VYKRADNUTÉ POSCHODIE

TŘINÁCTÉ PATRO (The 13th Floor), r. Josef Rusnak, USA, 1999 Ja som to vedel! Už keď som videl Mesiac 44 a Hviezdnu bránu, bolo mi jasné, že Roland Emmerich aj prdí tak, aby to pripomínalo zvukové efekty z nejakej slávnej sci-fi od Lucasa, Spielberga či Camerona. Preto ma šokovalo, keď tomuto chronickému béčkarovi zverili réžiu vysokorozpočtovej produkcie. Možno to bolo vďaka jeho typicky nemeckému ekonomickému pragmatizmu, pomocou ktorého nakrútil 70-miliónový Deň nezávislosti tak, že aj drahšie projekty z rovnakého obdobia popri ňom vyzerali ako privátne video manželského páru a bisexuálnej susedky. Tak či onak, efektné pozlátko spoľahlivo zakrylo zlepencovitosť scenára a divák rád vypol mozog a nechal sa baviť. Koniec-koncov, vždy lepšie áčkové béčko ako béčkové áčko (ďakujem za potlesk, páni Sommers a Harlin). Bol som však náramne zvedavý, čo sa stane v prípade, ak niekto vezme emmerichovsky nepôvodný námet a urobí podľa neho lacný film. Výsledný efekt nie je ťažké uhádnuť. Bez rojov kozmických stíhačiek, prerastených jašteríc a počítačových výbuchov zostane čistá nuda.

Je to veľmi jednoduché. Sci-fi thriller TRINÁSTE POSCHODIE je slabučký odvar z Proyasovho Smrtihlava. Je tu skoro totožná zápletka s hrdinom obvineným z vraždy, pričom vďaka výpadkom pamäte ani on sám nevie, či to urobil alebo nie. Nechýba snaživý detektív, spočiatku idúci hrdinovi po krku, ale nakoniec stojaci na jeho strane (v Smrtihlavovi to bola dobre napísaná a Williamom Hurtom výborne zahraná postava, tu len plochá figúrka v podaní bezvýrazného černocha). Prirodzene, je tu aj ženská, chvíľu prítulná a tváriaca sa ako hrdinova stará známa („Ako by sme sa už predtým videli…“ tu nie je otrepaná baliaca fráza bisexuálnej susedky, ktorá vo výťahu stretla manželský pár, ale predtucha veľkej pointy), a chvíľu zase nepochopiteľne chladná a cudzia. Úplne vás dorazí záverečný záber, kde hrdina s hrdinkou stoja na terase nad morom a škeria sa do slnka. Totožná scéna zo Smrtihlava však mala zásadný význam a bola plná emócií, tu je to len prilepený hepáč. TRINÁSTE POSCHODIE sa od Proyasovho veľdiela líši naozaj len tým, že je šmrncnuté módnou virtuálnou realitou. Lenže čo vám budem hovoriť, od istého času mám na filmy o VR omnoho vyššie nároky.
Tento uspávací film nakrútil v Emmerichovej produkcii človek s podozrivo stredoeurópskym menom Josef Rusnak. Jeho réžia je fádna a bez šťavy ako manželský sex bez bisexuálnej susedky. Film nemá atmosféru ani gradáciu, a aj prezervatív napnutý do dĺžky údu Richarda M. má stokrát väčšie napätie. Riedky výskyt trikov ani nezamrzí, pretože sú mizerné. Z hercov sa ako-tak dá zniesť Vincent D`Onofrio (to je ten, čo tak perfektne zahral v MIB hnijúcu ľudskú kožu natiahnutú na hnusnom mimozemskom chrobákovi). Craig Bierko, ktorý kedysi ako zlosyn Timothy v Dlhom bozku na dobrú noc s chuťou trúsil sadistické hlášky, nielenže pribral pár kíl, ale navyše ubral plyn na svojom hereckom mopede, prdkajúcom po hrboľatej ceste stagnujúcej kariéry. Jediné, čo tu vlastne stojí za viac než len ľahostajné odpľutie, je veľmi slušná výprava Kirka Petruccelliho – virtuálny svet 30-tych rokov nemá chybu.
No áno, ešte stále je tu viac-menej originálna a viac-menej prekvapivá pointa. Najlepšie by bolo, keby som vám ju rovno prezradil a vy by ste s týmto filmom už potom vôbec nemuseli strácať čas. Ale just to neurobím – veď aj majitelia videopožičovní musia z niečoho žiť. A keď sa to tak vezme, je veľa ďaleko horších spôsobov trávenia času a vy sa možno neškodným podriemkavaním pri TRINÁSTOM POSCHODÍ ušetríte takých šokov, akým je napríklad hudba z Piateho elementu či Face Off, použitá ako podmaz v seriáli Milady. A na prebratie si môžete požičať niečo z police filmov pre dospelých, napríklad video manželov a… Veď vy už viete, čo mám na mysli.
Hodnotenie: 4/10&nbsp Michal Jedinák


12. novembra 2001
Fandom SK - PR