Viete aký bol vedecký Top Ten za rok 2000?

Časopis Time prináša desať najväčších objavov a odhalení v oblasti vedy za rok 2000. Niektoré objavy sú prekvapujúce, iné boli očakávané.

Text je prebratý z českej kváziverzie časopisu Time.

1. Přečtení kódu života Francis Collins a Craig Venter vedli soupeřící týmy, které se snažily rozluštit pořadí chemických prvků v lidské DNA, ústřední molekuli dědičnosti. Jejich úspěch je prvním krokem k porozumění a práci s našimi geny a očekávanému převratu v lékařství. Na druhé straně ale také k pokusům vylepšit to, co příroda zanedbala.

2. Spása naší mysli Pár chorob nás děsí víc než pozvolný pád směrem k demenci, jenž je znám jako Alzheimerova choroba. Letos však badatelé významně pokročili při hledání těkavých genů, jež jsou příčinou tohoto stavu. Rovněž začali testovat směsi, které napadají beta amyloidy, proteiny, jež pravděpodobně způsobují Alzheimerovu nemoc ucpáváním mozkových buněk. Pokud se tato teorie potvrdí, jsou na cestě první účinné léčebné prostředky.

3. Náhradní díly z prasat PPL Therapeutics, biotechnologická firma s pobočkami ve Skotsku, na Novém Zélandu a v USA, představila světu pět klonovaných prasat. Nejsou sice tak hezká jako klonovaná ovce Dolly, o to však důležitější. Za použití genetického inženýrství chtějí vědci z PPL vytvořit nový rod prasat, určený na orgány, jež by mohly být úspěšně transplantovány lidem. Pokud by se zadařilo, významně by to posílilo dárcovství orgánů.

4. Ztracené je nalezeno Ve Středozemním moři, u Alexandrie, našel francouzský podmořský objevitel Franck Goddio Herakleion, dlouho ztracený egyptský přístav, o němž se píše v klasických dílech antiky. Herodotos město navštívil roku 450 před Kristem a viděl chrám na oslavu Herkula. Mezi mnoha jinými poklady Goddio objevil bustu faraóna z čediče v životní velikosti, sochu bohyně Isis bez hlavy a bustu Serapise, vousatého boha Slunce. Stránky objevitele s podrobnostmi

5. Není suchá jako troud Myslí se kupodivu planeta Mars – kdysi měla moře a řeky stejně jako Země. Ale před dávnými a dávnými časy Mars zcela vyschl. Tak zhruba takto si vědci letos představují minulost našeho nejbližšího souseda poté, co sonda Mars Global Surveyor přinesla nové snímky, na nichž jsou vidět na povrchu kanály, jež mohla vytvořit vytékající voda. Na základě tohoto objevu se předpokládá, že by možná, teoreticky, mohla uvnitř planety přežívat nějaká forma života.

6. Včasné varování Ani mammogram nedokáže zjistit nádor na prsou, pokud neroste pět až sedm let. Letos ale vědci pracovali na vývoji nových metod, jež odhalí i ty menší nádory. Vypadá to nadějně – tři z nich vypadají skutečně slibně: 1. krevní testy, jež odhalí rakovinné buňky vycházející z nádorů; 2. odebírání tekutiny z mléčných žláz, aby se zjistily neobvykle velké buňky; 3. použití magnetického echolokátoru, jenž by našel problematická mís­ta.

7. Opičí prapředek Chlupaté čtyřnohé stvoření, žijící před 45 miliony let, by se vám vešlo do dlaně. A přece byl Eosimias podle nových důkazů předchůdce člověka. Jde o nejstaršího známého vzpřímeného primáta, který dal vzniknout opicím, lidem, sociálním demokratům i členům odéesky. Jeden odborný článek… …druhý… … a třetí.

8. Čas na čaj Podle posledních studií pití černého čaje snižuje riziko srdečních chorob či mrtvice. Vědci nyní nabízejí vysvětlení této zvláštnosti. Černý čaj pomáhá krevním cévám obnovit ztracenou pružnost, již ztratily zvětšeným oběhem krve při jakékoliv námaze. Takže ranní běh může být nebezpečnější než ranní šálek černého čaje.

9. Americký Jih opět povstal Během Americké občanské války, v roce 1864, zasáhla ponorka Konfederace jménem H. L. Hunley torpédem a potopila unionistickou loď South Carolina. Poté, z neznámých důvodů, ponorka Hunley klesla na dno Atlantiku. Ležela si tam v klidu až do tohoto roku, kdy ji tým, vedený archeologem námořnictva Robertem Neylandem po 136 letech opět vyzvedl na světlo sluneční. Nyní vědci doufají, že rozluští záhadu, proč se ponorka vlastně potopila. Stránky věnované této ponorce

10. DNA mluví Zemřel, nebo nezemřel po francouzské revoluci Ludvík XVII. na tuberkulózu v pařížském vězení ve věku 10 let? V následujících desetiletích se rozšířily pověsti o jeho úniku v poslední chvíli a mnozí podvodníci se prohlašovali za tohoto dauphina. Až letos vědci porovnali DNA z mumifikovaného srdce vězněného chlapce se vzorky z dochovaných kadeří jeho matky, Marie Antoinetty. Případ je uzavřen.

Nejhorší vědecký objev roku Když se vědcům podařilo pozměnit genetickou výbavu jídla, jež jíme, měli lépe dodržovat dané bezpečnostní postupy. Avšak hysterické reakce jejich oponentů, díky nimž byla tato cestička výzkumů uzavřena, je rozčarující. Využití genetického inženýrství k vylepšení jídla by mohlo být nejlepší zbraní proti světovému hladu od úsvitu zemědělství. &nbsp Calibre


10. mája 2002
Fandom SK - PR