Slovenský horor v poľštine

Naši severní susedia si už môžu v časopise Fahrenheit prečítať aj slovenský horor. Poviedka Dušana Fabiána „Tri čierne utorky“ vyšla v najnovšom, do temna ladenom, 47. čísle. Je to už šiesta slovenská poviedka v tom časáku – a týkali sa nás ešte dva publicistické tex­ty.

Keď si pozriete detailný archív, zistíte, že prvou slovenskou poviedkou v tomto časopise bol Mišov Jedinákov marťanský „Sen o návrate“, ktorý vyšiel v marci 2003 v 25. čísle Fahrenheita. Už v ďalšom čísle vyšla poviedka Saši Pavelkovej „Anjeli medzi nami“. Fahrenheit 30 priniesol jednu z najlepších Červenákovych roganoviek „Z posvätnej vody zrodená“. Jožko Girovský sa na týchto stránkach prezentoval krutohlavovskou poviedkou „O štyroch divokých koňoch“ (Fahrenheit 35) a Zuska Minichová čerstvým textom „Šťastie v hre“ vo Fahrenhetie 45 – v predminulom čísle. Prvým zo spomenutých publicistických článkov bol stručný náčrt našej fantastiky od autora týchto riadkov, ktorý vyšiel vo Fahrenheite 28. O tri čísla neskôr vychvaľoval posledný Istrocon v reportáži jeho účastník (a súčasný prekladateľ našich a českých textov) Konrad Bankowski. Českých poviedok vyšlo v tomto časopise tiež šesť, z toho štyri napísal Ondřej Neff.

Nechcem byť zase zlým prorokom, ale ak všetko dobre pôjde, tak toto je len začiatok nášho prenikania do Poľska.


16. septembra 2005
Martin Králik