Vychádza prvý Heinleinov román

Nie, to nie je cesta časom. Na trh sa skutočne dostáva prvý román autora Hviezdnej pechoty a Cudzinca v cudzej zemi. Člen Heinleinovskej spoločnosti Robert James objavil dielo „For Us, The Living“, ktoré Veľmajster napísal v rokoch 1938 a 1939, ešte predtým, ako mu v Campbellovom Astounding Stories vyšla prvá poviedka. Román vraj nie je zlý – vtedajší vydavatelia ho vraj odmietli pre radikálnu morálku a víziu spoločnosti. Heinleinovci dokonca uvádzajú, že v čase svojho vzniku nemohol byť legálne poslaný americkou poštou.

Perry Nelson zažije v roku 1939 automobilovú nehodu, po ktorej sa prebudí v roku 2086. Stretáva krásku Dianu, ktorá ho berie pod ochranné krídla, čo sa samozrejme nezaobíde bez sexu. Tu recenzie prejdú z príbehu na svet, v ktorom sa kniha odohráva. Je to čiastočná utópia, s veľkou osobnou slobodou a prosperitou jednotlivca. Nelson sa postupne dozvedá napríklad o tom, že spojenej Európe vládne Edward, vojvoda windsorský, že armáda bola kompletne prebudovaná, že vlastníkom bánk je verejnosť alebo že v roku 2003 dve helikoptéry kompletne zničili Manhattan. Všetky kritiky sa zhodujú v jednom – už v tomto sa jednoznačne prejavuje talent, ktorý poznáme z Heinleinovych najsilnejších diel.


16. decembra 2003
Martin Králik