Veselohra zo života českých zombíkov

CHOKING HAZARD

Je hlboká noc 12. septembra 2003. Pracovník benzínovej pumpy blízko diaľnice na trase Praha – Karlove Vary drieme za pultom. Okolo tretej nadránom sa odrazu otvoria dvere a dovnútra vstúpi vysoká postava. Pumpár rozospato vzhliadne. A zmeravie, oči neveriacky vytreštené. Príchodzí má na sebe poľovnícku uniformu s fľakmi od hliny, akoby… akoby ho v nej pochovali zaživa?! Jeho tvár má veľmi nezdravú pleť, v mŕtvolne bledej pokožke sa otvárajú krvavé rany plné hnisu. Strašidelný návštevník podíde k pultu a natiahne k pumpárovi ruku v priateľskom geste. Zo zápästia sa mu odtrhne kus zhnitej kože. „Proboha, co se vám stalo?“ pýta sa pumpár zhrozene. No čo by sa stalo? V blízkom moteli Zálesák sa práve dnes v noci začala nakrúcať zombie-komédia CHOKING HAZARD a spisovateľ Jiří W. Procházka, ktorý hrá jedného z nemŕtvych horárov, využil krátku prestávku na to, aby si zašiel na pumpu kúpiť niečo na uhasenie svojho večného smädu. Samozrejme, v plnej zhnitej poľnej.

Keď sa svojou ovísajúcou buľvou pozrieme na hororový žáner, jasne uvidíme, že medzi všetkými mátohami sú absolútnou aristokratickou elitou upíri. Zombíci naopak dlho patrili medzi úplnú spodinu, ak nie až robotnícku triedu (a to už je, isto uznáte, totálne dno). Svojou nezastaviteľnou pažravosťou sa však postupne vypracovali na princov hororu – a to, prosím pekne, bez poriadneho literárneho zázemia a bez slušného zakotvenia v mytológiách a folklóre (ak nerátame toho chlapa z Biblie, čo na tretí deň vyliezol z hrobu a žerie naše mozgy doteraz). Vďaka úchylnému Georgeovi Romerovi a ešte úchylnejším talianskym brutalistom (pochválen buď páter Fulci) sa zombícke splattery stali uznávaným podžánrom a nechali za sebou zadychčane chrchlať i vypĺznutých vlkodlakov, vŕzgajúce múmie či starého dobrého Frankieho. V roku 1992 sa zombíci napriek odhnitým orgánom dočkali vyvrcholenia – a to v podobe Braindeadu novozélandského režiséra Petra Jacksona (isto ste už o ňom počuli, nakrútil aj zopár iných obstojných filmov). Tieto zbesilé freudisticko-romantické jatky na nejaký čas doslova vykrútili krk žánru – postavili totiž latku krvavosti a sebazhodenia tak vysoko, že sa zdalo nemožné ju preskočiť. Začiatkom nového milénia sa však zombie-filmy opäť vyhrabávajú z hliny a odhodlane sa potácajú do žiarivého svetla reflektorov. Prišli Austrálčania s Nemŕtvymi, Japonci s Versusom a najnovšie sa do drvičky tvrdej medzinárodnej konkurencie vrhajú Česi s projektom CHOKING HAZARD.

Zombie-horor v českých kulisách? Prečo nie, pokiaľ za týmto projektom stoja všetkého schopní maníci z blízkosti legendárneho združenia \„nádejných mladých debilov\“ Rigor Mortis. Tí už majú na pažbách svojich brokovníc zárez v podobe kultovej krátkometrážnej horor-komédie \„Byl jsem mladistvým intelektuálem\“. Vzhľadom na jej úspech sa dalo čakať, kedy svoju zvrhlosť nechajú prepuknúť v celovečernej forme. Oficiálny slogan filmu \„Spectacular – supernatural – czech style\“ hovorí za všetko, ale predsa len zopár slov k deju. Ten je situovaný do odľahlého motela Halali, kde sa na seansi o zmysle života stretáva niekoľko intelektuálov pod vedením slepého filozofa Reiniša. Ich tliachanie je však dramaticky prerušené, keď sa z okolitých lesov vypotácajú zombivci (rozumej \„zombie-myslivci\“). Tí o filozofiu nejavia veľký záujem – zato o inťošské mozgy áno. Masaker môže začať.

Autorom scenára je Štěpán Kopřiva, muž všetkých literárnych profesií – na konte má haldy filmových recenzií a zasvätených článkov o comicse a v súčasnosti sa presadzuje aj ako úspešný comicsový scenárista a spisovateľ. Za ultrabrutálnu poviedku Dutý plamen mu svojho času dávivými kŕčmi zmietaná porota udelila prvé miesto v Cene Karla Čapka (zrejme preto, aby mal pocit dosiahnutej éty a už viac do tejto súťaže neprispieval), na apríl pripravuje vydanie románu s názvom Zabíjení, o ktorom nám po dlhom nátlaku prezradil, že bude \„o zabíjení\“. Filmový scenár je len prirodzeným pokračovaním jeho závratnej kariéry. Réžie sa ujal Marek Dobeš, ktorý sa preslávil hlavne svojráznymi filmovými recenziami v Ikarii a Cineme či poviedkami v dnes už kultových antológiách úchylnosti Rigor Mortis a Je dobré být mrtvý. Pravdaže si obaja do svojich funkcií navzájom \„hodně kecali\“ – Marek prišiel s množstvom fórov do scenára, Štěpán zase svojho kolegu \„korigoval na place, když se moc rozjel\“.

Samotné nakrúcanie prebehlo v septembri a októbri tohto roka v moteli Zálesák medzi Prahou a Karlovými Varmi. Štáb, ktorý na tomto v českej kinemafografii, mierne povedané, nezvyčajnom projekte pracoval, bol mimoriadne rôznorodý: od totálne amatérskych nadšencov cez študentov FAMU až po absolútnych profíkov typu Jaromíra Kaliny (jeden z piatich najlepších steadycamistov v Európe). Nakrúcalo sa \„absolutně guerillovým způsobem\“, t. j. všetko zadarmo. Ľudia nosili rekvizity, sami si platili ubytovanie a jedlo a podobne. Napriek tomu všetko fungovalo a natáčanie prebehlo podľa časového plánu a bez zranení (\„Na rozdíl od Intelektuála, kde jsme měli rozbitou hlavu – steadycamista se při honičce v parku srazil s intelektuálem č. 3. Tentokrát jsme se obešli bez reálnejch krvavejch efektů.\“).

Extrémne zaujímavou položkou filmu je herecké obsadenie. Filozofa Reiniša si zahrá Jaroslav Dušek, ktorý je momentálne superhviezdou vďaka \„haluznému\“ moderovaniu Českých levov a účinkovaniu v Hřebejkových megaúspešných filmoch ako Pelíšky, Musíme si pomáhat a Pupendo. Ako sa ho podarilo angažovať do hlavnej úlohy zombíckej hororovej komédie, v ktorej navyše všetci zúčastnení účinkovali za symbolickú jednu korunu českú? „Dušek jde do všeho, co mu přijde zajímavý,“ vysvetľuje Kopřiva. „K první vezri scénáře měl připomínky – a na jejich základě jsme si uvědomili, že má v něčem pravdu: závěr byl takovej hodně technickej. Přidal jsem tam víc filozofie a najednou to fungovalo o dost líp. Protože filozofie musí bejt v každý zombiárně, to je jasný.“ Okrem Dušeka vo filme uvidíte trebárs i Dášu Patrasovú a malé cameo si strihne aj známy pornoherec Robert Rosenberg (ak ste o ňom doposiaľ nepočuli, z archívu autora článku je možné zapožičať niekoľko najlepších kusov tejto VELIČINY českej pornomatografie). Úplnou lahôdkou hlavne pre znalcov zo scifistických kruhov je menoslov účinkujúcich, ktorí nechali svoje známe tváre zmiznúť za maskami nenažraných zombivcov. Nechýbajú medzi nimi vydavateľ comicsového magazínu Crew Petr Litoš, šéfredaktor Ikarie Vlado Ríša, spisovateľ Jiří W. Procházka a hlavne ikona českej sci-fi scény Ondřej Neff, ktorý si samozrejme nezahral nikoho menšieho ako šéf-zombíka.

Ako sme už spomenuli, nakrúcalo sa v absolútne nadšeneckých podmienkach. Najdrahšou sa ukázala byť samozrejme technika, i keď aj tú sa podarilo zapožičať s masívnymi zľavami. Takisto vo filme nečakajte žiadne počítačové efekty, všetko je poctivá ručná práca. Na gore-efekty (t.j. tie, pri ktorých tryskajú telesné šťavy) sa minulo asi 10 litrov umelej krvi. Ako vraví Štěpán: \„Takže jsme vypotřebovali jen asi jednoho dospělého človeka a jedno zhruba 11-letý dítě. Co se týče brutality, tak jsme se Braindead nepokoušeli překonat ani náhodou. Jednak jsou krvavý efekty dost drahý (pokud nejsi gore-hobbista od děcka jako Jackson), takže jsme jich tam dali jen pár, ovšem vypiplanejch. Celý jsme to hodili víc do humoru. To já jenom, abys nebyl nadrženej, bůhvíjaký to bude maso.\“ Ťažko sa však netešiť na film, ktorého natáčací plán obsahuje scény s kódovými označeniami typu \„zombie-disco“, „masakr\“, \„požíraní mozku\“, \„ruka se cuká\“, \„nunčaky\“, \„soulož\“, či dokonca \„vytírání lebky hajzlovým kartáčem\“.

V súčasnosti je tento unikátny projekt v strižni, odkiaľ by mal vyliezť do konca novembra. Hudbu skladá redaktor Cinemy a soundtrackový odborník František Fuka, ktorý už do dejín kinematografie vstúpil úlohou kníhkupca v Intelektuálovi. \„Franta už složil vynikající ústřední motiv,\“ sľubuje Štěpán. \„Je takový italsko-carpenterovský.\“ Okrem Fukovej hudby vo filme zaznie punk, rockabilly, pivní rock, disco, nejaké to techno a aj trochu death metal. „V zásadě ale hlavně kytarovky – Vypsaná Fixa, Doga, Waltari.\" 13. 11. sa v českých kinách objaví trailer, ktorý by sa mal dať časom stiahnuť aj na oficiálnej stránke filmu www.chokinghazard.cz. Oficiálna premiéra je stanovená na február 2004. Či sa CHOKING HAZARD objaví aj v slovenských kinách, to je zatiaľ vo hviezdach nad prázdnymi poľovníckymi hrobmi.


10. novembra 2003
Ďuro Červenák