Snehová kráľovná

Caroline Thompson

Kedysi dávno žili dvaja bratia – Jacob Ludwig Carl Grimm a Wilhelm Carl Grimm. Netušili nič o budúcnosti, o americkej nadprodukcii či teroristoch, bavilo ich písať a milovali rozprávky. Písali a písali, až sa napokon zapísali do svetového dedičstva. Veď v podstate len vďaka nim tu máme Snehulienku…

Snehulienka, alebo internacionálne Snow White, však nie je originálnym výtvorom bratov Grimmovcov. Vznikla, tak ako mnoho ďalších rozprávkových postáv, z kolektívneho podvedomia, z predstáv vox populi. Slávni bratia si ju vlastne len zapísali do zápisníčka – a prišli tak o blaho otáčania sa v hrobe. Do otrávenej krásky sa totiž zahryzol Hallmark Entertainment a pretvoril ju do… dosť zvláštnej podoby.

Snehová kráľovná, nový televízny projekt Hallmark Entertainment, sa veľmi líši od predchádzajúcich fantasy projektov. Napokon, ani na ne veľmi nenadväzuje – čo si divák hneď všimne pri výprave a trikoch. Gejzíry nápadov z Alice v krajine zázrakov sú preč, v hmle sa stratil Merlinov Avalon a o Odysseovej hrdosti môže princ Alfréd akurát tak snivať. Jediné čo spája Snehulienku s Iásonom, Opičím kráľom či kráľovnou Maab je pomerne voľná práca s predlohou. Tu dokonca ešte voľnejšia než zvyčajne – taká voľná, až v sebe zachytila útržky ďalších rozprávok…

Najnovšia Miss Hibernácia to má ťažké. Po prvé, musí sa vysporiadať s klasickým problémom „lesník – trpaslíci – jablko – rakvička – princ“. Po druhé, pletie sa jej do toho kopec ďalších rozprávok. Pre ilustráciu – macocha používa na ovládanie ľudí črepiny zrkadla, zabodnuté do očí a do srdca. Tatko kráľ bol kedysi dávno chudobným chlapcom, no stretol démona, ktorý mu splnil tri želania (nie démon sa nevolal zlatá rybka). Navyše, tento kráľ má problémy s ružami – nedá si pokoj a nedá, až kým nie je… v krajine za zrkadlom! A k tomu si ešte prirátajte začarovaných trpaslíkov, za ktorých zaskakujú škriatkovia pomenovaní podľa dní v týždni – pričom jeden z nich má Karotkov syndróm (je vysoký dva metre). Nuž, tomu sa síce povie originálny prístup, no Grimmovci by asi nakrčili nos. Napriek tomu, že nie sú rodičmi, miešať ich rozprávku s cudzími príbehmi… to sa nerobí!

Jednoducho, je to dosť zvláštny film, v ktorom uvidíte aj stroj na počasie, teleportáciu pomocou dúhy, trpasličie kolky a medveďa, ktorý oblizuje ľadovú rakvu bez toho, aby sa mu k nej prilepil jazyk (čakal som ako Jim Carrie). Chvíľami sa mi to páčilo a chvíľami nie. Radšej si počkám na Dinotopiu – to by mohol byť dôstojný následovník Cesty do stredu Zeme, Čarovnej krajiny škriatkov či Na palube jednorožca…

No na druhej strane, bolo príjemné zase raz vidieť Mirandu Richardson v úlohe macochy – aj keď nebola taká dokonalá ako kráľovná Maab či Srdcová kráľovná. Pekná dáma…

Hodnotenie – 6/10


30. októbra 2001
Rastislav Weber