Vládci loutek

Heinlein Robert A.

Robert A. Heinlein mal svoje slabé chvíľky, no jedno mu nemožno uprieť. Väčšina jeho románov je čistý ťah na bránu, s presilou akcie, vtipu a lakonických poznámok v nevhodných situáciách. Preto, aj keď nemá rád jeho neskoršie veci, a nepáčila sa mi ani Hvězdná pěchota, klasický román o invázii emzákov – Vládci loutek – si prečítam kedykoľvek a kdekoľvek. Najradšej ho čítavam vo vlaku – konkrétne v IC, je to totiž pekelne rýchle čítanie. Jeden by sa mohol dejom aj zadusiť ;-)

Vládci loutek sú ideálnym prkladom toho, ako nekomplikovať dej – sú tu totiž len tri postavy, okamžite vrhnuté do deja. Hrdinom je agent tajnej služby, ktorého môžeme volať Sam – jeho skutočné meno nepozná nikto (a Sam si ho nepamätá ;-). Potom je to agentka Mary – ďalšie jednoduché meno pre smrtiacu, no krásnu zbraň. A dozerá na nich prísne oko Starého pána, šéfa tajnej služby – muža, ktorého poslúcha aj sám prezident. Svätá trojica, ktorá dostáva najťažšiu úlohu vo svojej kariére – odolať invázii mimozemských potvor a zvrátiť budúcnosť Zeme opäť v prospech homo sapiens…

Vládci loutek sú nechutní slizáci, ktorí sa „pricucnú“ na svojho (prevažne) ľudského hostiteľa a prevezmú kontrolu nad jeho myslením. Nie sú práve najmenší a hrb pod košeľou je celkom dobre viditeľný, no nič nie je také jednoduché, ako sa zdá. Mimozemšťania totiž používajú rovnakú stratégiu aká priviedla homo sapiens na trón pozemskej fauny, množia sa ako… králiky. Hrbatých ľudí je čoraz viac a nikto nie je v bezpečí. Emzáci sú nevyberaví – prisajú sa aj na právnikov a politikov, a skúste odporovať takejto smrteľnej kombinácii. Dej sa čoraz viac zamotáva a Vládcom neunikne ani Sam – aby na vlastnej koži pocítil, čo je to byť manipulovaný viac, ako je v slušnej spoločnosti prípustné…

Toľko k zápletke. Zvyšok je tradičný Heinlein, rýchla akcia a ešte rýchlejšie dialógy. Láska Sama a Mary na pozadí invázie, vzťah hlavného hrdinu k Starému pánovi, skúšanie nových a nových stratégií boja. Bez oddychu, pomalších pasáží, opisov či nebodaj filozofických sond do vnútra postáv. Žiadne komplikácie, len čistý ťah na bránu. „Hej, hor sa sveta hrdinovia, hej hor sa Vládcami mučení!“ Nuž, Heinlein nebol nijaký pacifista…

Ale dobre sa to číta a to je viac, ako dostávate pri dnešných nekonečných ságach.

Hodnotenie – 7/10 (Nástupcom Heinleina je David Gerrold a jeho Válka s Chtorrem je úplne, ale úplne iné kafe. Toto je len dobre napísaná oddychovka)

Vládci loutek, Heinlein Robert A., sci-fi klasika (AG Kult 1992, preklad Martin Janda, obálka (???) Pavel Šťastný, brož., 271 strán, ISBN 80–901035–7-X)


13. februára 2002
Rastislav Weber