Vesmír Duny a jeho vplyv na herný priemysel

V roku 1963 stvoril Frank Herbert, americký spisovateľ zaraďovaný vedľa takých mien ako J. R. R. Tolkien, A. C. Clarke alebo R. Henlein, vesmír Duny. Vesmír s feudálnym usporiadaním na čele s imperátorom, veľkorodmi a obchodnou spoločnosťou CHOAM. Vesmír, ktorý existoval iba vďaka melanži – látke, vyskytujúcej sa na jedinej planéte celého Impéria – na Arrakise… na Dune. Len melanž umožňovala navigátorom vesmírnych lodí bezpečnú cestu medzihviezdnym priestorom. Melanž predlžovala život, melanž bola najvzácnejším platidlom. Kto ovládal Arrakis, ovládal Impérium…
Fascinácia týmto komplexným svetom, vykresleným do najmenších detailov, viedla mnohých k tomu, aby v prostredí Duny rozvinuli svoje vlastné príbehy. Dočkali sme sa filmových spracovaní, počítačových, stolových i kartových hier. Vydajte sa spolu s nami na prehliadku diel a dielok, ktoré nám herné spoločnosti vo vesmíre Duny ponúkajú.

Dune I. Dune I. (\„I.\“ nie je časťou názvu, bola to jednoducho prvá Dunou inšpirovaná počítačová hra) vznikla v roku 1992. Jej tvorca – známa francúzska firma Cryo – sa nechala inšpirovať románom i filmom (Duna, režisér David Lynch). Je zvláštnym a do dnešného dňa veľmi originálnym hybridom adventúry a stratégie, v ktorej je hlavným hrdinom Paul Atreides. Hra zhruba kopíruje zápletku z románu \„Duna\“, hoci je tu aj viacero nových dejových línií. Napríklad, namiesto potupnej zrady sa vojvoda Leto Atreides nahnevá a vedie výpravu proti Harkonnenom, pri ktorej je zajatý. Počas hry musíte navštevovať síče fremenov, postupne získavať ich dôveru a budovať si mocenskú základňu. Zamestnávate ich pri ťažbe melanže a uspokojujete tak stále sa zvyšujúce požiadavky imperátora. Nadbytky môžu byť použité na nákup materiálu od pašerákov. Časom budete trénovať viac a viac fremenov ako vojakov a útočiť na Harkonnenov, ktorí pristáli na Dune s úmyslom postaviť sa vašej autorite. Fanúšikmi je Dune považovaná za jedno z najlepších spracovaní, stále sa predáva a hrá. Grafika je na svoju dobu veľmi dobrá, s lietaním v ornitoptére nad 3D renderovanou krajinou. Soundtrack je vynikajúci – hypnotizujúci, hraný zvláštnymi nástrojmi s arabským nádychom. Cryo ho neskôr vydalo pod hlavičkou firmy Exxos ako samostatné hudobné CD. Aj preto, ak sa rozhodnete sa po nej poohliadnuť, doporučujem CD verziu.

Dune II. Je tiež známa pod názvami: \„Dune II: The Building of a Dynasty\“ alebo \„Dune II: The Battle for Arrakis\“. Oproti Dune I je velmi odlišným typom hry. Je to real-time stratégia, výnimočná tým, že bola prvá svojho druhu. Je výtvorom firmy Westwood Studios (teraz ju vlastní Virgin/EA). Môžete hrať za rod Atreidovcov, Harkonnenovcov alebo Ordosovcov. Začínate s primitívnou vojenskou základňou a vybavením na ťažbu melanže. Cieľom je zničenie súperovej základne. Keď hru dokončíte, stále je tu možnosť hrať ju znovu inak; môžete si zvoliť niektorý iný veľkorod, ktorý má k dispozícii odlišné druhy jednotiek. Potom, čo zvítazíte ako čestný rod Atreidov (ako každý správny fanúšik Duny :)), môžete začať hrať s Harkonnenmi a ich devastatormi, alebo s Ordosmi a ich špeciálnou chemickou zbraňou, ktorá na krátky čas prinúti nepriateľské jednotky akceptovať vaše rozkazy. Počas hry sa vám môže stať, že vašu armádu pohybujúcu sa púšťou zdecimuje piesočný červ alebo výbuch korenia.

Dune 2000 Je vylepšenou verziou Duny II, vydanou v roku 1998 Virgin/EA pod hlavičkou firmy Westwood. Technologická stránka hry bola viac či menej na vtedajšej úrovni. Grafika je vo vyššom rozlíšení a väčšom počte farieb, hudba má vyššiu kvalitu, atď. Najväčšou zmenou prešlo ovládanie, ktoré je veľmi podobné inej hre od Westwoodu: \„Red Alert.\“ Hoci základný zmysel hry zostal rovnaký, boli pridané nové úrovne a jednotky. Hra zhruba sleduje príbeh z Dune II, teraz prezentovaný pomocou video sekvencií. Hlavným dôvodom na jej kúpu je zrejme novo pridaná možnosť multiplayeru. Existuje aj verzia pre Playstation. Viac informácií nájdete <a href=\„http:/­/www.dune2000­.com \“ target=\„_blan­k\“>na tejto linke.

Emperor: Battle for Dune Najnovšia real time stratégia od Westwoodu a ich prvá kompletne v 3D. Emperor bol vydaný v júni 2001 na 4CD ako pokračovanie hry a príbehu z Dune II a Dune 2000. Jednotlivé misie sú znovu prerušované video sekvenciami, ktoré posúvajú dej dopredu. Môžete prevziať vedenie nad hrdým rodom Atreidovcov, diabolskými Harkonnenmi alebo izolacionistickými Ordosmi. Spory medzi týmito skupinami prerastú do regulérnej vojny, posvätenej samotným imperátorom. Sladkou odmenou pre víťaza je vláda nad Arrakisom. Misie sú variabilnejšie, nejde už iba o dobytie súperovej základne. Počas hry sa môžete spojiť s jednou z piatich silných skupín (sardaukari, fremeni…) a používať tak ich unikátne technológie a jednotky. Nebojuje sa už iba na Dune – dostanete sa i na Caladan, Giedi Primu ci ľadovú Sigma Draconis IV. Rovnako výber jednotiek je pestrý: od púštnych špiónov až po tak populárne devastatory z Dune II. Navyše majú jednotky rôzne bojové režimy – útočné i obranné. Podstatne tiež stúpol význam pechoty, ktorá je rôzne vyzbrojená a dokáže narobiť veľké škody, ak protivníka prekvapí. Najlepšou jednotkou Atreidov je minotaurus – jeho všestranná výzbroj a odolnosť je kompenzovaná veľmi nízkou pohyblivosťou. Najsilnejšou jednotkou Harkonnenov je devastator, obľúbenou zbraňou plameňomet. Pri Ordosanoch sa môžete tešiť na laserový tank a samohybné delo Cobra. Nepriateľom je i príroda – Koriolisove búrky a piesočné červy, ktoré sú tu až v troch veľkostiach. V hre postupujete tak, že si na mape vyberiete oblasť, na ktorú chcete zaútočiť – podobne ako v Dune II. Ďalej sú tu povinné misie na planétach jednotlivých rodov, ktoré vám imperátor prikáže a vy ich musíte plniť. Navyše na vaše územia protivník i útočí: vy ich môžete brániť alebo odovzdať bez boja. Nevýhodou je už pomerne vysoká hardwarová náročnosť – najlepší vizuálny dojem dosiahnete až s použitím grafickej karty na úrovni GeForce 3. Na druhej strane, kto by odolal možnosti zajazdiť si na legendárnom šaj-hulúdovi, Starešinovi púšte? Obavy sú však zbytočné: procesor okolo 800 MHz, dostatok RAM a GeForce 2MX bez problémov hru utiahnu v rozlíšení 1024×768. Westwood si pomerne slušne poradil i s prechodom do 3D. Ak mám pravdu povedať, mne tento spôsob v realtime stratégiách absolútne nevyhovuje a jednoznačne preferujem izometrický pohľad, typický napríklad pre Age of Empires alebo Red Alert. Našťastie nie je 3D prostredie kompletne modifikovateľné: bojové pole sa dá približovať i vzdaľovať, otáčať okolo osi, ale uhol pohľadu je fixný, respektíve sa vzhľadom k stupňu priblíženia nastavuje sám. Kapitolou samou o sebe je technické spracovanie. Tu možno povedať, že jednoznačne ide o špičku medzi realtime stratégiami. Animácie, výbuchy, budovy – všetko je nesmierne detailné, plynulé a presvedčivé. A to nehovorím o úžasnej hre svetiel (ak na ňu máte hardware). Naproti tomu inteligencia počítačových jednotiek je napriek sľubom programátorov… hmmm, nič moc. Samozrejmosťou je i podpora on-line hrania – bezplatná služba Westwood Online. Viac informácií na <a href=\„http:/­/www.duneempe­ror.com \“ target=\„_blan­k\“>oficiálnej web stránke. Doporučujem kliknúť <a href=\„http:/­/www.dune2k.com \“ target=\„_blan­k\“>aj sem.

Frank Herbert´s Dune Akčná adventúra (2/3 akcia, 1/3 adventúra) od Wide Screen Games vytvorená firmou Cryo na PC a Playstation 2 v októbri 2001. V podstate ide o nepriamy remake prvej hry o Dune od Crya, ktoré kúpilo licenciu na herné spracovanie Harrisonovej TV-minisérie (nové filmové spracovanie Duny – viac informácií na slovenskej stránke ku svetu Duny v sekcii Filmy). Dej sa odohráva po úteku Paula a Jessiky pred vojakmi baróna Vladimíra Harkonnena, ktorý s pomocou imperátorových sardaukarov zaútočil na Arrakis. Pridávajú sa k fremenom s myšlienkou na pomstu. Hráte úlohu Paula, ktorý musí najskôr získať ich dôveru, dokázať svoju odvahu i to, že je skutočne tým dlho očakávaným Mesiášom, ktorý im prinesie slobodu a premení ich púštnu planétu na kvitnúcu záhradu. Hra sa skladá z jednotlivých misií, kde musí hráč v úlohe Paula plniť rôzne úlohy – napr. zničiť pašerákov, sabotovať harkonnenskú továreň na korenie, hľadať ukryté zásoby melanže a pod. Popri tom spoznáva planétu a zlepšuje svoje schopnosti. Základom hry je akcia, ktorá má skôr záškodnícky charakter ako charakter bezhlavého strieľania (skôr Thief ako Quake). Celkový dojem ale pomerne dosť kazí nešikovné ovládanie a nemožnosť nahrávania počas misií. Viac informácií a obrazového materiálu nájdete na oficiálnej web stránke. 

Dune Generations On-line realtime strategická hra, ktorej cieľom je sledovať dej románov Franka Herberta oveľa presnejšie, ako hry od Westwoodu. Je založená na novej minisérií Johna Harrisona „Frank Herbert´s Dune“. Hráč bude hlavou svojho veľkorodu (obchodnícky, vojenský, žoldniersky typ), ktorý bude rozvíjať a snažiť sa tak v Impériu presadiť svoj vplyv. Každý mesiac (v reálnom čase; asi 50 rokov vo virtuálnom) získa ten najlepší vládu nad Arrakis a bude odolávať náporu ďalších „záujemcov“. Hráč sa musí starať o ekonomickú, vojenskú i technickú prosperitu. Môže uzatvárať obchodné, politické i vojenské aliancie. Nechýba ani špionáž. Predpokladaný ostrý štart bol koncom roku 2001, ten sa však nepodarilo dodržat. V súčasnosti (marec 2002) ešte nezačala druhá fáza testovania. Problém bol najmä s ťažko pochopiteľným ovládaním, ktoré sa preto momentálne kompletne mení. Hru vyvíja francúzska firma Cryonetworks. Viac informácií nájdete na <a href=\„http:/­/www.dunegene­rations.com \“ target=\„_blan­k\“>oficiálnej web stránke.

A to je zatiaľ všetko… aspoň čo sa týka počítačových hier. Na internete existuje ešte obrovské množstvo on-line hier, tzv. MUD-ov, ktoré vytvárajú fanúšikovia Herbertovej série. Jednu z najlepších nájdete na tejto adrese. Ak sa chcete o nich dozvedieť viac, hľadajte na <a href=\„http:/­/www.duna.szm­.sk \“ target=\„_blan­k\“>www.duna.szm­.sk v sekcií Hry.  


20. marca 2002
Martin Polakovič