Recenzia: Sex - Štúdia sexuality...

Sex 01/a
Sex 01/b

Jedno krátke slovo, ktoré je pre niektorých zmysel života, pre mnohých spôsob šírenia ich DNA, prípadne profesionálne zamestnanie, a výnimočne tá vec, ktorá nie je pre život dôležitá. Tak či onak, nech je postavenie ľudí akékoľvek, sex patrí k životu. Aj k životu superhrdinov, hrdinov a zlosynov komiksového sveta. Vďaka sexu sa dočkali potomkov Punisher, John Constantine, Reed Richards, Bruce Wayne, Wolverine a mnohí ďalší. Ale niektorí super/antihrdinovia jednoducho nemajú na sex čas, pretože majú plné ruky práce. No čo sa stane, ak superhrdina zavesí svoje „hobby“ na klinec a zrazu má toho času priveľa? Na to nám odpovie scenárista Joe Casey vo svojej novej, veľmi svojskej sérii.

Simon Cooke je na prvý pohľad obyčajný playboy, ktorý prišiel k bohatstvu a užíva si život plnými dúškami. No nie je to tak celkom pravda. Simon nie je playboy a neužíva si život. On na to totiž nemal čas. Keď mal dvadsaťtri rokov, rozhodol sa, že bude využívať všetky svoje zdroje a skúsenosti na to, aby pomáhal druhým. Tak sa zrodila jeho superhdinská identita, Armored Saint. Ten pomáhal mestu Saturn City a zločinnosť postupne klesala. Ale potom sa stalo nečakané. Simonova dlhoročná priateľka vážne ochorela a na smrteľnej posteli ho požiadala, aby zavesil superhrdinstvo na klinec. Aby mal život, nenosil kostým a vyhýbal sa konfliktom. Čo iné mohol Simon robiť než súhlasiť? Zbalil si kufre a odišiel. Saturn City prišlo o svojho najväčšieho hrdinu.

No teraz, po siedmich mesiacoch, sa vracia domov. Jeho prijatie späť do spoločnosti, Cookeovej spoločnosti, je mierne vlažné. Žiadny uvítací výbor, žiadne veľké haló, iba najbližší priateľ a asistentka. Simon má v pláne naplno sa venovať firme nesúcej jeho meno, čo v minulosti pre iné povinnosti zanedbal. Ale to ešte jeden deň počká. Simon vyrazí so svojím priateľom a právnikom v jednom Warrenom do mesta a pri poháriku sa dozvedá, že jeho bývalý maskovaní protivníci si urobili zo Saturn City ustricu. A keďže ich nemá kto zastaviť, vysávajú ju pomaly ale isto dosucha. Ako na to Simon zareaguje? Ako zareagujú na jeho návrat zlosyni? A ako s tým všetkým súvisí sex?

Scenárista Joe Casey pracoval na mnohých komiksových sériách (Alpha Flight, Butcher Baker the Righteous Maker, Wildcats, Godland) a má veľmi svojský názor na superhrdinské komiksy. Jeho presné slová pri propagovaní tohto komiksu boli „Superhrdinský komiks sa vždy tak trochu otieral o koncept sexuality. Je načase aby sme ju naplno prijali.“ Casey je toho názoru, že superhrdinské komiksy sú v podstate pornografiou, v ktorej sa namiesto sexu ľudia oddávajú bojovaniu, pričom je knockoutujúci úder vystreknutím semena. On berie superhrdinov ako nahých ľudí, ktorým niekto prikreslil farebné kostýmy. Keď sa nad tým zamyslím, tak to má logiku. Stačí si odmyslieť pár nakreslených liniek a Power Girl a iné Girls sú v podstate nahé, tak ako Superman a ostatní Mani.

Táto teória súvisí so sériou Sex iba na konceptuálnej úrovni. Ak Joe Casey vloží do príbehu scénku so sexom, tak je to sex na plné gule. V prvom čísle sme sa o tom mohli presvedčiť na vlastné buľvy. Zatiaľ sme boli svedkami iba lesbického sexu a odhalených pyskov. Kto vie ako to dopadne, keď sa do hry zapoja aj penisy. Ale o čom vlastne teda Sex je?

Keď som sa dočítal, že Image Comics vydá komiks menom Sex a hlavnou postavou bude bývalý superhdina, tak som si myslel, že to bude o tom, ako si zarába svojim penisom. Predsa len, hlavná postava je pseudoAdonis. O čom inom by to mohlo byť?

Nuž, o návrate do spoločnosti a o tom, čo je „normálne.“ Simon Cooke má na krku spoločnosť, ktorá mu kedysi slúžila ako krytie a šporkaska. Má priateľov, ktorí mu kedysi pomáhali, boli jeho poskokmi, ale teraz musí byť ich skutočný priateľ. A potom sú tu ženy. Keď sa Simon hral na superhrdinu, medzi jeho civilné krytie nepatril sex s krásnymi ženami, ako to obvykle robieva Batman. V podstate je Simon idiot a vďaka jeho bývalému životu sa z neho stal excentrik. Ale teraz je späť a je zvedavý, pretože si uvedomuje, že prepásol pár základných a podstatných vecí, ktoré k životu patria.

Kresba Poliaka Piotra Kowalského je výborná, napriek tomu, že má zatiaľ na svedomí iba jednu štvordielnu minisériu. Kowalskému ide kreslenie architektúry, mesta, charakterov, tvárí, nahých ženských tiel, rozkrokov a všetkého, čo k tomu patrí. Za pozornosť stojí aj koloring Brada Simpsona, ktorý je výnimočne využívaný aj v texte. Slová, ktorá sú bežne zvýraznené tučným písmom, sú v tomto komikse zvýraznené aj ľubovoľnou farbou. Netuším, či má striedanie farieb nejaký zvláštny význam, ale výsledok je zaujímavý.

Takže, Sex v podaní Joea Caseyho. Začína to zaujímavo, ale od príbehu neočakávajte nejakú pornografickú ságu. Berte to skôr ako štúdiu sexuality niekoho, kto nemal čas na ženy. Pokiaľ ide o sex samotný, je ho v prvom čísle primerane. Uvidíme, či sa to postupom času zmení a či sa zo Simona sa stane nadržaný maniak, ktorý nebude vedieť ovládať svoje libido, ako napríklad Michael Fassbender v snímke Shame.


Sex
Píše: Joe Casey
Kreslí: Piotr Kowalsky
Vydáva: Image Comics
Rok vydania: 2013


19. marca 2013
Marek