Thraxas

Scott Martin

Martin Scott (pseudonym – skutočné meno je Martin Millar, autor – okrem iného prepisu „filmu“ Tank Girl) získal za svoj prvý román s Thraxasom World Fantasy Award 1999. Hmm. Andrzej Sapkowski v predslove ku knihe vraví, že sa už dávno tak nenasmial. Hmm. Kniha je rozprávaná z pohľadu prvej osoby – osoby už nie veľmi štíhleho takmer čarodejníka, skôr detektíva Thraxasa – ktorý sa snaží, ako sa len dá, aby sa vyrovnal Chandlerovmu Marlowovi. Hmm. A ako k tomu sedia oceľové bikiny, drogy a Asociácia žien? Čítajte ďalej…

Na úvod by bolo vhodné spomenúť miesta, kde autor čerpal inšpiráciu – aby ste neboli pri čítaní knihy prekvapení. Takže, základom sú detektívky napr. Raymonda Chandlera (americká drsná škola) – Thraxasov príbeh je vlastne až nechutne priamočiarym prepisom Marlowa do fantasy sveta. A čí je to svet? Nuž, sčasti Terryho Pratchetta (barbarka Makri a jej oceľové bikiny, ktorými láka zákazníkov, Asociácia žien v úlohe hrdinu) a sčasti… v podstate každého fantasy autora, no najvýraznejšie mi z toho vyčnieval Simon Green a jeho Haven, svet Jestřába a Rybářky. Turai je skorumpované mesto, plné podivných bytostí, zločinu a narkotík. Blížia sa voľby, zvyšuje sa dopyt po vhodných kandidátoch a drogách – ideálny čas pre krádež storočia. Na scénu prichádza drak, cech Vrahov, princezná Du Akai a ďalší následníci trónu a – hlavne – antimagické „rudé elfí sukno“, najvzácnejší predmet pod slnkom. Keď súkno zmizne, prichádza čas pre Thraxasa. Ten síce nemá najlepšiu povesť (nehovoriac o klientele), no vie sa o ňom, že dokáže pomôcť a – predovšetkým – držať jazyk za zubami. Thraxas sa vydáva do páchnucich uličiek plných zločinu a podľa vzoru Marlowa sa do prípadu zapletá hlbšie, ako očakával… Dýky sa lesknú v temnote, každý pohár môže skrývať jed a ani garoty na seba nedajú dlho čakať. A Thraxas je v tom v podstate sám, na jeho strane je vlastne len pôvabná čašníčka Makri (miešanka človeka, škrata a elfa!), barbarka v už spomínaných oceľových bikinách. Makri, ktorá podporuje Asociáciu žien v ich boji za lepšie práva nežného pohlavia…

Dôvody, prečo získal tento román World Fantasy Award a prečo sa nad ním Sapkowski tak rozplýval, sú mi neznáme. Je to v podstate obyčajný, rýchlo sa čítajúci fantasy príbeh, založení na plagovaní (alebo transkripcii) „drsnej školy“, nadľahčený trochou humoru a irónie. Ak by bol postavený na vlastných nohách a nie na pilieroch typu Chandler, Pratchett, Green, bolo by to dielko hodné potlesku, no takto je to… obyčajný, dobre sa čítajúci priemer. Nič nové pod slnkom. Uvidíme, či autor vniesol trochu viac invencie do ďalších dielov série, ešte na nás čakajú: Thraxas At The Races (1999), Thraxas And The Warrior Monks (1999) a Thraxas And The Elvish Isles (2000). Veľmi rád si ich prečítam, no verím tomu, že na nich veľmi rýchlo znova zabudnem. Marlowe tu bol skôr a je lepší…

Hodnotenie – 7/10 (fakt sa to dobre číta)

Thraxas, Scott Martin, humorná fantasy detektívka (Leonardo, orig. Thraxas, preklad Robert Čapek, obálka Jan Patrik Krásný, brož, 237 strán, 155 Kč, ISBN 80–85951–26–6)


30. mája 2001
Rastislav Weber