Slovenský masaker Kňažkovým akcentom

Hostel 2, r. Eli Roth, USA, 2007

Prenajmem zachovalú garsónku, s hnedozelenou plesňou na strope, s autentickými striekancami krvi typu B, posteľou nasiaknutou potom hromadných orgií, slinami sériového vraha na záclonách a štyrmi obkreslenými telami na podlahe, plus policajné pásky ,,Nevstupovať! Miesto činu,” zdarma. Garsónka bola viackrát použitá na natáčanie amerických filmov. Zn. Roth žije.

Pokračovanie snímku Hostel, tak negatívneho prijatého v našich končinách a tak pozitívne prijatého za veľkou mlákou, kde sa dokonca aj u kritiky uchytil, je na svete. Roth si prežil svojich 15 minút slávy, dokonca pod ochranným krídlom Quentina Tarantina, ale natáčať nízkorozpočtové diela do pokladnice ,,trash cinema” ho ešte neomrzelo.

Filmový štáb sa vrátil do lokácie odkiaľ pochádza film o krvavom Slovensku, aby ukojil svoje zvrátené chute na sequeli. Vzhľadom na to, že promo nebolo také obrovské ako pred prvým Hostelom, kedy bolo skoro na každom bannery sľubované ,,pozvracanie sa” sa Hostel II niesol v tichom očakávaní ,,čoskoro príde.” Dokonca i hororové stránky interviewovali, podľa ich tvrdenia ,,jednu z najsexi herečiek snímku,” Věru Jordanovú, ktorá od dôb svojich TV filmov zažila tú pravú mainstreamovú slávu… alebo žeby nie?

Hostel II ako správny sequel začína tam, kde končí prvý diel. Roth pripravil ako predkrm pred rozbehom hlavného masakru menšiu šokovú terapiu v hlavnej úlohe s Rayom Hernandezom. Konečne našiel využitie pre tie zbytočné zábery, ktoré vystali z prvého dielu. Po úvodnej scéne začína pán režisér od nuly.

Aby sa vyhol kritike, ktorá ho častovala hlavne vo východných krajinách, namiesto troch mužských postáv, vložil tri ženské. Na prvý pohľad sa nezdá, že by išlo o zásadnú zmenu. A popravde ani nejde. Vzhľadom na to, že dvojka je zrecyklovanou jednotkou, ktorá na 80% kopíruje dej prvého dielu. Smutné.

Aby sa Roth vyhol kritike za lineárnosť, hlavne do prvej polhodiny zakomponoval falošné výpady ,,telom.” Toto klamanie dejovým telom, je však bezvýsledné, pretože v konečnom dôsledku pôsobí ako vata a veľmi slabé budovanie atmosféry. Každý vie, že dievčatá nakoniec šťastne dorazia do slovenského hostela, aby mohli byť narezané a pár zhúlených Talianov im v tom nezabráni. Režisér chcel prečúrať divákov aj takým špinavým ťahom, kedy počas celého filmu buduje dva klasické archetypy postáv, dobrý a zlý, len za účelom ich finálového porušenia a týmto paradoxom si chcel vydobyť záverečný super-zvrat. Ono by sa to Rothovi aj podarilo, ale táto záležitosť si vyžaduje určitú sofistikovanosť a trpezlivosť, ktorú Roth zjavne nemá, keďže psychologizácia oboch postáv je až príliš okatá a aj neskúsený divák už v polovičke pochopí ,,co tím chtěl básnik říci.”

Po dejovej stránke sa film tvári ucelene, aj napriek tomu, že v prvom diely vyzeralo zopár scén improvizovaných. Roth má rozhodne pevnejšiu režisérsku ruku, čo-to sa za ten čas naučil, možno aj trošičku dospel po filmárskej stránke. Bohužiaľ, stále je badať jeho vysoké (nesplniteľné) ambície zabodovať v mainstreame, a tým nemyslím tie veľkohubé kecy ako ,,revolúcia násilia v kinematografii.” V snímku sa nachádzajú tri gore scénky, z toho jedna je menšie promo pre Jakubiskov nový film Bathory, alebo si Roth naštudoval niečo nové o krajine, v ktorej sa masakruje.

Využitie lokálneho hrdinu, Milana Kňažka, je super. Oblek, krvilačné psy a zrkadlovky z neho robia naozaj ,,capa de tutti capos,” takže herecké kurzy ,,Správaj sa ako mafián” sa oplatili. Všetko je fajn až do chvíle, kým neotvorí ústa, pretože ten jeho akcent zabije každú anglickú vetu. Škoda, že mu nesekundoval Dzurinda, aj keď Kňažkovi dali do scenára aspoň vyčasované slovesá.

Režisér je fanúšikom žánru, ako viackrát prezradil aj exploitation filmov, z ktorých čerpá a ktoré sa snaží imitovať. Lenže všetko zostáva pri fanovskej imitácii s 10 miliónovým balíkom. Je super, že sa snaží objasniť monster mechanizmus killer biznisu prekvitajúceho na Slovensku, keďže je to jeden z aspektov, ktoré v jednotke chýbali a celkom by tam aj pasovali.

Zaujímavé je, že Roth sa pred prvým Hostelom bil do pŕs, ako našiel stránku so skutočným snuffom. Taktiež je zaujímavé, že sám potvrdil inšpiráciu fenoménom snuff. Pekné je ako tento snuff zakomponoval do prvého dielu. Čo si, ale neuvedomil, že zatiaľ čo v jednotke si objednávate obeť, jej vraždu plus pamiatku v podobe VHS, v dvojke si objednávate zážitok v podobe vlastnoručného zavraždenia vami vybranej obete. Takéto ,,kálanie si do huby” vytvárala v Hosteli II nejednu dejovú dieru.

Hostel II je kvalitatívnym pokrokom v subžánri brakovej kinematografie a určite si nájde svojich fanúšikov. Kopec ľudí na fórach je dokonca z dvojky nadšených. Roth zistil, že kvantita násilia nerobí dobrý horor hororom. Taktiež zistil, že používať populárne pesničky bez autorského práva sa neoplatí a že ľudovky sú taktiež fajn. Zistil, že je fajn mať kompletný scenár a nevymýšľať si scény na pľace a po dvojke sa určite poučil, že recyklovať vlastný film v časovo krátkom horizonte nie je ani ,,cool” ani rentabilné a rovnako tak, ani rómsky žuvačkový gang s vražednými chúťkami.

Určite sa poučil, že aj keď točí multilinguálny film (áno, vo filme opäť zaznie niekoľko jazykov, okrem angličtiny aj čeština, slovenčina a taliančina), ktorý mu určite vynesie uznanie rovnako ako prvý diel, je dobré si nechať preložiť niektoré frázy, keďže v scéne s prejavom lokálneho folklóru, kde figuruje bábkové divadlo a skupina 8-ročných detí, odznie ,,z úst” bábky slovné spojenie ,,vyfintená kurva,” pričom deti sa len búchajú do kolien. Keď už filmár používa v záujme autenticity miestny folklór, je dobré sa ubezpečiť o tom, že Dožinky by sa nemali označovať ako ,,sexy good time” a že to nie je akcia pre mladých ľudí za účelom nezáväzného sexu a nie je vhodné používať masky z českého sviatku- Masopůstu…a takto by sme mohli pokračovať ďalej a ďalej a ďalej až by sme došli k tomu, že Roth si nenajal žiadnych sprievodcov, ktorými by mu aspoň trošičku napravili vedomosti o stredoeurópskych krajinách.

Hostel II je posun v Rothovej kariére, ale bohužiaľ vďaka chybám, ktorým sa nevyhol, aj keď sa mohol, stagnuje na rovnakom mieste. Síce mu mohol tatko Tarantino, čo to vysvetliť, keď mu už zapožičal svoje meno, ale nestalo sa a preto sa dvojka nachádza na rovnakej úrovni ako jednotka.

snuff= objednaný videozáznam so skutočnou vraždou, popr. mučením pre zákazníka za účelom zisku

Hostel 2 (Hostel part 2, USA, 2007, 93 minút) Réžia:Eli Roth.Scenár:Eli Roth.Hrajú:Lauren German, Bijou Phillips, Roger Bart, Richard Burgi, Heather Matarazzo…a ďalší.


15. júna 2007
Martin Kudláč