Spasiteľ s poškodenou pečeňou

Dnes neumieraj

S divákmi pokračovaní mnohodielnych filmových kultov je to tak trochu ako s návštevníkmi erotického salónu. Náhodní, veci neznalí hostia na základe počutých chvál túžia zažiť čosi mimoriadne, prevratné, s čím sa nikdy predtým nestretli. Objednajú si \„zlatý dážď\“ v domnení, že sa im dostane krásnej devy s dlhými blond vlasmi a, samozrejme, odchádzajú ľahší o dve tisícky, sklamaní, naštvaní a mokrí. Štamgastom sa čosi také nemôže stať. Presne vedia, za čo platia, chcú vidieť staré… tváre a nájsť uspokojenie v osvedčených postupoch a trikoch. A séria o agentovi Jej Veličenstva s krycím číslom 007 je just ako ten kvalitný verejný dom – dáva svojim zákazníkom presne to, na čo sú zvyknutí. Hoci v prípade dvadsiatej bondovky pod názvom DNES NEUMIERAJ to neplatí až tak doslova…

Hneď na úvod odhoďme ilúzie o objektivite – autor tejto recenzie je človek, ktorý videl VŠETKY bondovky a najradšej má práve tie, ktoré sa držia osvedčenej schémy (laserovú prestrelku vo vesmíre na konci Moonrakera predo mnou nikdy nespomínajte). Z tejto pozície sa najprv prihovorím štandardným divákom, ktorí sa na BONDA 20 vybrali ako na každý iný film a myslia si, že Walter PPK je niečo z teleshoppingu, čo im pomôže zvýšiť bohatosť účesu: Drahí moji, DNES NEUMIERAJ je príšerná báchorka o nechutne supermanskom, trápne promiskuitnom agentovi, ktorý len s pomocou jednej sexy kolegyne porazí mnohohlavú organizáciu megalomanského šialenca, snažiaceho sa zničiť svet (či aspoň upiecť Južnú Kóreu a Japonsko, ázijské bašty kapitalizmu). Všetky ženy sú tu krásne a dobytné a všetci chlapi bez mihnutia oka ovládajú akýkoľvek druh zbrane od rytierskych mečov cez satelitné lasery až po cynické hlášky. Navyše je to celé strašne hlučné a rýchlo zostrihané a v súťaži o najväčší počet výbuchov na jeden meter filmového pásu táto bondovka bez diskusie nechá v nedohľadne za sebou i Komando a Pearl Harbor. Akoby to nestačilo, akčné scény sa natoľko comicsovo vymykajú zákonom fyziky a logiky, že ak sa vám zdalo prehnané, keď Schwarzenegger v Likvidátorovi pištoľou zostrelil lietadlo, alebo keď Triple X Cage na snowboarde unikol pred lavínou, na DNES NEUMIERAJ vôbec nechoďte, lebo vás na konci bude teta uvádzačka kriesiť z mdlôb a prosiť, aby ste dnes naozaj neumreli.

Tak, a teraz už sa obraciam na vás, fanúšikovia a znalci: DNES NEUMIERAJ má šancu stať sa pre vás filmom sezóny (ak, pravdaže, nie ste zároveň tolkienisti). Je to jedna z najlepších bondoviek vôbec (čomu nasvedčuje aj rekordný komerčný úspech) a bez debaty najakčnejšia časť celej série. Scenáristi Neil Purvis a Robert Wade sa tentokrát pri zapletaní zápletky chvalabohu krotili, takže príbeh je podstatne prehľadnejší a údernejší než predchádzajúci Jeden svet nestačí. Na druhej strane sa doslova odtrhli z reťaze, pokiaľ ide o bizarné nápady a tradičné bondovské hlášky (tých je možno až priveľa, pri spätnom pohľade to vyzerá, že dialógy vlastne pozostávajú iba z viac-menej vtipných poznámok, čo je občas otrava a kŕč). Samotný príbeh, hoci v konečnom dôsledku obsahuje všetky osvedčené ingrediencie, má značne nezvyčajný rozbeh. 007 padne do severokórejského zajatia, kde strávi celých 14 mesiacov a vypotáca sa odtiaľ s imidžom obstarožného hipíka. Úvodné titulky s Madonninou odrhovačkou Die Another Day tentokrát nie sú len nevídanou vizuálnou žranicou plnou symbolických odkazov na zápletku, ale prvý krát sú priamou súčasťou deja, keď efektným videoklipovým spôsobom ukazujú mučenie hlavného hrdinu v kórejských kobkách. Návrat Bonda do rúk Angličanov nie je sprevádzaný žiadnym radostným krepčením, pretože cenou za jeho slobodu je vydanie teroristu Zaa späť do komunistickej domoviny. Madam M za to nemá Bonda vôbec rada, dokonca mu vyčíta, že po páde do zajatia nepoužil cyankáli. 007 je vyradený z aktívnej služby a je mu odňatá licencia na zabíjanie. Netreba snáď dodávať, že rozkazy šéfstva utopí v prvom poháriku Finlandie, zhodí bradu pomocou holiaceho strojčeka Philips, vďaka hodinkám značky Omega stihne lietadlo spoločnosti British Airways a pustí sa do pátrania po Zaovi na vlastnú Ericsson zvierajúcu päsť…

Tvorcovia nenechali nič na náhodu, vytasili proti konkurencii ťažkotonážnu výzbroj za 150 miliónov dolárov a dokazujú, že vodka s martini (pretrepať, nemiešať!) je stále výbušný koktejl, ktorý mocne zalomcuje aj s mladou generáciou zvyknutou na \„cool\“ drinky typu xXx či trebárs Blade 2. Na plátne je z tých neuveriteľných prachov vidieť každučký cent – DNES NEUMIERAJ je bez debaty najbombastickejšou časťou celej série. Novozélandský režisér Lee Tamahori očividne dostal od Barbary Broccoli rozkaz nakrútiť navýsosť moderný dynamický film, a v tomto smere odviedol čertovsky dobrú robotu. Trochu sa síce v tej záplave digitálnych trikov, mohutných explózií a svištiacich projektilov stráca to pravé bondovské čaro, ale žiadny strach, ešte stále je tu dostatok elegancie, humoru a sebaironického nadhľadu, aby dostal napapať aj ortodoxný bondista (hláška \„Odpracte tú mŕtvolu a zožeňte mi nového terapeuta na liečenie záchvatov zúrivosti!\“ sa nepochybne zaradí do zlatého fondu záporáckych bonmotov). Napokon, aj napriek zľahka netradičnému úvodu sa znalci dočkajú všetkých klasických situácií (snáď len s výnimkou návštevy kasína). Nechýba Bondovo vyzbrojenie pánom Q (výcvik vo virtuálnej realite a neviditeľné auto sú síce čisté sci-fi, ale pobavia spoľahlivo), plážová scéna (oscarová minulosť Halle Berry odíde pod fialky, akonáhle sa objaví v plavkách á la Ursula Andress), automobilová naháňačka na novučičkom prekrásnom Aston Martine, zloduchov monológ a demonštrácia jeho ničivej zbrane, vynaliezavé mučenie, efektná deštrukcia lotrovho sídla (na Gravesov ľadový palác padla značná časť rozpočtu a je to vidieť) a samozrejme záverečná posteľová scéna (diamant v pupčeku nemôže nepotešiť). A celkom na konci príde ako suverénne najlepší vtip a sladká odmena pre trpezlivo čakajúcich fanúšikov i neodmysliteľný Jamesov flirt so slečnou Moneypenny. Staré dobré \„Bond, James Bond\“ znie skrátka stále zimomriavkovo.

Neodolateľnosť celej tej nehoráznej hlúposti spočíva do značnej miery v tom, že Pierce Brosnan je v špičkovej forme – Daltona a Moorea strčí do vrecka na smokingu a Connerymu sa minimálne vyrovná. Ja osobne nevidím jediný dôvod, prečo by nemohol byť \„britským zabijakom\“ aj v ďalších častiach série. Toby Stephens ako diamantový kráľ Gustav Graves nie je po hereckej stránke veľmi výrazný, ale vďaka mimoriadnej fyzickej dravosti sa zaradí medzi tých zaujímavejších bondovských záporákov. Halle Berry a Rosamund Pike sú sexy aj v maskáčoch či šermiarskej kombinéze a to úplne stačí, nič viac sa od správnych bond-girl neočakáva. Škoda, že Judi Denchová v úlohe M je tentokrát taká mrzútka, jej zvyčajné doťahovanie sa s Bondom tu citeľne chýba. Zato vo svojich kratučkých scénkach exceluje montypythoňák John Cleese – jeho sympaticky roztržitý a sarkastický Q je dôstojnou náhradou za nebohého Desmonda Llewelyna. A hocako zle zahraný, predsa len je milý aj ten Madonnin štek v úlohe inštruktorky šermu, ktorá svoje zverenkyne obťažuje lesbickými návrhmi.

Na Islande sa do satelitným lúčom rozkrojeného ľadovca prepadávajú zvyšky ľadového paláca, na kórejských poliach vyťahujú roľníci zo zeme z neba spadnuté Ferrari, Bond si v pôvabnom domčeku na pobreží užíva zaslúžený sex po dobre vykonanej záchrane sveta a producenti už určite myslia na Bondovu misiu číslo 21. Séria je na jednom z vrcholov sínusoidy kvality i komerčnej úspešnosti, takže nie je dôvod netešiť sa. Lebo Ethan Hunt a Xander Cage sú možno fajn, ale Jimbo, ako ho familiárne volajú kolegovia zo CIA, Jimbo Bond je len jeden.


9. januára 2003
Ďuro Červenák