite ju dajte do prvého radu (alebo aspoň niekde na bok), vďaka jej schopnosti oklamať smrť ušetríte nejeden zdĺhavý load.
  • Nezabúdajte na to, že ak vám postava omdlie, nebude sa môcť pohybovať a teda ani zmeniť svoju pozíciu na bojisku. Ak teda vidíte, že vám umiera postava, radšej ju stiahnite včas z boja niekde dozadu, vyliečte ju a potom sa s ňou vráťte. Nepriatelia totiž veľmi radi dorážajú vašich ranených a keďže sa pohyb uskutočnuje až na konci kola, potom by už mohlo byť neskoro.

Ak sa chcete dozvedieť viac, klikajte sem – v Hostinci U starého elfa sú pre vás dvere vždy otvorené.


15. novembra 2002
Annun