Válečníci

Gemmell David

Milovníci heroic fantasy čakajú na každú knihu Davida Gemmella ako na sviatosť. Prepracované a živé postavy, zaujímavá zápletka, akcia a humor – to všetko robí zo sérií o Drenaji, kameňoch Sipstrassi či o kmeni Rigantov to najlepšie, čo môže milovník fantasy dobrodružstva čakať. Každá kniha je otázkou pár hodín a začervenalých očí – až na to, že v poslednej dobe zostáva aj pachuť v ústach. David Gemmell sa čoraz viac opakuje, zdá sa, že nikdy nevykročí z tieňa vlastnej prvotiny – Legendy. A kým príbehy o pištoľníkovi Jonovi Shannowovi priniesli aspoň trochu oživenia schémy, Válečníci (orig. Winter Warriors) nepriniesli nič. Je to pokračovanie Drenajskej ságy – v ktorej sa tá istá platňa ešte viac ošúcha…

Válečníci sú príbehom troch starcov – Nogustu Šermíře, Kebru Střelce a zápasníka Bizona. Všetci dávno prekročili šesťdesiatku a blížia sa k siedmym krížikom – najvyšší čas na odchod z armády. Akurát, že nie dobrovoľný odchod – starcov (spolu s celou jednotkou veteránov) nemilosrdne odsunú stranou – v prípravách na inváziu do susednej krajiny. Starci, zvyšok dobyvateľskej armády, musia odísť – a nechať všetko na nováčikoch, ktorí tak ľahko padnú do pripravenej pasce. Pretože o to pri plánoch na odsun gerontozabijákov ide. Pod usmievavou maskou čarodejníkov a generálov sa ukrývajú tesáky démona a veľké kúzlo, ktoré má navrátiť prízraky z vyhnanstva, ožíva. Dvaja králi sú mŕtvi a tretí kráča k obetnému oltáru – aj keď zatiaľ v lone svojej matky. A v ceste zla stojí len pár mužov – s boľavými kosťami a šedivou hlavou…

Ako sami vidíte, je to tradičná gemmellovská schéma – hodiť výnimočné postavy do neriešiteľnej situácie, pár mužov proti tisíckam (v Legende proti miliónu). K mečom, šípom a silným pästiam sa pridáva troška mágie (prevažne liečiteľskej), na stranu zla sa hodí pár čarovných oblúd (upírski krayakinovia) – a všetko sa premieša filozofovaním o zmysle života. V tejto knihe je naviac dosť expresívne podaný pôrod a vysvetlenie, ako je to vlastne s prízrakmi – prečo sa boja vody a dreva a prečo túžia po ľudskej duši…

A to je všetko. V súlade s tradíciou pána Gemmella padnú takmer všetky postavy, predovšetkým tie najsilnejšie a najpyšnejšie – aj keď sa stihnú pred smrťou zmieriť s osudom. Prežijú slabí, aby z nich vyrástli silní – a aby boli postavy pre ďalšie knihy. Skvelo sa to číta – tak ako vždy – nenájdete však ani kvapku nového. Stále je to to lepšie z fantasy produkcie, v rámci Gemmellovho diela to ale hodnotím ako priemer…

Válečníci, Gemmell David, epická fantasy (Návrat, orig. Winter Warriors, preklad Dana Krejčová, obálka Luis Royo, 360 strán, brož, 229 Kč, ISBN 80–7174–450–6)


28. marca 2002
Rastislav Weber