Tři srdce, tři lvi

Anderson, Poul

Americký spisovateľ, potomok dánskych prisťahovalcov nám opäť predstavuje svoju, mimoriadne farebnú a príťažlivú fantáziu…

Novela Poula Andersona, Tři srdce, tři lvi je zo šesťdesiatych rokov a je to na nej poznať. Nesie klasického ducha vtedajšej fantasy, podobá sa príbehom E.R. Burroughsa, M. Moorcocka či J. Normana. Hrdinom je totiž chlapík, ktorého „čosi“ prenieslo z jeho známeho sveta „kamsi“, kde je to úplne iné a v záujme dramatičnosti farebnejšie ako náš, šedivý a znivočený svet. S touto, voľakedy modernou a populárnou, dnes však klišeovitou schémou sa však veľmajster severských ság vyrovnal s razanciou, vlastnou všetkým jeho príbehom…

Koktejl, ktorý namiešal z prísad, čo mu poskytli legendy a mýty franských a germánskych národov, vyzerá aj dnes veľmi príťažlivo. Paralelný svet, v ktorom sa ocitá Holger Carlson je podobný nášmu, rozdiel je v úlohe tzv. nadprirodzených síl. Sú tu Farizeji (obyvatelia Farizie), čo sú vlastne elfovia a sú tu aj obri, trollovia, démoni a, samozrejme, víly a rusalky :) Je tu Morgana Le Fay, pani Jazera, Avalon a Lyonesse, nádherne zobrazený troll (megacool, vždy som si ich predstavoval takto a nie ako piadimužíkov á la Tad Williams).

Európa, alebo Stredosvet, ako je nazývaná v knihe, je obklopená kruhom síl Chaosu a zdá sa, že pomôcť môže len niekto „iný“, nadaný mocou prekonávať prekážky, niekto, kto majstrovsky ovláda zbrane a v prípade núdze vie pohnúť aj tou vecou, čo nosí v dutine medzi ušami. Áno, Holger Carlson bol privolaný na tento svet, ako posledná nádej ľudí v boji proti silám Chaosu…

Potiaľ klišé. Potom už ostáva len rozprávačské majstrovstvo pána Andersona, ktorý rozpráva Holgerov príbeh od jeho precitnutia v divočine až po pomerne prekvapivý koniec. Koniec, ktorý vyznieva trošku useknuto, ale „sense of wonder“ mu podľa mňa chýba len preto, že sa nevyznám v histórii, prípadne v mýtoch západnej Európy, konkrétne Francúzska. Pointou by totiž malo byť odhalenie Holgerovej totožnosti v tomto paralelnom svete… Škoda, ale chyba je zjavne na mojej strane – hneď zajtra utekám do knižnice, nech zistím, kto je rytier… (a to si už prečítajte si sami). Vydajte sa do sveta čarodejníc, škriatkov, Labutích paní, démonov, Saracénov a bielych rytierov, chrániacich vždy a všade česť nevinných panien.


21. februára 2000
Rastislav Weber