Simmons sa vrátil ku sci-fi

Po dvoch minuloročných románoch, thrillere s prvkami detektívky drsnej školy Hardcase (Ťažký prípad) a horore A Winter Haunting (Zimný lov) sa Dan Simmons v románe Illium vracia k sci-fi.

Táto rozsiahla space-opera začína mnoho storočí v budúcnosti, keď na Zemo žije malá, viac-menej ľudská populácia zábavným, akoby až lenivým životom. Na inom mieste – na alternatívnej Zemi, alebo je to možno hlboká minulosť – prebieha už deviaty rok vojna o Tróju. Bojovníci ako Hektor, Achiles a ďalší, zdá sa, zvláštnym spôsobom dodržiavajú scenár – vyslovujú presne tie isté vety, ktoré napísal Homér v Iliade. Bohovia, ktorí žijú na hore Olymp na povrchu Marsu sú možno bývalí ľudia, alebo mimozemšťania, alebo jednoducho bohovia; nemožno to určiť s istotou. Thomas Hockenberry, profesor na De Pauwovej univerzite v Indiane dvadsiateho storočia a ďalší učenci tohto obdobia sú vďaka bohom znovu oživení. Ich úlohou je zaznamenávať priebeh vojny a porovnávať ho s Homérovým príbehom do najmenších podrobností. V tom istom čase sú „moravekovia\" – civilizácia rôznorodých, čiastočne organických umelých inteligencií, ktoré sa usadili na jupiterových mesiacoch – vyrušení kvantovou aktivitou, zaznamenanou vo vnútri slnečného systému a vyslali na Mars prieskumnú expedíciu. Autorových fanúšikov asi neprekvapí, že medzi členmi expedície sú okrem iného špecialisti na Shakespeara a Prousta. Kniha je vraj nádherne napísané dielo plné literárnych odkazov, ohromných scenérií a fascinujúcich postáv. Predstavuje Simmonsa v jeho najlepšej forme.


16. júna 2003
Martin Králik