Slabý alebo dokonalý?

Scenár SW: Epizódy II

Či chcete alebo nie, musíte uznať, že je druhá epizóda Hviezdnych vojen pôsobivým dielom (pozor, tento článok nie je určený tým, čo film ešte nevideli). George Lucas dal znova na plátno svoje detské sny – plné dobrodružstva medzi hviezdami, sny o rytieroch, princeznách (prípadne senátorkach) a obludách uprostred gladiátorskych arén. V podstate by ste síce mohli namietať, že je Epizóda II iba vizuálnym zážitkom a že scenár kríva na obe nohy, keby… Keby som sa na klonovaných útočníkov nešiel pozrieť ešte raz (inšpirovaný podozrením a článkom Roberta Rameša na Sardene) a neusúdil, že je všetko skutočne inak. Že skrytou hrozbou pre Republiku nie je ani tak najvyšší kancelár Palpatine, ako… senátorka Amidala.

Dôvodov pre toto konštatovanie je viacero a najviac ma zarazilo to, ako sú vo filme gradované – od tichého podozrenia až po udivené krútenie hlavou. Pravda, väčšinu vecí si všimnete až pri ďalšom zhliadnutí Epizódy II, ale kto povedal, že to takto George nezamýšľal – a že to nie je jeho skrytá reklama (aby ste išli do kina viackrát). A to, že s Amidalou nie je všetko v poriadku, sa vám pokúsim načrtnúť v troch subepizódach – tak ako som ich videl vo filme ja…

  1. Náznaky. Konanie senátorky Amidaly je veľmi podivné – ak si uvedomíte, že jej cieľom (proklamovaným hneď v úvode filmu) je zabránenie vzniku republikovej armády. Amidala najprv priletí na Coruscant bez ohľadu na nebezpečenstvo, len aby mohla hlasovať v Senáte – neskôr však pokojne odletí (s Anakinom – ktorého s ňou poslal de facto Palpatine), pričom sa nebezpečenstvo ani za máčny mak nezvýšilo. Namiesto nej ostáva na Coruscante iba Jar-Jar, ktorý nedostane žiadne presné inštrukcie, ako má za Naboo hlasovať – chudák ušatec je tak zanechaný výhradne pod vplyvom Najvyššieho kancelára (a ako to dopadne, viete). Amidala sa jednoducho vykašle na udávaný najvyšší cieľ – len aby mohla v pokoji zvádzať Anakina (pretože nič iné vo filme nerobí). Nebol teda Skywalker od začiatku cieľom – a hlasovanie iba zámienkou? Palpatine a Amidala pri manipulovaní rytiermi Jedi vyzerali ako zohraný tím…

A aj keď vynecháme sporné momenty zvádzania, rozhovor o demokracii a diktatúre – spolu s výrazom v očiach Amidaly Portman – vyvoláva mrazenie. Nebol to prvý moment, keď sa senátorka A. rozhodovala, či je Anakin vhodný pre Temnú stránku sily? Natalie v úlohe Amidaly predviedla skutočne pestrú paletu pôsobivých pohľadov – od scény s prerušeným bozkom až po scénu s bozkom dokončeným to vyzeralo, akoby ho neustále hodnotila. A v momentoch, keď bol na vážkach, ho zasa podpichla – viď scéna, keď zabil únoscov svojej matky či fakt, že ho za Obi-Wanom na Genosis doslova hodila. Opatrná a uvážlivá senátorka kamsi zmizla – a dievčatko s temným zábleskom v očiach poslalo Anakina proti horde nepriateľov (vedeli o nich – Obi-Wan ich varoval dostatočne). Chcela, aby dostala Temná stránka u Skywalkera väčšiu šancu – v masakre?

  1. Po náznakoch ale prišlo podozrenie – predchádzajúce momenty filmu mohli byť sporné, prechod výrobnou halou už nie. To, ako prešla Amidala cez buchary a podobné nástrahy, naznačuje, že aj ona ovláda Silu. Sám Anakin mal problémy (raz mu dokonca pricviklo ruku), pôvabnej senátorke sa však neskrivil ani vlas. Rovnako zručne si potom počínala aj v aréne – od otvorenia pút sponkou (čo ešte mohla byť náhoda) až po elegantné naskočenie na ženúcu sa obludu. Takúto pôsobivú zručnosť môže predvádzať Jedi, ale nie mladá žena, ktorá – ako povedala Anakinovi – v pätnástich vstúpila do verejných služieb a politiky. Jednoducho – v Amidale je zrejme viac, ako sa zdá.
  2. Nuž a v závere mi ostalo iba krútiť hlavou, Lucas moje podozrenie ešte posilnil – v scéne, kde Amidala vypadla z lode. Je veľmi pravdepodobné, že sa snažila o zastavenie Skywalkera (stretnutie s vojvodom nebolo v pláne) – a Anakin by sa bol vrátil, keby Obi-Wan nepoužil ako argument práve Amidalu. Pôvabná senátorka ostala po páde ležať v piesku – stonala a zrejme čakala, že dobehne Anakin. Keď však došiel iba jeden z klonov, Amidala vyskočila, oprášila sa a prikázala mu, nech jej zoženie vznášadlo a vojakov. V očiach mala samo peklo (checht!), vykričala sa na úbohého kloníka a napokon utekala za ním. Ak to nebol zámer, tak… je režisér amatérom?

Každopádne, nič z toho, čo som tu spomenul, nemusí sedieť. Pravda môže byť niekde vonku – napokon nejasných vecí je v druhej epizóde viac. Je ešte tu vzťah Yoda, Dooku, Qui-Gone, Obi-Wan (línia majster-učeň) a problém klonov tiež nie je veľmi rozriešený. Nezdá sa mi, že by imperiálni vojaci boli klonmi – a tak tie milióny vlastne musia v tretej epizóde padnúť. Rovnako ako Jediovia – akurát zatiaľ nevedno v akom boji. Jedno je však isté, Anakin spravil prvé krôčky smerom k temnej stránke Sily a Amidala bola pri tom – iba ona. A Yoda na ňu hľadel skúmavo podobne ako na Palpatina a Dooku…

P.S.: Všimli ste si, že Dooku (aka Darth Tyranus) býval na Genosis v Orthanku, kým Darth Sidious sídlil v Barad-Dur? Tá oceľová veža a ozubené škratie kolesá na každom rohu pri prílete vojvodu na Coruscant – nedalo sa nesmiať. Ach, George…


27. mája 2002
Rastislav Weber