Tma na kraji galaxie

Marbh: Túto poviedku zverejňujem v rámci workshopu – pozrite sa na ňu, okomentujte. Autor: Príbeh ako tento nie je spojený s časovým údajom. Pre vás sa už môhol stať. Tuto pre slečnu snáď ešte nie a … áno, tam vzadu sa hlási jedna entita. Presne tak. Je možné, že v čase interpretácie môže niekto z vás porovnávať, či mám pravdu. Ale prosím, keby ste nerušili. V období, ktoré vám premietnem sa rasa, zvaná ľudia, rozrástla nie na ostatné planéty v solárnom systéme, ale na ostatné systémy.

Svetlá stmavli, ruch stíchol. Keď sa prázdnota naplnila, predstavenie začalo.

Ľudská civilizácia sa za krátky čas svojej existencie zmenila mnohokrát. No nezmenila sa jej túžba dobyť vesmír, zväčšiť svoj životný priestor. Tí malí tvorovia už dávno prekročili hranicu svojej záhrady, slnečnej sústavy. Postupne ukusujú z galaxie ako z obrovského koláča. Transporty medzi vesmírnymi telesami umožnili mohutné koráby, na ktoré sú právom pyšní. Dávne sny o osobnom vesmírnom vozidle sú preč. Nikto to však svojim predkom nezazlieva. Tak ako sa každý len pousmeje nad vlastnou hlúposťou z mladosti. Už len predstava majiteľa-pilota je absurdná voči personálu týchto lodí, ktorý zahrňuje desiatky pracovníkov.

Stĺp s výčnelkami, plávajúci v priestore pripomínal hrbolatý kyjak. Staré orbitálne stredisko držala pri planéte spoľahlivá gravitačná sila. V gigantickej pevnosti sídli moc sústredená do skupiny ľudí. Rada s veľkým R. Ale nie len Oni boli obyvatelia tohoto novodobého Olympu. Mali totiž pod sebou veškerú administratívu a samozrejme armádu ako záruku moci. Niekde pri špici sa nachádzala aj priestranná miestnosť s vysokým stropom. Draho zdobené steny hovorili o vkuse a mohutný pracovný stôl o autorite človeka s pevnými zásadami typickými pre vojaka. Celkový dojem kazila len akási temnota, ktorá kopírovala náladu vysokého muža v miestnosti. Z rukami, prekríženými na prsiach sa prechádza ako tiger v klietke. Keď v tom ticho preruší nevtieravé zvonenie po ktorom sa ozve výrazný ale príjemný hlas.

  • Pán generál, máte hovor na 6. Kanáli. Je z Vnútra.-
  • Ďakujem, Fia. Vezmem to.- muž prešiel rýchlym krokom ku stolu a priložil palec na jeho vnútornú stranu, ale neposadil sa.
  • Prosím.-
  • Major Meldirk, pane. Volám kvôli tomu problému, ktorým ste ma poveril.
  • Nejaké zmeny, dôstojník?-
  • Telefonátov je s narastajúcimi rovnobežkami stále viac.-
  • Ako vyzerá STYFO? Dúfam, že ste nezabudli, major – poznamenal generál prísnym hlasom.
  • Nie pane, STYFO je na ceste, vedci v Arizone sľúbili správu. Do 24 hodín ju máte na stole.-
  • Ďakujem Meldirk, pokračujte s najvyšším utajením.-
  • Rozkaz, pane.-

Keď zložil, sadol si a oprel sa o operadlo luxusného kresla. Diaľkovým ovladáním odsunul štít, ktorý doteraz tvoril stenu, na druhej strane pracovne a zhasol svetlá. Pred ním sa rozprestrela panoráma zapadajúceho Slnka na pozadí hviezdnatej oblohy. Orbitálna stanica sa čoskoro ocitne na odvrátenej strane Zeme.

Kolonializácia bola nečakaná. Namiesto rovnomernej explózie do všetkých strán uprednostnili tieto bytosti smer len jeden. A podľa ich hodnôt aj jediný perspektívny. Smerovala k jadru Mliečnej dráhy. Bolo veľa dôvodov prečo práve do stredu. K tým hlavným patrili aj planéty veľmi veľkej hmotnosti a tvrdosti. Gigantické diamanty boli často pužívaná priemyselná surovina. Používali sa aj pevnejšie materiály, najmä na konštrukciu lodí. Táto obdoba uhlíka však bola lacná alternatíva pre výrobky každodennej potreby. Pohyb a smer osídlovania podliehali zložitým zákonom Terranskej Jednoty, ktoré boli stále ešte často menené. Aj keď pôrodné kŕče boli už sto rokov zabudnuté. Jednota vlastnila observačné zariadenia v páse medzi galaktickým jadrom a obývaným vesmírom. Systém tvorili univerzálne modely zachytávajúce viditeľnú aj neviditeľnú časť spektra. Dokonalý monitorovací algoritmus vytváral mapy oblastí „kam ľuská noha nevkročila“ a za ktoré si organizácia nechala platiť veľké sumy. Fakt je, že toho boli plné správy, téma častých rozhovorov v ultravíznych reláciach. Takisto aj Solarnet, ktorý nebol obmedzený svojou audiovizuálnou podstatou ako jeho predchoca Internet. Vesmírna generácia žila mnohými možnosťami. No kto by nechcel kúsok vesmíru pre seba. Priemyselná revolúcia, infokomunikačná revolúcia, Biodoba. To boli predkovia tohoto rozkvetu. Každá ďaľšia revolúcia mala dvakrát väčší dopad na civilizáciu než predošlá. Novodobí filozofi predpovedajú v priebehu 500 rokov novú historickú explóziu, ktorú nazvali ultraautomatizácia. Tá však, ako zistíte, nemá pre nás a ani ľudí samotných význam.

Keď do zasadacej miestnosti vstúpil posledný člen, vysoké dvere sa zatvorili. Generál Forger na druhej strane guľatého stolu sa postavil a čakal kým sa ostatní usadia. Keď sa naňho upreli všetky pohľady odtrhol zrak od malej obrazovky pred ním: – Ctená Rada, ospravedňujem sa za tento budíček, no predpokladám, ba som si istý, že ho budete pokladať za nutný, keď sa s vami podelím o informácie, ktoré som získal v priebehu posledných dvoch týždňov.- Nechal čas pre napäté ticho, nadýchol sa a pevným hlasom pokračoval: „DÁMY A PÁNI, MIZNÚ NÁM HVIEZDY! “

Slovník bytostí zo Zeme sa posledných 500 rokov priveľmi nemenil. Nové výrazy prinašali len nové technológie. Kedysi dávno sa jazyky kvôli svojej početnosti dynamicky menili. Bolo veľa dôvodov prečo preniesť ten či onen cudzí výraz do svojej národnej reči. Tieto zmeny však prichádzali neumelo, prirodzene. Dnes už však existuje len jedna reč, jeden z najvýraznejších dôsledkov globalizácie z čias Jednej planéty, pričom jej anglofónny základ zostal doteraz nezmenený. Abstraktným spôsobom tak uľahčila a urýchlila komunikáciu. Zostal už len vyriešiť jeden problém. Netrvalo dlho a technológie umožnili spojiť hovor medzi pozemšťanom a kolegom z planéty, vzdialenej desiatky svetelných rokov, v zlomku sekundy. Ľudia prestali používať významovo v minulosti tak silné slová ako vláda či úrady, čo by asi nikto vtedy nepredpokladal. Úrady alebo povedzme administratíva sa zautomatizovala a jej úloha v živote bola taká nepatrná, že niektorí jedinci si ju ani neuvedomovali. A vláda v rukách malej skupiny bola pravekom. O sporných veciach rozhodovali tí, čo boli aspoň náznakom zainteresovaní. Jedinec pre tento politický systém neznamenal osobu ale jeden hlas. Výkonnú moc zastupovali Rady so šestnástimi členmi . Tí mali na starosti aj bezpečnosť občanov. V každom obývanom solárnom systéme jedna skupina ľudí. Ani táto politika však nebola dokonalá. Labilné body predstavovali nezriedka skorumpovaní členovia. Teranská Jednota a Rady boli orgány, ktoré museli občas spolupracovať. Trenie ale prináša aj iskrenie.

  • Tati, volám ti z kancelárie. Rada má nečakané zasadanie a myslím, že by ťa to mohlo zaujímať. Pamätáš ako si mi hovoril o tom, že sa nejako mení nočná obloha. Naprv som si myslela, že si robíš žarty ale zase si mal raz pravdu.-
  • To je fajn Fia, ale prečo si tak odrazu zmenila názor a vôbec prečo mi voláš z práce. Vieš predsa, že súkromné hovory sú zakázané.-
  • Tati, si zamestnanec armády a ja pracujem na oddelení, ktoré ti šéfuje.-
  • Oni ale vedia, že sme rodina a že nemáš dôvod skontaktovať sa so mnou pracovne.-
  • Myslím, že to ich teraz vôbec nebude zaujímať.
  • Ako to myslíš?-
  • Určite si počul o STYREX-Faulerovom Oku, takzvanom STYFE. Náš najväčší teleskop sa teraz nachádza na opačnej strane obežnej dráhy.-
  • Nemá byť náhodou zakotvený na Vnútornej strane?-
  • Áno, má, no zrovna teraz ho zaostrujú na Vonkajšiu stranu.-
  • Myslíš, že to má niečo spoločné s tými zmenami?-
  • Už dva týždne sa vraj na Vnútorných záležitostiach množia telefonáty od ľudí, ktorí úkaz spozorovali.-
  • Prečo mi to hovoríš až teraz?-
  • Zistila som to pred pár minútami. No nemala by som to vedieť. Snažia sa to utajiť. Aspoň zatiaľ-
  • Ale prečo s tým nič nerobia?-
  • No práve. Teraz príde to najzaujímavejšie. Prečo myslíš, že presunuli STYFO?-
  • Takže predsa.-
  • Tati, oni majú výsledky, no bojím sa čo to urobí s ľuďmi ak ich zverejnia.-
  • Dievča, chceš povedať, že máš informácie Rady? Ale to je veľmi nebezpečné.-
  • Rada by som ti povedala o čo ide a ako som sa k tomu dostala, ale cez sieť to nejde. Príď o 22.20 do servisného hangára č.2 v Minione, kde ťa budem čakať aj s človekom, ktorého by si mal spoznať. Od neho sa všetko dozvieš.-
  • Prídem, Fia, prídem.- počula sekretárka posledné otcove slová.

Vo vesmíre narazili výskumníci na mnoho planét s nádhernou prírodou. Zákony zakazovali na týchto planétach akúkoľvek ťažobnú činnosť. Stali sa tak obľúbeným dovolenkovým miestom pre stredné vrstvy. No našli sa aj takí, ktorí sa v tej kráse usídlili. Samozrejme tí majetnejší. Na základe protestov bol vydaný zákaz totálneho skúpenia. Takže sa dostalo aj vrstvám najnižším. Ľudí, rodených pozemšťanov postupne ubúdalo. A aj z tých veľká časť odchádzala za lepšou prácou na ostatné svety. Tak ako kedysi odchádzali dedinčania do mesta. A tí, čo sa vrátili, najmä pamätníci Jednej planéty (pozn. aut.: Slovo dlhovekosť stratilo už v Biodobe svôj pôvodný význam, súčasný priemerný vek je okolo 400 rokov) so slzami vítali svoj „domov“. A dokonca tí, čo pristáli v noci, ako vychádzali z lode s pohľadom na oblohu a nostalgickým úsmevom na tvári šepkali niečo ako: „Bože, toto sú hviezdy, ktoré máme v génoch.“ Nikdy to však už nebude tak, ako to bývalo. Dokonca aj tých pár mladých zistilo, že tu niečo nehrá, keď je hviezd na oblohe stále menej.

  • Tati, dovoľ aby som ti predstavila majora Dariana Meldirka, bývalého tajného agenta Rady, ktorý momentálne pracuje pre Vnútro. Darian toto je kapitán Sirij, vojnový veterán, môj otec.-
  • Už som o vás a vašich činoch počul. Medzi mladými kadetmi ste legenda. Potlačenie vzbury na Mars vás preslávilo a obdivuhodné je vraj aj vaše letecké umenie.-
  • Myslím, že to by stačilo. Ja som o vás síce ešte nepočul ale snáď to svedčí o vaších kvalitách tajného agenta,– usmial sa kapitán Sirij.

Potom, čo si podali ruky prehovorila Fia. -Fajn, takže sa poznáte. Teraz, Darian, prosím ťa vysvetli otcovi to, o čom sa dá hovoriť len tajne.- Darian sa pozrel na Fiu, ustarane sa nadýchol a začal: -Už dva mesiace sa na Vnútorných záležitostiach množia telefonáty od ľudí, ktorí si všimli to, čo vy. A posledné dva týždne boli naozaj hektické. Potom čo mi môj bývalý šéf, terajší predseda Rady dal príkaz o prešetrení nechal som obvolať sieť najvýkonnejších observatórií na Zemi. Tie mi potvrdili, že tento úkaz pozorujú už dlhšie ale nie je v ích silách ho vysvetliť. Jediná možnosťou teda ostalo STYFO, ktoré sa s pár technickýmí problémami presunulo na Vonkajšiu stranu, ale myslím, že o tom vám už Fia rozprávala. Riadiace stredisko malo poslať priamo generálovi Forgerovi výsledky pozorovania do dvadsiatichštyroch hodín od zakotvenia teleskopu…

Od::::: STYFO Control Centrum, Arizona :::::::: Pre:::::: gen. Forger, predseda Rady :::::::::

klasifikácia:prísne tajné vec: miznúce hviezdy status:prudko aktívne ohrozenie:neod­vratné

Po rozsiahlých testoch v najširšej oblasti spektra, štúdiach neutrinorezonanciía pozorovaní Čiernej Hmoty sme sa stotožnili s teóriou Veľkej implózie, opaku Veľkého tresku. Jednoducho povedané entropia tak ako sme si ju predstavovali nie je nutná pre koniec vesmíru. Prekvapujúci je ale fakt, že vlna implózie postupuje o niečo pomalšie ako svetlo, čo má za následok, že vidíme ako miznú hviezdy v obrovskej stene. V stene, ktorú možno opísať len slovom singularita. Ako keby ste naukladali nekonečne veľa čierných dier vedľa seba. Ak by sme predpokladali, že vesmír bude tvoriť stále menšia, ale dokonalá, guľa, dokážeme pomocou našich citlivých prístrojov zistiť stred vesmíru! Ponúka sa myšlienka presunúť ľudstvo na toto miesto, aby sme tak oddialili istý koniec. Po našich výpočtoch sme bohužiaľ dospeli k smutnému záveru. Od dnes do Konca by neubehli 2 roky, 5 mesiacov a 22 dní ale 2 roky, 5 mesiacov a 28 dní, čo je takpovediac ironické. S pozdravom L.D., riaditeľ STYFOCC ::::::End of message:::::::::

  • Ctená Rada, našou úlohou je teraz rozhodnúť o riešení tohto problému. Viem, že to nie je v našej právomoci ale okolnosti nás nútia konať. Otázka je, či nechať rozhodnúť občanov, čo znamená zverejniť výsledky z Arizony. Alebo naopak nechať hladinu kľudnú. Na jednej strane sa od nás očakáva odpoveď, ktorej následky by mali s najväčšou pravdepodobnosťou katastrofický dopad na dôstojnosť ľudstva. No stranu druhú by som prirovnal k smrti v spánku. Okamžitý a nečakaný koniec. Obrovská panika by nafúkla ľuďom hlavy a šance na záchranu by sa scvrkly. Preto navrhujem, aby všetky informácie spojené s hviezdami ostali na neurčitý čas utajené, zatiaľ čo tým expertov bude skúmať naše možnosti. Verejnosti by sme mohli predložiť uistenie o neustálom skúmaní problému v počiatočnom štádiu. Teraz vás žiadam len o váš súhlas.", dohovoril a sklonil hlavu aby pozrel na displej svojej obrazovky. Keď sa mená v riadkoch postupne všetky rozsvietili zdvihol hlavu a usmial sa. "Ďakujem za váš dôveru.!

    Dúfam, že Rada bude aj naďalej fungovať a kontrolovať informácie, ktoré by mohli ohroziť súdnosť ľudí „tam vonku“. –

  • … šach mat.- skočil Darianovi do reči Sirij. -Tak nejak. Ľudia by to mali vedieť, ale otázka je či by sa nepozabíjali skôr ako by to prišlo. Pravidlo, že IQ davu je menšie ako IQ jednotlivca, by sa znásobilo. Som ale presvedčený, že toto dlho tajné nebude. Čo ak si člen Rady položí otázku: „Aký má význam zachovať sa zodpovedne?“-

O dva dni:

Generál Forger sa nervózne prechádza po zasadačke a vedie diskusiu s členmi Rady. Rozopnutá uniforma a neoholená tvár vytvárali dojem zanedbanosti -…po Solarnete sa začali šíriť informácie, ktoré sa nemali dostať von z tejto miestnosti. Nebolo by to tak zlé keby sa na STYFO nedostali hackeri, ktorí na svojej stránke uverejnili PRESNÉ informácie čím upevnili strach ľudí. Známa je predpojatosť týchto zločincov, ktorá predviedla čo dokáže. Dovoľte, aby som citoval: " Počas histórie boli jazdcom Apokalypsy pripisované rôzne podoby, ktoré súviseli s vtedajšou vývojovou úrovňou. Predtým 4 jazdci, teraz 4 dimenzie, ktoré sa stretnú v jednom bode. Nech je zdrojom týchto biblických textov čokoľvek, je to v porovnaní s našim vesmírom rádovo väčšie. " Tak prosím. Môžme len dúfať, že to nebude tak zlé. Všetci dobre vieme, že panika je ako netvor, ktorý vykráda ľudské mozgy a stavia im pred oči len jedno: sebezáchovu. V tomto prípade je len naivná predstava. Prekážka pri záchrane ľudí sú vždy len ľudia. ..-

Posledná strana denníka kapitána Sirija:

Kolaps, anarchia, sekty, masové samovraždy sú len úlomkom z najväčšieho znásilnenia ľudskej dôstojnosti.

  • Bola to naša zaslepenosť, vďaka ktorej sme to spozorovali tak neskoro. Ak by sme nehladali len prospech, boli by sme mali roky navyše. Môhli sme to premyslieť a možno nájsť nejaké riešenie, ktoré sa nám teraz zdá také nepravdepodobné. A možno že nie. Možno by bolo lepšie, keby sme si to nevšimli vôbec. Zmizli by sme v jednom momente a nič by po nás neostalo. Nič na čo by sme boli pyšní a nič za čo by sme sa hanbili. Vo vesmírnom čase sme len záblesk. Sme len náhoda. Niečo väčšie ako náš vesmír sa rozhodlo trochu očistiť svoj výtvor od drobných nečistôt.-
  • Ale prečo by sa to chcelo zbaviť bytostí, ktoré si dokázali uvedomiť svoju existenciu ako súčasť vesmíru v ktorom žijú a ktoré uvažujú že môže byť niečo vyššie.-
  • Možno práve to je náš hendikep. Dokonca aj moment zmerania veľkosti vesmíru, pochopenie jeho zmyslu ale aj zmyslu života je sice vec úplne fantastická a vzdialená ale môže to byť len prvý krok z miliónov.

12. marca 2001
Pavol Fabuš