Tiger a Drak

Ang Lee

Som rád, som šťastný a som dojatý až k slzám, že sa po dlhej dobe zase raz objavil film, ktorý ma takpovediac dokonale naplnil. A zároveň ma ako recenzenta postavil pred veľmi ťažkú úlohu. Pokúšať sa totiž vystihnúť podstatu najnovšieho diela taiwanského mága Anga Leeho TIGER A DRAK na dvoch-troch stránkach textu je podobné, ako posunkovou rečou vysvetľovať hluchému, ako znie Mozart. Veď ako je možné obyčajnými slovami opísať a pritom nezneuctiť tento epický, mnohovrstvový skvost, nasiaknutý čarovnou atmosférou starej Číny a kriesiaci tradície žánru wuxia o takmer polobožských bojovníkoch s prenikavým umom a schopnosťou lietať? Ako dostať na papier ten výnimočný, povznášajúci pocit?

Nikdy predtým sa mi v kine nestalo, aby som mal už od prvej minúty po celom tele zimomriavky. No nemýľte sa, tento príbeh vás nestrhne prostredníctvom dákej bombastickej akčnej scény. Naopak, urobí to pomocou až hypnoticky pokojného dialógu. V ňom legendárny šermiar Li Mu-paj (Chow Yun-Fat) oznámi svojej dávnej priateľke a láske Šu Lien (Michelle Yeoh), že sa vďaka čudesnej vidine počas meditácií rozhodol skoncovať s životom potulného bojovníka. Je načase vrátiť sa na horu Wu-tan, kde sa svojmu bojovému umeniu kedysi naučil, a venovať sa už len rozjímaniu. A tak odovzdá svoj štyristo rokov starý meč Zelený osud Šu Lien a požiada ju, aby ho odniesla do Pekingu a zverila do rúk pána Tche, ich starého priateľa a ochrancu.

Šu sa najprv zdráha, ale napokon prosbe vyhovie. Lenže „svet je plný striehnúcich tigrov a skrytých drakov“, a tak Zelený osud pod strechou pána Tche dlho nepobudne. V noci ho ukradne záhadný maskovaný bojovník, ktorý dokáže lietať podobne ako žiaci školy Wu-tan. Do Pekingu čoskoro dorazí sám Li Mu-paj, aby sa pustil do pátrania po zlodejovi. Jeho podozrenie najprv padne na vrahyňu menom Nefritová líška. Tá kedysi zabila jeho Majstra a Li Mu-paj by chcel posledné seknutie Zeleného osudu venovať práve jej. Ale ukáže sa, že v celej veci má prsty i mladučká Žen Jü (famózny debut krásnej Zhang Ziyi), ktorá je u pána Tche hosťom. Rodičia ju nútia do vydaja, no ona by sa radšej stala slobodnou bojovníčkou, tak ako jej vzor Šu Lien. Najprv však musí dospieť a naučiť sa rozoznávať, ktorá strana je tá správna. Boj o zatiaľ nie celkom skazenú dušu prchkej a neskrotnej dievčiny začína…

TIGER A DRAK je veľmi krehký film. Stačí, aby ste ho zle uchopili, a on vám vykĺzne a rozbije sa na kúsky. Jeho tempo a štruktúra rozprávania sú radikálne iné než u európskych, amerických, ba dokonca i hongkongských filmov. Ak budete očakávať tradičné nonstop kung-fu vylomeniny v štýle Jackieho Chana či Tsuiho Harka, sklamete sa a pravdepodobne sa v kine budete ošívať nudou. Tento príbeh sa odvíja len pozvoľna, je obohatený o komplikované odbočky a zauzlený poprehadzovanou časovou postupnosťou. Ide v ňom predovšetkým o pocity a budovanie vzťahov. Lenže aké sú to pocity a vzťahy! Nikdy predtým som žiadnemu filmovému páru neveril ich lásku práve tak ako ústrednej dvojici z TIGRA A DRAKA. A pritom nejde o žiadne výbuchy vášní. Medzi Li Mu-pajom a Šu Lien sa všetko odohráva v jemných, takmer nepostrehnuteľných náznakoch – a vy napriek tomu máte pocit, že je to práve sila ich lásky, čo im umožňuje lietať. Áno, priznávam, keď konečne zaznelo to dlho očakávané „milujem ťa“, slzil som ako malý. Samozrejme, celé to funguje hlavne vďaka fantastickým hereckým výkonom. S pribúdajúcimi rôčikmi čoraz pôvabnejšia Michelle Yeoh, navyše vyzbrojená svojím krásnym hlasom, celý čas pôsobí ako ostrov pokoja a vyrovnanosti – o to mocnejší je jej záverečný výbuch hnevu. Chow Yun-Fat dovádza do dokonalosti svoje umenie vedieť sa v pravej chvíli zlovestne mračiť, alebo sa naopak povznesene, vševedúco usmievať. Li Mu-paj je nesporne vrcholom jeho hereckej kariéry. I ostatné postavy sú bezchybne obsadené, hlavne už spomenutá Zhang Ziyi si oduševneným výkonom v úlohe emóciami zmietanej Žen Jü vydobyla u kritikov označenie objav roka.

TIGER A DRAK je film o protikladoch. Čistá a dojemne nenaplnená láska Li Mu-paja a Šu Lien je v kontraste s vášnivým, „doslovným“ vzplanutím Žen Jü k mladému zbojníkovi menom Temný mrak. Li Mu-pajovovmu prianiu utiahnuť sa do ústrania bráni jeho túžba po pomste. Proti nežnému príbehu o láske stoja dynamické bojové scény. Mimochodom, toto je asi prvý film, ktorý harmonicky spojil boj a filozofiu. Žiadnej „šaolinovke“, ktorú som doposiaľ videl (a nebolo ich málo), sa to nepodarilo – vždy išlo predovšetkým o lámanie rúk a vykopávanie zubov. Kam sa podela múdrosť východných učencov, ktorá k bojovým umeniam predsa neodmysliteľne patrí? Musel prísť za inťošského režiséra zamaskovaný fanúšik kung-fu filmov Ang Lee, aby všetkým predviedol, ako sa to robí. V jeho réžii sa spomínané protiklady nádherne dopĺňajú a ani bojové scény nie sú samoúčelne efektné, lež slúžia ako prostriedok komunikácie a vyjadrovania emócií. Výsledok vyznieva typicky ázijsky, niet tu snahy prispôsobovať sa vkusu amerického či európskeho diváka (vďaka čomu budete mať pocit, že ste videli niečo jedinečné a navýsosť originálne).

Pre mňa osobne je TIGER A DRAK asi nakrajším príbehom o láske a rozhodne najlepším filmom o bojových umeniach. Ale predovšetkým je to poctivo výpravný historický veľkofilm s mohutnými davovými scénami a veľkolepými dekoráciami. Kameraman Peter Pau nasnímal prekrásne exteriéry púšte Gobi, náhorných planín blízko Kazachstanu a bambusových lesov južnej Číny takým spôsobom, že to až chytá za srdce. V dokonalej súhre so skladateľom Tan Dunom (výdatne podporeným virtuóznym čelistom Yo Yo Maom) dokázali dať filmu o bojových umeniach až rozprávkovo poetické vyznenie – škoda o tom hovoriť, musí sa to vidieť a počuť. Ale človekom, ktorý si asi najviac zaslúžil vyliezť s Angom Leem na pódium pre toho Oscara, je bojový choreograf Yuen Wo-ping. Strhujúcejšie a elegantnejšie bojové scény ste ešte nevideli. Bitka v hostinci či šermovačka Šu Lien s Žen Jü a následná naháňačka v korunách stromov jednoducho vyrážajú dych a jasne ukazujú, ako veľmi Wo-ping od čias Matrixu zdokonalil techniku wire-fu (teda boj na závesných lanách). Ani si nedokážem predstaviť, akými krkolomnosťami nás ohúri nabudúce.

Verte-neverte, nikdy v živote som nemal sny o lietaní. Až doteraz. Po TIGROVI A DRAKOVI môžem o lietaní snívať hoci aj cez deň. Veď stačí len na chvíľu zavrieť oči a predstaviť si, že moja dlaň zviera rukoväť Zeleného osudu, že vzduch je plný vône bambusového lesa a že kdesi nablízku zurčí vodopád. Skúste to aj vy. Ang Lee, do ktorého sa snáď musela prevteliť duša samotného Li Mu-paja, vás presvedčí, že práve v tom spočíva dokonalá krása.

Pozrite si aj… fanúšikovskú stránku Zhang Ziyi (Žen Jü).


6. júla 2001
Ďuro Červenák