Shrek

Andrew Adamson, Vicky Jenson

Za siedmymi horami a… ehm, ešte oveľa ďalej leží rozprávková krajina. Stretnete tu Popolušku, Snehulienku a sedem trpaslíkov, nájdete tu močiar a v ňom… obra ľudožrúta (česky zlobr, orig. ogre). Jeho meno je Shrek a nie je to klasický – teda zlý, škaredý a krvilačný obor. Teda, nie že by nebol škaredý (všetci to vravia, mne sa zdal milučký :) – no inak je úplne výnimočný. Pravidlene sa kúpe (v bahne), čistí si uši (keď potrebuje vosk na sviečku) a večeria s príborom. No – a čo je najlepšie – nie je mu proti srsti (aj keď ju nemá) zachraňovať princezné. Ale pekne po poriadku – všetko sa totiž začalo úplne inak…

Krajine vládne z vysokého (skutočne vysokého) zámku lord Farquaad. Má isté komplexy (nedovidí cez stoličku – je príliš vysoká) a nemá rád rozprávkové bytosti. Okrem čarovného zrkadla (ktoré mu ukazuje, čo chce vidieť) nechce ani len počuť o hovoriacich bábkach, ženičkách lietajúcich na metle alebo vílach. Rozhodne sa preto usporiadať pogrom – a ak sa nepodarí čarovný národ zničiť, bude stačiť, ak ich aspoň vyženie. Najlepšie do neprístupného močariska, na nešťastie pre Shreka, ktorý má rád samotu. Jedného hovoriaceho somárika ešte dokáže akceptovať, no ak sa mu na dvor dovalia tisícky čarovných bytostí, chudák obor má toho práve dosť. Rozhodne sa vydať za lordom Farquaadom a pekne si to s ním vydiskutovať…

No osud má so Shrekom iné plány. Obor síce dorazí do Farquaadovho zámku (toho vysokááááánskeho), no ďalej to už nejde podľa pôvodného scenára. Keď zhodou okolností zmláti (vo wrestlingu!) Farquaadovych rytierov, neostáva mu nič iné, ako sa vydať na oveľa dlhšiu púť, ako čakal. Farquaad si totiž vyhliadol za nevestu princeznú Fionu – uväznenú drakom vo vysokej veži, a postavil si podmienku, že Shrekovi vráti pokojný močiar, len ak mu obor jeho nastávajúcu privedie. A tak sa začína najoriginálnejšia výprava v dejinách rozprávok. Obor ľudožrút so svojim oslíkom vs draci, zbojníci, princezná a – napokon – aj sám lord Farquaad.

Toľko o deji – resp. o jeho začiatku, prezrádzať viac by bolo nefér. Voči divákom a aj voči Shrekovi (a to nehovorím o filmovej produkcii :). Totiž, aj napriek tomu, že je tento film paródiou a rozprávkovou komédiou, má svoju vlastnú líniu, so zápletkami a pointou, o ktoré by som vás nerád pripravil. Pretože, primárnym účinkom filmu síce bude boľavá bránica a stuhnuté líca, no v niektorých momentoch sa vám rozbúši srdiečko (či už máte šesť alebo šesťdesiat rokov) a budete hrdinom držať palce. Napriek tomu, že im občas páchne z úst a niekedy distingvovane grgajú ;-) To viete, hrdinami tohto filmu sú predovšetkým zvieratká a obludy: obor – vynikajúco nahovorený Mikom Myersom, oslík bez mena v podaní skutočne geniálneho Eddieho Murphyho a napokon aj samotný drak (škoda, že nerozpráva, ale inak… smej, smej, pozrite si film, pochopíte).

Základy filmu sú postavené na humore – je to v podstate situačná komédia, oprená o klasický, no stále svieži príbeh. Láska je večná, a čo na tom, že namiesto rytiera tu máme obra? Film komentuje a paroduje všetko, počínajúc klasickými disneyovkami, cez bežný (americký) život až po… samotný Matrix!!! Budete svedkami mučenia perníkového mužíčka, uvidíte sexuálneho maniaka Monsieur Hooda (a to, ako dopadne, keď sa stretne s Fionou :-), vychutnáte si pochod na dračí hrad („Hmmm, je pekný, ale… tá poloha!“ vraví Shrek), filozofovanie pri mesiačiku a problémy mimoriadne asymetrického vzťahu (keď je medzi partnermi rozdiel cca dve tony v živej váhe). Jednoducho – Shrek je úžasná, mimoriadne originálna a svieža rozprávková komédia, ktorá zachádza oveľa, oveľa ďalej, ako si kedy trúfli Disneyove štúdiá. A – na rozdiel od väčšiny filmových rozprávok – Shrek je skutočne pre deti od šesť do sto šesť rokov. Iba naše detské publikum má tu smolu (šťastie), že je film titulkovaný a negramotné deti prichádzajú o časť zážitku. I keď, vidieť oslíka ako sa škerí (úplne ako Murphy!) – to stačí samo o sebe…

Film som už medzi tým videl dvakrát, a nemyslím si, že to bolo naposledy. Shrek je jednoducho rozprávka, ktorú musíte vidieť. Patrí to k všeobecnému vzdelaniu…

P.S.: Tuším som zabudol povedať, že je Shrek animovaný – v podstate 3D movie. No triky nie sú to hlavné, na čo sa producenti sústredili – dôležité sú gagy a dialógy. V oblasti animácií je napr. Final Fantasy oveľa, oveľa ďalej. Ale to nevadí, aspoň mne nie :) Shrek forever!


28. júla 2001
Rastislav Weber